كل شئ عن كليه علوم (كل ما يخص كليه العلوم من مقرراتها واقسامها ومجالات شغلها) | علومنجى دوت كوم

إشعارات

تسجيل الدخول
الدخول

كل شئ عن كليه علوم (كل ما يخص كليه العلوم من مقرراتها واقسامها ومجالات شغلها)

بقلم : علومنجى دوت كوم | 7:45:00 م | التعليقات : 196

كل شئ عن كليه علوم (كل ما يخص كليه العلوم من مقرراتها واقسامها ومجالات شغلها)
بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم






    بنقدملك موقع « علومنجى دوت كوم » مقال شامل عن كلية العلوم لجميع جامعات الجمهورية  يضم كل ما تريد معرفته عن أقسام كلية العلوم وموادها ومجالات شغلها والموضوع يتم تحديثه باستمرار واللى عنده سؤال يكتبه فى كومنت وهنرد عليه فالكثير منا لايعرف ما هى كليه العلوم وما يدرس بها من مواد وما هى اقسامها ومجالات شغلها ، وغيرها كتير من المعلومات.

    ما هي الاوراق اللازمة للدخول الجامعة؟

    1. 8 صور شخصية. 
    2. نموذج 2 جند من مكتب التجنيد  ولو انت أكبر من دفعتك (بمعنى انت من مواليد السنه اللى قبل معظم دفعتك) يبقى هتحتاج 6 جند كمان.
    3. صورة شهادة الميلاد الاصلية.
    4. بيان النجاح بالثانوية العامة الاصلى.
    5. بطاقة الترشيح من موقع التنسيق.

    ملحوظة بسيطة للأيضاح:

    الفرق بين كلمة الجامعه والكليه والمعهد

    1. الجامعة = مجموعة من الكليات (طب + علوم + تمريض + تجارة + تربية + حقوق ... إلخ) ودى موجود منها فى كل محافظة جامعه فى الأغلب.
    2. الكلية = مكان بيتخصص فيه الطلبة فى دراسة مجال معين زى (كلية الطب ، كلية العلوم ... إلخ) ، وغالبا كل جامعة بتحتوى على كل الكليات ، يعنى مثلاً كلية العلوم موجودة فى حوالى 25 جامعة مختلفة زى علوم القاهرة وعلوم الأسكندرية وعلوم طنطا ... إلخ.
    3. المعهد = فى معهد متوسط ودا دراسته غالبا سنتين وممكن 3 سنوات (النوع دا مش فى مصر) وبيخرج فنى ودا زى معهد فنى صحى ، فى معهد عالى ودا دراسته غالبا 4 سنوات وممكن 5 سنوات وبيعادل الكلية بالضبط مع اختلاف انه غالبا بيكون خاص يعنى بفلوس.

    كلمة فريق علومنجى دوت كوم

    الكلمة موجهة من فريق علومنجى دوت كوم لطلاب الفرقة الاولى كلية العلوم

    انا زيي زي اي حد فيكم كلنا من الصعب ان حد فينا يكون كان نفسه يدخل علوم (فى بلد مش بتعرف يعنى ايه علوم بالاضافه اننا دايما حاطيين ادمنا موضوع الشغل على الرغم من انه رزق مش اكتر لكن فى عدد قليل جدا تقدر تقول داخل بمزاجه وعدد مش كبير حب الكليه بعد ما دخلها) لكن بعد ده كله هنا فى مصر كانت و ما زالت كليه الي رقصوا علي السلم الي كان نفسهم يدخلوا ما يسمي في مجتمعاتنا المتخلفه بكليات القمه و تفوقوا في الثانوي بس مجموعهم ما ساعدهمش فبدأوا يدوروا علي بدايل فملاقوش غير علوم و هنا اول نصيحه انك لازم تقتنع ان دي كليتك الي ربنا قسمهالك و ان فيه خريجين علوم كتيييييير جدا بيتحسدوا من خريجين كليات القمه علي شغلهم و مراكزهم و مرتباتهم و كمان كل الطلبه داخلين تقريبا بنفس المجموع يعني المستويات متقاربه جدا فمافيش ما يمنع من التفوق و انك تكون من المعيدين و الدكاتره في كليه العلوم و اعتقد هتكون كده افضل من اي دكتور عادي خريج طب او صيدله طبعا بس ازاي ده يحصل ؟؟ هنا هتلاقي ان الي تقبل بسرعه كونه دخل علوم و ما اعتبرش ده فشل و ركز في كليته و ماضيعش وقته في التحسر علي كليات القمه هو الي بيقدر يتفوق لكن الي مخلي علوم بيتقال عليها انها صعبه ان الطلبه عقبال ما بيرضوا بالامر الواقع بيكون فات فتره من الترم و بيحاولوا يلموا الي فاتهم مبيلحقوش فبنلاقي نسبه سقوط مش قليله بعكس طلاب ما يسمي بكليات القمه الي داخلين مبسوطين بكلياتهم بيركزوا من الاول.

    كان في سؤالين بتسألهم من 90 % من الطلاب الي كنت بستقبلهم في الكليه : الاول ازاي اقدر احول من علوم لصيدله بعد سنه تانيه؟؟ و التاني ادخل قسم ايه علشان افتح معمل تحاليل؟؟
    كان السؤالين بيني و بينكم بيضحكوني جدا ليه؟؟؟ 
    علشان لو ركزتوا فيهم هتلاقوا اللي بيسأل مازال متعلق بكونه يبقي طبيب حتي بعد ما دخل علوم لانه اتزرع جواه من صغره ان الي مدخلش طب او صيدله او اسنان او هندسه يبقي فشل في التعليم و ان ابن خالته الطبيب فلان احسن منه .

    انا عارف ان معظمكم دلوقتي مستني الاجابه علي السؤالين دول برضه :
    الي اقدر أكده ان انا و كتيييييييييييير جدا من زمايلي لو رجع بينا الزمن تاني و كنا جايبين 100 % هنختار علوم بكامل ارادتنا لكن ممكن يتغير طموحنا فى الميل لاقسام علوم مش اكتر و ده ما يمنعش ان ناس كتير جدا برضه ممكن تقول عكس كده بس ده راجع لتوفيق ربنا اولا ولشخصيه الانسان و محاولته انه يدور و يتعب و يطور نفسه.

    و لازم كلنا نكون عارفين ان علوم في اي دوله تحترم نفسها هي الكليه رقم واحد و ان سبب تخلف دول العالم الثالث (الشرق الاوسط كله) هو عدم الاهتمام بالكليه دي فلازم تكونوا فخوريين بكليتكم الي هيجي اليوم قريب جدا ان شاء الله و تاخد دورها بجد في نهضه مصر وأظن انتوا ملاحظين أهمية العلماء فى ظل ازمة كورونا.

    لازم تقول لنفسك الاتى انا بذاكر واتعلم مش علشان الفلوس بس ,الفلوس هاتيجي هاتيجي لكن خليها هي اللي تجيلك مش انت اللي تجري عليها ، احنا بنذاكر وندخل احسن الكليات علشان نتعلم ، تعرف ان معظم العلماء لا يملكون المال ولكنهم يمكلكون علما لا يشترى بمال الدنيا ، العلم في حد ذاته غاية نبيلة وليست وسيلة لكسب المال مع ان المال هايجي لغاية عندك يا سيدي ما تقلقش.

    و فيه جمله مش بنساها ابدا قالتها دكتوره خلوها قدامكم دايما: "لازم الواحد يعتبر نفسه لاعب في الالعاب الاوليمبيه هدفه هو تحطيم الارقام القياسيه و ليس الحصول علي المركز الاول بس علشان لو فشل يحصل علي المركز الاول بدون تحطيم الرقم القياسي"
    و فيه جمله مش بنساها ابدا قالهلنا دكتور خلوها قدامكم دايما: "أعرف شئ عن كل شئ وكل شئ عن شئ".

    "يعني حاولوا كلكم ترفعوا من سقف طموحكم و مرحبا بكم في كليه العلوم"
    (^_^)

    كلية العلوم صعبة وله سهلة؟

    كلية العلوم ليست صعبه او سهله مثلها مثل اي كلية في اي جامعة ولكن من وجهة نظري اصعب سنة في كلية العلوم تعتبر اول سنة في الجامعة لانها ذو طابع خاص لكثرة الدراسة العملية باللغة الأنجليزية ولكن كل ما درستة في الصف الثالث الثانوي من فيزياء وكيمياء وأحياء سوف تجدة في اول سنة دراسة في كلية العلوم حيث تعتبر هذة من اساسيات الكلية .

    الفرق بين علوم رياضة وعلوم فقط

    1. اولاً: اذا كنت في سنة 3 ثانوي شعبة علمي رياضة وعاوز تقدم في كلية العلوم هتجد اسم كلية علوم فى التنسيق "علوم رياضة"  ودا معناه انها علوم من علمى رياضة  ..لا تخف فهي نفس كلية العلوم اي لا اختلاف سوي في اللفظ .
    2. ثانياً: يوجد عدد قليل من كليات مصر التي تفرق بين علوم رياضة (علوم من علمى رياضة) وعلوم (علوم من علمى علوم) مثل كلية  علوم بني سويف فطبقا للائحة كلية علوم بني سويف  يحق لطلاب علمى رياضة في 3 ثانوي الالتحاق بقسمين فقط في الكلية وهما قسم الرياضيات وعلوم الحاسب وقسم الفيزياء فقط ...ويحق لطلاب كلية العلوم علمى علوم في 3 ثانوي الالتحاق  باقسام الكيمياء والميكروبيولوجي وقسم علم الحيوان وقسم الجولوجيا ولا يحق لهم الالتحاق باقسام الرياضيات وعلوم الحاسب وقسم الفيزياء 
    3. بعض الكليات من يطبق مثل هذة اللائحة ولاكن الاكثرية لا يطبقونها .

    تنسيق كلية العلوم بجميع جامعات الجمهورية

    رابط التنسيق

    للعلم! الحد الادنى من علوم فى السنوات اللى عدت كان غالباً من 92%  حتى 95% ، ومن رياضة 79.5%  حتى 91% غالبا حسب تنسيق الثانويه العامه لكل سنه.

    اية هى كلية العلوم

    هى الكليه التى يدرس بها كل العلوم الحيه والغير حيه الخاصه بالطبيعه من حولنا لا ندرس فيها اى من المواد الادبيه او التاريخيه ونختلف تماما عن كليه دار العلوم والدراسه فيها باللغه الانجليزيه بمعظم الجامعات ولكن فى بعض الجامعات الدراسه فى سنه اولى باللغه العربيه والدراسه على اربع سنوات ( ودى نقطه نقاش حاليا ) ، وهى تتبع نقابة المهن العلمية ، الحد الادنى من علوم فى السنوات اللى عدت كان من 92%  حتى 96% غالبا ، ومن رياضة 79.5%  حتى 91% غالبا حسب تنسيق الثانويه العامه لكل سنه.

    الفرق بين كليات العلوم فى مختلف الجامعات

    دا قسم بيضم مقالات كاملة عن كل كلية العلوم من جميع جامعات الجمهورية هنتكلم فيه عن نظامها وكمان موادها ومجالات شغلها أقسامها

    رابط الكليات

    دا مقال شامل عن كل كليات العلوم من جميع جامعات الجمهورية هنتكلم فيه مقارنة بين جميع الكليات على مستوى مصر

    رابط المقال


    أقسام كلية العلوم

     اولا: اقسام لطلبة علمى رياضة فقط فى بعض الكليات

    1) كيمياء منفرد: 

    دراسته: الكيمياء عضويه وغير عضوية وحراريه وكهربيه وتحليليه وكيميات كتير بتدرس كل انواع الكيميات بكافه تخصصها انالتيكال وثيرمو والكترو واروماتيك وكيمياء حيويه وكوانتم كل اللي نفسك فيه ، وستريو وبروتين كربوهيدات.
    مجالات العمل: فى معامل التحاليل وفي كل شركات مصر مافيش شركه من غير كيميائي من ادويه واسمده ومستحضرات التجميل والشيبسي والبيبسي وغيرها .

    2) علوم حاسب منفرد: 

    دراسته: بتدرس مبادئ البرمجة من النظم العددية والخوارزميات وهياكل البيانات ونظم التشغيل وقواعد البيانات والذكاء الاصطناعى والتشفير وغيرها ، القسم شبه قسم علوم حاسب فى كلية حاسبات ومعلومات والفرق ان عندنا الاهتمام بالنظرى والرياضة على حساب التطبيق بس لو قدرت تفهم النظرى كويس هيبقي سهل عليك تتعلم اى تطبيق عليه وهتبقي كويس عن اى حد ولازم تاخد كورسات عشان تطور نفسك ، ولو اتخرجت بتقدير جيد تقدر تقدم فى منحة وزارة الاتصالات وبتاخد  جبر واحصاء و جافا وميكانيكا بتدرس مبادئ البرمجة من النظم العددية والخوارزميات وخرائط التدفق ، المتغيرات والجمل ، وهيكليات التحكم: الجمل الشرطية (أدوات الربط والتعبيرات المنطقية والصيغ)، والحلقات ، الدوال و مكتبات الدوال. التكرارية. المصفوفات. المؤشرات و النصوص. الهياكل وشغلها واسع اوى فى الكمبيوتر والسوفت وير ورغم ان حاسبات و معلومات فيها سوفت وير ولكنها احسن لأنها بتدي المواد التطبيقيه في الواقع لكن في علوم حاسب بتاخد نظري كتير ، 
    مجالات العمل: فى وحدات تكنولوجيا المعلومات فى الشركات والمدارس والجامعات ، مطور برامج ، مصمم او مطور شبكات ، مطور تطبيقات الموب ، مطور جافا ، مصمم قواعد بيانات وغيرها
     (web developer, web designer, java developer, , mobile app developer, php and data base designer, etc).
    لو حابب تعرف أكتر عن القسم ادخل مقال كل ما يخص قسم علوم حاسب (CS)

    رابط المقال

    2) رياضيات منفرد: 

    دراسته: يعني رياضه باحته وتطبيقية يعنى لو بتحب الرياضه جدا ادخله لكن انت كويس فيها مش بتحبها يبقي فكر فى حاجة بتحبها ، قسم الرياضيات تقريب الوحيد اللى عدد مقرراته يٌعتبر الأقل مقارنة بأقسام الكلية التانية ومعظم المواد اللى هتدرسها فى القسم مش صعبة ولكن بتتطلب بذل مجهود من الطالب و نسيان موضوع لم المنهج فى أخر شهر ده ، كل اللى بتتطلبه الرياضيات هو أن الطالب يكون مجتهد ، مش شرط يكون عبقرى زى آينشتين علشان يدرس رياضيات أو يستمتع بعلومها.
    مجالات العمل: فى المجال الاكاديمي ، معيد سواء فى جامعة حكومية او خاصة، مراكز الاحصاء والمتابعة ، معامل الابحاث ،هيئات الأ رصاد الجوي ، مراكز التعبئة والاحصاء ، مجالات عمل الحاسب الألي ، باحث ، محلل بيانات ، في البنوك ، مسئول قواعد بيانات ، مبرمج في شركات الكمبيوتر او تاخد سنتين تربيه وتبقي مدرس .

    4) فيزيا منفرد: 

    دراسته: قسم عشاق الفيزياء ودراسته فيزيائيات كهربيه وحراريه والدراسة فالقسم عايزة انك تكون معتمد علي نفسك شوية بالذات في مواد منفرد ، وانه ما يعتمدش فقط على المنهج الجامعي و يشتغل مع نفسه في البحث الخارجي ، والقسم لازم تتخرج منة على الاقل بتقدير جيد جدا عشان تلاقي شغل محترم معيد في اي جامعة خاصة او شغل في هيئة الطاقة النووية ، وفية شغل في مصانع الاجهزه الكهربيه ومصانع الحديد والفحم بيكون فني بيمسك الالات الكبيرة وبيعملها حسابات زي حسابات الديناميكا الحرارية وهكذا.
    مجالات العمل: اكاديمي اكتر من كونة فني يعني باحثين في مراكز البحوث او في مدينة زويل او اعضاء هيئة تدريس فالجامعات او شغل اكاديمي زي باحث في احد الجامعات الاجنبية او سيرن او وكالات الفضاء بتحتاج فزيائين او المفاعلات النووية بس كل دة خارج مصر لازم تدرس ماجيستير ودكتوراه و ايضا لازم تدور علي منحة عشان تدرس ماجيستير ودكتوراه برة لان الفيزياء من العلوم التقيلة اللى محتاجة تدرسها بره وعلي الاقل عشان تاخد منحة للدراسة فالخارج لازم تكون جايب جيد جدا ، ولو الدنيا قفلت فى وشك تعرف تبقي مدرس فيزياء .

    5) كيمياء/فيزياء: 

    دراسته: قسم يدرس نص مقرراته كيمياء ونصها فيزياء ، وشغله: زي اي قسم بيدرس كيمياء في معامل التحاليل وشركات الادويه والاسمده وغيرها .
    مجالات العمل: بيشغل في الفيزيا في معامل الابحاث وشركات الالكترونيات والقسم ملهوش .

    6) رياضة/احصاء: 

    نفس الكلام بس بتاخد نص دراستك رياضه ونصها التانى احصاء ، وشروطه: انجح رياضة 1 و 2 .

    7) رياضة/علوم حاسب: 

    نفس الكلام بس نص المواد من رياضه و نصها من علوم الحاسب ، شروطه: انجح فى رياضة 2 وجافا.

    8) رياضه/فلك: 

    بدرس مواد رياضه و مواد فلك و شغله في مصر في مرصد حلوان ، وشروطه: اختار وانجح جبر وفلك.


    9) ( رياضة / فيزياء ): 

    دراسته: بتدرس نص المواد رياضيات ونصها فيزياء ، بتدرس التجارب والقوانين والعلاقات الرياضيه والدوائر الكهربائيه ، بتدرس فيزياء الليزر وتطبيقاتها وفيزياء علمية وفيزياء حديثة وفيزياء نووية وغيرها .
    مجالات العمل: نفس شغل قسمي رياضة منفرد وفيزياء منفرد. 

    10) فلك منفرد: 

    دراسته: بتدرس تاريخ الفلك ، وأرصاد العين المجردة ، النظام الشمسي ، الظواهر الفلكية، حركات الكواكب والنجوم الظاهرية ، والحشود والنجوم وأنواعهم ، المادة بين النجمية ، والمجرات ، نشأة الكون بصفة عامة ، التعرف علي السماء ليلا ، خرائط النجوم ، الكواكب والكويكبات النجمية وطرق التعرف عليها وغيرها كتير ، وهى زي رياضه فلك و نفس المواد الاختياريه 
    مجالات العمل: فى مرصد حلوان ، مرصد القطامية ، باحث بمركز الاستشعار عن بعد او بالمركز القومي للبحوث الفلكية واي مركز في مصر فيه فيزيا ، هيئة الطاقة الشمسية ، المركز القومي للفلزات ، فى وكالة ناسا الفضائية زي عصام حجى .

    11) فضاء منفرد: 

    هو هو فلك منفرد ونفس الشروط والمواد الاختياريه بس الفرق ده فلك وده علوم جويه ونفس الشغل فى مصر .


    ثانيا:  اقسام لطلبة علمي علوم فقط فى بعض الكليات

    أولا: اقسام البيولوجى للى يتخصص بيولوجى فى سنه اولى

    1) كيمياء حيوى و كيمياء/كيمياء حيوي: 

    دراسته: بيدرس العمليات الحيويه في جسم الانسان زي البروتين والفيتامينات والكربوهيدرات والاحماض النوويه والانزيمات والهرمونات والاورام وشويه بسيطه كده في البيولوجي بتاع الخليه وعلم الوراثه و المناعه وتدرس فيها جميع التفاعلات الكميائيه الخاصه بالكائن الحى وجسم الانسان وتدرس فيها الكيمياء العلاجيه زى المسكنات وخافضات الحرارة ومضادات البكتيريا والفطريات والفيروسات والطفيليات وهى من اقوى الفروع فى الكمياء وتتخصه من بيولوجى.
    مجالات العمل: في معامل وشركات التحاليل الطبية وشركات ومصانع الادوية ، ومعاهد الاورام ، ومعاهد السرطان ، ومصانع وشركات المستحضرات الطبية ، ومصانع كتير جدا زي البتروكيماويات ومصانع الخميرة وغيرها ويستحسن تاخد دبلومه التحاليل الطبيه او دبلومة الكيميا الحيوية.

    2) كيمياء/كيمياء ميكروبيولوجي: 

    دراسته: تدرس فيه كل فروع الكيمياء السابقة (حيويه وعضويه وتحليله وفزيائيه ) وايضا تدرس فيه كل فروع الميكروبيولوجى السابقة (البكتريا والفطريات والطحالب والفيروسات) وحياتها وكل حاجه و تأثير الميكروبيولوجي على الانسان والامراض اللي بيسببها والانزيمات والسموم الميكروبية والهرمونات النباتية.
    مجالات العمل: فى معامل وشركات التحاليل الطبية ، وشركات الادويه ، وفى المستشفيات ، وفى معامل المكيروبيولوجي ، وتنقية المياة فى محطات وشركات المياة ، وشركات الاغذية ، شركات الالبان ، شركات الكيماويات ، وله الافضلية فى الشغل هو وقسم الكيمياء الحيوية فى بعض شركات الادوية داخل مصر وشركات الكيماويات وهما الوحيدين المعترف بهم كاخصائيين بعد الماجستير فى التحاليل خارج مصر (السعودية).

    3) كيمياء/حيوان: 

    دراسته: بتدرس نص المواد كيمياء ونصها تبع علم الحيوان ويدرس ما يتعلق بالمملكه الحيوانيه وعلي رائسها الانسان فيدرس الفسيولوجى اي علم وظائف الاعضاء والامبريولوجى اي علم الاجنه والهيماتولوجى اي علم امراض الدم والسيريولوجى اي علم المناعه والاناتومى اي علم التشريح والباراسيتولوجى اي علم الطفيليات والبيولوجي بتاع الحيوان والفيسيولوجي وتشريح و الفقاريات و اللافقاريات وعلم الوراثه والانسجه والاجنه والمناعه.
    مجالات العمل: نفس شغل قسم كيمياء منفرد +  الحقن المجهرى ، بنوك الدم ، المراكز الطبية لعلم الاجنة ، مراكز البحوث المختلفه وفى التحاليل الطبيه اذا حضر دراسات عليا في الطفيليات او في الهيماتولوجى اي امراض الدم وممكن يشتغل في اطفال الانابيب اذا حضر دراسات عليا في علم الاجنه وممكن يشتغل في اي مركز من مراكز البحوث المختلفه وغيرها و شركات الادوية وغيرها . 

    4) كيمياء/نبات: 

    دراسته: بيدرس نص مواده كيمياء ونصها من علم النبات ، فيدرس كل ما يتعلق بالمملكه النباتيه بداية من تشريح النبات ومناعه وفسيولجى وسلوك وتقسيم و وراثه والمورفولوجى والبيولوجي بتاع النبات وتصنيفاته والعوامل البيئيه اللي بتأثر فيه و التلوث والانزيمات والطحالب وعلم الوراثه والشكل الظاهرى للنباتات مغطاة البذور، تركيب الزهرة، التلقيح والاخصاب وتكوين البذور، دورة حياة مغطاة البذور، البذور والإنبات، تركيب البذرة، العوامل التى تؤثر على الإنبات والتغيرات التى تحدث خلال الإنبات، نموذج لبذور وبادرات النباتات ذوات الفلقتين والفلقة الواحدة: الشكل الخارجى للنبات:نشأة الجذر ووظائفه - مناطق الجذر المختلفة وتحورات الجذر ، البراعم : نشأتها ووظيفتها وتركيبها) ، (نشأة الساق - الفرع - طبيعة التحورات) ، الأنواع المختلفة للاوراق ووظيفتها – توزيعها- الإفتراق الزاوى - تركيب الأوراق – التحورات) ، علم التشريح النباتى: تركيب الخلية النباتية . مكونات البروتوبلازم و مكونات الخلية غير البروتوبلازمية ، الجدارالخلوى ، النقر، الأنسجة النباتية ، الأنسجة الإنشائية، الأنسجة المستديمة، الأنسجة الوعائية المركبة .
    مجالات العمل: نفس شغل الكيمياء + معامل البحوث الزراعيه ، وزارة الزراعة وفي معامل الابحاث والتحاليل وشركات الادويه وغيرهم .

    5) كيمياء/حشرات: 

    دراسته: بتدرس نص المواد من كيمياء ونصها من علم الحشرات ، فبيدرس البيولوجي بتاع الحشرات و تشريح انسجه الحشرات و المورفولوجي بتاع الحشرات و تصنيفات و تقسيمات الحشرات و علم بيئه الحشرات و علم الطفيليات والوبائيات و لتحاليل الطفيليه والفيسيولوجي بتاع الحشرات ومكافحه الافات و لسيطره عليها والمناعه والميكروبيولوجي والباثولوجي للحشرات وعلم السموم الشكل الخارجى والداخلى والأداء الوظيفى للحشرة ، أنماط الحياة ، التأثيرات البيئية والدورة الفصلية ، أشكال التأثيرات المتبادلة فى الآهلات الحيوية المجموعات الهامة للحشرات (الجراد والصراصير، القمل، الذباب، الفراشات وأبو دقيق، الخنافس، الدبابير والنحل، البراغيث ) ، الحشرات النافعة ودورها فى تلقيح النباتات ونشر البذور ، المنتجات التجارية المشتقة من الحشرات ،الحشرات المفترسة والمتطفلة ودورها ، أهمية الحشرات ككانسات ، مركز الحشرات الهامة فى النظام البيئي وغيرها كتير.
    مجالات العمل: نفس شغل الكيمياء + مصانع المبيدات الحشرية ، مراكز مكافحة الحشرات ، معامل البحوث الزراعيه ، وزارة الزراعة في معامل التحاليل و الشركات الادويه ومعامل البحوث الزراعيه وغيرها .

    6) كيمياء/فيزياء: 

    دراسته: قسم يدرس نص مقرراته كيمياء ونصها فيزياء .
    مجالات العمل: زي اي قسم بيدرس كيمياء في معامل التحاليل وشركات الادويه والاسمده وغيرها ، وبيشغل في الفيزيا في معامل الابحاث وشركات الالكترونيات .
      

    7) فيزياء حيوى "بيوفيزياء" منفرد: 

    دراسته: البيوفيزياء هي علم قائم بذاته و مختلف عن الفيزياء و الاحياء ، هو يعتبر تطبيق لمباديء الفيزياء وتقنياتها لدراسة تركيب ووظيفة الخلية الحية ودراسة للقوانين الفيزيائية التي تؤثر في الجزيئات الحيوية والعمليات الحيوية ندرس بها الكهربية خلال الجسم الحيوىو الجهاز العصبى والخلية العصبية ، الجهد الكهربى للأعصاب ، رسم العضلات والقلب والمخ والعين ، فيزياء الأشعة السينية التشخيصية ، استخدامات الانويه المشعه فى أجهزه القياس الإشعاعى الأساسية وتطبيقاتها الوقاية من الإشعاع ، وحدات الوقاية الإشعاعية وحدودها فى الطب النووى تطبيقات الحرارة والبرودة ، حفظ الدم والأنسجة والجراحه بالتبريد ، وإستخدام الضوء فى الطب فلها تطبيقات في الطب حيث توفر تفسيراً للعلاقات الوظيفية بين أجزاء الجسم وفي دراسة نظام المناعة ضد الامراض وتم اعتماد أربع تخصصات رئيسية وهى: البيوفيزياء الجزيئية والبيوفيزياء الطبية و البيوفيزياء النظريه و البيوفيزياء البيئية والمدرستين المتخصصتين واللتيان لهما النصيب الكبير من الاهتمام والتطور هما البيوفيزياء الجزيئية والبيوفيزياء الطبيه.
    مجالات العمل: في المستشفيات والمعاهد الطبيه زي الاورام ومعاهد الليزر ومعهد بحوث امراض العيون ، والقصر العيني ، 57357 ، فى مراكز البحوث زي البحوث النووية ، بحوث الاشعاع والاشعاعات واثرها علي الخلايا ، المركز القومى للبحوث ، التصوير الاشعاعى والعلاج الاشعاعي ، شركات الاجهزة الطبية والمناظير وغيرها .
    لو حابب تعرف أكتر عن القسم ادخل مقال كل ما يخص قسم الفيزياء الحيوى

    رابط المقال


    ثانيا: اقسام الجيولوجيا للى يتخصص جيولوجى فى سنه اولى

    8) جيولوجيا منفرد: 

    دراسته: الجيولوجيا هي علم دراسه الارض وأصل الارض وطبقات الارض ،الحاضر مفتاح الماضي ، تقدير عمر الأرض النسبي والمطلق ، الجدول الزمني لتاريخ نشأة الأرض ، الحفريات والتحفر بالتفصيل ، التبلور ، حالات المادة الصلبة ، عناصر التماثل البللوري ، المحاور البللورية ، ثبات الزوايا البينية ، النظم الكاملة للتماثل ، الأنظمة السبعة ، التوأمة وعناصرها ، الخواص الفيزيائية للمعادن، تقسيم المعادن ، مجموعات المعادن النارية والمتحولة والرسوبية بالتفصيل ، التعرف المنهجي علي المعادن.
    مجالات العمل: في شركات البترول ، والمياه ، وجهاز شئون البيئه ، وقطاع الاثار ، والمناجم ، الهيئة القومية للاستشعار عن بعد ، علوم الفضاء ، المراصد الجيولوجية ، شركات التعدين والمحاجر.

    9) كيمياء/جيولوجيا: 

    دراسته: بيدرس نص مواده جيولوجيا والنص التاني كيمياء وميزته انه يقدر يشتغل بالاتنين الكيميا والجيولوجيا يعني ماسك العصاية من النص والجيولوجيا زى مااتكلمنا عنها هي علم دراسه الارض وشغل فى صحرا او اوفس نشتغل اوبيريشن وده بقي اللي بيعمل الخرايط مش الجغرافيه لأ خرايط تانيه هتعرفوها قدام .
    مجالات العمل: فى معامل التحاليل وشركات الأدوية والمستحضرات الطبية والأسمنت والاسمده والبترول والمياه وجهاز شئون البيئه وقطاع الاثار وغيرها .

    10) جيوفيزياء: 

    دراسته: هي تطبيق لقوانين الفيزياء علي الجيولوجيا اللي هي علوم الارض وهو يدرس الاعماق الارض من الناحيه الفزيائيه وهتدرس فى سنة اولى فى اول مقررين جيوفيزياء 1 و2 مقدمة عامة للجيوفيزياء ومبادئ أساسية عن Gravity  و Magnetic فى الترم الاول و  Electric و Seismic فى الترم التانى ، والجيوفيزيائى اللي هي بيشوف الاستجابه الكهربيه او المغناطيسيه للارض و استخدم موجات السزميك والالكترك والجرافيتي والماجنتيك او غيؤهم عشان اعرف فين المكان الغريب اللي في استجابه مختلفه عن اللي حوليه ، شروطه: اختار جيولوجيا وجيوفيزياء واجيب فيهم جيد والقسم بيدخله 15 طالب فقط الاعلى فى التقدير العام وحطينه رغبة اولى. 
    مجالات العمل: التنقيب قبل ما احفر عشان اطلع الحاجه سواء فى شركات البترول او المياة او المعادن او الابار او الاثار او اى حاجة من تحت الارض.


    ثالثا: 9 اقسام مشتركه متاحة لطلبة علمي رياضه و علمي علوم فى بعض الكليات

    لاحظ منها قسمين خاص تحت

    1. ( كيمياء منفرد ): 

    دراسته: بتدرس الكيمياء بكل فروعها عضويه وغير عضوية وحراريه وكهربيه وتحليليه وفيزيائية وحيوية وثيرمو والكترو واروماتيك وستريو وبروتين وكربوهيدرات وكوانتم ، ( مجالات العمل ) : فى معامل وشركات التحاليل الطبية ، شركات الادوية والاسمدة ومستحضرات التجميل والسكر والمياة والكهرباء ومصانع الزيوت والدهون والصابون والمنظفات الصناعية والدهانات وصناعة البطاريات والسبائك والحديد والصلب ، بيفضل فى شغل المصانع وفى الكيمياء الشرعية عن اى قسم اخر .

    2. ( كيمياء / جيولوجيا ): 

    دراسته: يدرس نص مواده جيولوجيا ونصها كيمياء وميزته انه يقدر يشتغل بالاتنين الكيمياء والجيولوجيا يعني ماسك العصاية من النص ، ( مجالات العمل ) : نفس شغل قسمي كيمياء وجيولوجيا منفرد.

    3. ( كيمياء / فيزياء ) : 

    دراسته: يدرس نص مقرراته كيمياء ونصها فيزياء ، ( مجالات العمل ): نفس شغل قسمي الكيمياء والفيزياء .

    4. ( فيزياء / فلك ) : 

    دراسته: بيدرس نص المواد فيزياء ونصها فلك ، بندرس فيه النجوم وازاي بتولد ومرورها بعدة مراحل حتى أنفجارها وكيفية تسميتها ، وهانعرف كل حاجة تخص كواكب المجموعة الشمسية من تركيب التربة والغلاف الجوي الخاص بكل كوكب والاقمار التي تدور حول كل كوكب ، وبنعرف انواع كل التلسكوبات وازاي بنستخدمها في الرصد الفلكي بأنواعه ، وبنعرف الاقمار الصناعية وكيفية دورانها في مدارات حول الشئ التي اطلقت من أجله ، هندسة سماوية: بندرس فيها الانظمة المختلفة اللى منها بنعرف مواقع النجوم والكواكب بالنسبة للكرة الأرضية ، وازاي فصول السنة بتحدث وبندرس فيه التقويم وازاي بنحسبه ، ميكانيكا الفضاء: بتدرس انواع المدارات اللي بتدور فيها الاقمار الصناعية وخواصها وازاي القمر الصناعي بيدور فيها و امتى يكون في الفضاء ، الفلك الفيزيائي: بندرس فيها الفلك من الاتجاه الفيزيائي يعني ازاي النجوم بتولد وبتعيش فترة شباب الي ان تنتهي بالانفجار ، وبتدرس حركة الكواكب والمجرات.
    مجالات العمل: نفس شغل قسمي فلك منفرد وفيزياء منفرد اللى قولناها .

    5. ( فيزياء / علوم جويه ) : 

    دراسته: كوبي بيست من اللي فوقيه ، بس الفرق هنا انك بتدرس كل حاجة تخص الأرصاد الجوية بس مش انت اللي بتشتغل فى النشرة الجوية بتاعة الساعة تسعه ديه لا انت اللي بتجبلهم الداتا اللي هما بيقولوها وانت بقى بتدرس طبقات الغلاف الجوي و ازاي الرياح بتتحرك وهكذا ، بجانب انك ليك فرصه انك تشتغل في برج المراقبه في المطار علشان تشوف حالة الجو هاتسمح للطائرات تقلع ولا لأ ، وغيرها.

    6. ( فيزياء منفرد ) : 

    دراسته: قسم عشاق الفيزياء ودراسته فيزياء كهربيه وحراريه وكل انواع الفيزياء والدراسة فالقسم عايزة انك تكون معتمد علي نفسك شوية وانك ما تعتمدش فقط على المنهج الجامعي و تشتغل مع نفسك في البحث الخارجي.
    مجالات العمل: القسم لازم تتخرج منة على الاقل بتقدير جيد جدا عشان تلاقي شغل محترم معيد في اي جامعة خاصة او شغل في هيئة الطاقة النووية ، وفية شغل في مصانع الاجهزه الكهربيه ومصانع الحديد والفحم بيكون فني بيمسك الالات الكبيرة وبيعملها حسابات زي حسابات الديناميكا الحرارية وهكذا، كفيزيائى طبي ، وشغل اكاديمي اكتر من كونة فني يعني باحثين في مراكز البحوث او في مدينة زويل او اعضاء هيئة تدريس فالجامعات او باحث في الجامعات الخاصة او الاجنبية او سيرن او وكالات الفضاء بتحتاج فزيائين او المفاعلات النووية بس كل دة خارج مصر لازم تدرس ماجيستير ودكتوراه و ايضا لازم تدور علي منحة عشان تدرس ماجيستير ودكتوراه برة لان الفيزياء من العلوم التقيلة اللى محتاجة تدرسها بره وعلي الاقل عشان تاخد منحة للدراسة فالخارج لازم تكون جايب جيد جدا ، ولو الدنيا قفلت فى وشك تعرف تبقي مدرس فيزياء بعد ما تاخد سنة تربوي.

    7. ( جيوفيزياء ) : 

    دراسته: هي تطبيق لقوانين الفيزياء علي الجيولوجيا اللي هي علوم الارض وهو بيدرس الارض من ناحيه الخواص الفزيائيه وهتدرس فى سنة اولى مقدمة عامة للجيوفيزياء ومبادئ أساسية عن Gravity & Magnetic & Electric & Seismic ، والجيوفيزيائى بيشوف الاستجابه الكهربيه او المغناطيسيه للارض باستخدم الموجات زى السزميك والالكترك والجرافيتي والماجنتيك و غيرهم عشان اعرف فين المكان الغريب اللي في استجابه مختلفه عن اللي حوليه وبالتالى اقدر احدد ايه اللى موجود تحت الارض ، وهو ملوش علاقة بالحفر هو فقط بيجمع معلومات ويحللها ويقرأها ويحدد اماكن تواجد البترول او المياة او اى حاجة تحت الارض. 
    مجالات العمل: التنقيب قبل ما احفر عشان اطلع الحاجه سواء فى شركات البترول او المياة او المعادن او الابار او الاثار او اى حاجة تحت الارض، شروطه: اختار جيولوجيا وجيوفيزياء واجيب فيهم جيد والقسم بياخد 20 طالب اللى حطينه رغبه اولى واعلاهم فى التقدير


    رابعا: الاقسام الخاصة وهما قسم علوم البترول الجيولوجية وقسم البيوتكنولوجي فقط  

     (ودول موجودين فى جامعه القاهره و الاسكندريه والسويس وحاليا فى طنطا فقط) ، والتخصص فيهم بيكون من سنة اولى ، يعنى مش محتاج تقدير عشان تدخل القسم ، بس هتحتاج تقدير عالى عشان تشتغل ، والقسمين بدون شروط ومفتوح العدد لاى طالب يدفع المقابل المادى له  + 10% زيادة سنوية و حاصل على مجموع كلية العلوم لاى جامعة مصرية.

    8) علوم البترول الجيولوجية او قسم جيولوجيا الببترول: 

    دراسته: القسم موجود فى كلية العلوم جامعات القاهرة ، عين شمس ، الاسكندرية ، المنيا ، الاسماعيلية ، بورسعيد ، المنوفية ، المنصورة ، اسيوط ، السويس ، الزقازيق ، وطنطا وغيرهم وفى بعض الجامعات القسم *ببلاش* زي السويس والزقازيق وبورسعيد والمنيا ، وفى البعض الاخر بمصاريف زي اسيوط ب 9 الاف ، وفى القاهرة ب 16 الآف جنية + 10% زيادة كل سنة (كان ب 8 من سنتين ولكن زودوا المصاريف بدون اى اضافة خدمة للطالب) ، بتدرس فى سنة اولى مواد جنيرال العادية اللى هى كيمياء وفيزياء ورياضة وجيولوجيا وجيوفيزياء ، بتكون جيوفيزيائى او جيولوجي مش مهندس بترول ، مشكلة القسم ان شغله صعب تلاقيه ولدرجة ان ناس تقولك معكش واسطة متدخلوش ، لانك مش هتلاقى شغل ، فى اسكندرية القسم قوي اوى عن القاهرة لانه بينزلك تدريب فى شركات البترول من سنة تانية وبياخد اعلى ناس فى الانجلش بتاع ثانوي وبيعملك انترفيو وبيكون ليهم مبنى خاص بيهم ومعامل خاصه بيهم، عكس القاهرة بيدخل القسم اى حد هيدفع ومفيهوش اى ميزة من اللى موجوده فى الاسكندرية لا مبنى خاص ولا معامل خاصة ولا اى حاجة سوا المقررات اللى بتدرسها وفقط وفى انك مش محتاج تقدير عشان تدخله وبتدرس مقررات جيولوجيا وجيوفيزيا ودى يعتبره الميزه الوحيده للقسم ، والفرق بينه وبين قسم جيولوجيا وجيوفيزياء فى المقررات اللى بيدرسها كل قسم وهى كالاتى:
    علوم البترول: (24) مقرر جيوفيزياء + (21) مقرر جيولوجيا + { (6) مقررات رياضة + (5) مقررات كيمياء + (5) مقررات فيزياء + مقررين انجلش } دول 23 مقرر ملهمش علاقة بتخصصك ولا بمجال شغلك بتدرسهم عشان اللايحة وبس.
    جيوفيزيا منفرد: (29) مقرر جيوفيزياء + (8) مقررات جيولوجيا.
    جيولوجيا منفرد: اول مقررين جيوفيزياء + (52) مقرر جيولوجيا.
    كيميا/جيولوجيا: اول مقررين جيوفيزياء + (28) مقرر جيولوجيا + (22) مقرر كيمياء.
    لتفاصيل أكتر ادخل على مقال كل ما يخص قسم جيولوجيا البترول والتعدين (PMGP) فى كلية العلوم

    رابط المقال


    9) بيوتكنولوجي: 

    دراسته: القسم موجود فى كلية علوم جامعات القاهرة ، حلوان ، المنصورة ، الزقازيق ، بنها ، والسويس ، واسوان وغيرهم وفى كليات زراعة جامعات كتيره زي القاهرة والازهر واسوان وغيرها ، وفى زراعة القاهرة بمصاريف ، وفى بعض الجامعات ببلاش سواء من كلية زراعة او كلية العلوم زى علوم جامعة السويس والزقازيق وبورسعيد وغيرهم ، ولكنه فى بعض الجامعات خاص زى حلوان ب 8 الاف جنية ، والقاهرة ب 12 الف جنيه في السنة + 10% زياده سنويه (كان ب 9 من سنتين ولكن زودوا المصاريف بدون اضافة اى خدمة للطالب) ، والبرنامج متاح لطلبة علمي علوم ورياضه ، هتتعرف علي التعامل اكثر مع العامل الوراثي في النبات والحيوان والانسان وده مدخل مهم لعلاج كثير من الامراض زى السرطان أما بالنسبه للنبات فأهميته إنه ممكن تتدخل لزياده الانتاج وكذلك الحيوان ويدرس التكنولوجيا الحيويه زى ال DNA وتحاليله وكل ما يتعلق بيه سنة أولى: بتتدرس مواد أساسية لعلوم كلها زي رياضة 1 و2 ، فيزيا 1و2 وفيزيكال وأورجانك وكيميا 1 والمتطلبات وبيولوجي بتدرس فيها نبات وحيوان ، سنة تانية: بتدرس كلها كيميات ومادة إسمها genetics و molecular  biology و biostat ، تالتة و رابعة: كله بيكون دراسة جينات ووراثة و DNA .
    مجالات العمل: نفس شغل اقسام كيمياء حيوي وميكروبيولوجى وكيمياء حيوان اللى قولناها فوق ، وبره مصر بيشتغل فى المستشفيات لعلاج الامراض الوراثية وفي معامل التحاليل وبالذات اللي فيها تقنيات تحاليل DNA ومراكز البحوث المختلفه وشركات الادويه والشركات الصناعيه زي الالبان والمؤكولات وفي المستشفيات لعلاج الامراض الوراثيه واستخدامات تطبيقات البيوتكنولوجي في الصناعه والزراعه وغيرها.

    وفى الحقيقة احنا مش بننصح بالاقسام الخاصة : 

    ----------------------( اشكالية الاقسام الخاصة )----------------------
    فى البداية برنامج البترول انشا برعاية شركات البترول وكان بيقدم فى خدمات مميزة للطلبة عن الاقسام العادية مثل الاتى:
    (1) شركات الراعية بتدرب الطلبة عندها من سنة اولى وكل سنة حتى التخرج.
    (2) بتطورلهم فى المناهج بحسب ما تراه مناسبا لسوق العمل.
    (3) بتحطلهم كورسات انجلش من المعهد البريطاني.
    (4) وجود مبني خاص للقسم ومعامل ومدرجات واجهزة حديثة خاصة للقسم.

    وكل ده عشان الطلبة تكون مميزة عن غيرهم ويتخرجوا يكونوا مؤهلين لسوق العمل ويشتغل اغلبهم فى شركات البترول الراعية للقسم حسب العقد
    وعلى الاساس ده القسم كان خاص ومميز ، وعلى اساس ده بردو الطلبة كانت بتدفع الفلوس للقسم عشان اول ماتتخرج تكون مؤهله للشغل اكتر من اى قسم وضامنه انها تشتغل فى شركات البترول دى

    دلوقتى الوضع مختلف تماما ، كل الشركات الراعية مشيت نظرا لتدني مستوى القسم وكل المميزات دى راحت وتحول القسم من قسم خاص ومميز لقسم خاص فقط ، بقى القسم عادى زيه زي اى قسم تانى ، وفضلت الفلوس اللى بيدفعها الطالب، لا مش بس كدا ، الفلوس دي زادت السنة اللى فاتت كمان من 8 ل 12 الف جنية + 10% زيادة كل سنة ، يعني اكتر من النص من غير خدمة او ميزة واحدة اضافية للطالب الدارس فى القسم عن الداراس فى القسم العادى

    فالخلاصة ان قسم بترول مش حلو لانه بفلوس من غير اى ميزه ، لانك بتدرس مواد جيولوجيا وجيوفيزيا وبتشتغل نفس شغل اقسام جيولوجيا وجيوفيزيا وكيميا جيولوجيا فى الاخر ، يبقي ادخل قسم جيولوجيا او جيوفيزيا او كيميا جيولوجيا من الاول ووفر فلوسك!!

    - طيب امال ايه لازمة الفلوس دلوقتى؟
    مفيش ميزة واحدة بتاخدها ادام الفلوس اللى بتدفعها ، بتدرس مواد عادى جدا زيك زي اي قسم بس كدا

    - هتقولى طيب مش بيدربونى فى سنة تالتة حتى ؟
    هقولك اى قسم فى الكلية طلابه مينفعش يتخرجوا الا لما يدربوهم ، كل قسم ع حسب مكان التدريب ، يعني اقسام جيوفيزيا وجيولوجيا بيدربوا فى شركات البترول ، واقسام الكيمياء بتتدرب فى شركات الادوية وغيرها ، وده فى لايحة الكلية ، فميهاش ميزة لبترول او بيوتكنولوجى عن اى قسم تانى في الكلية

    نفس الكلام لقسم بيوتكنولوجى بيدرس مواد من اقسام كيميا حيوي وميكروبيولوجي وحيوان وفى اختلاف فى بعضها وبيشتغلوا نفس مجالات الشغل فى الاخر!! اللهم الا لو مقرر انك هتشتغل بره مصر فليهم شغل تانى

    فتخيل انت هتدفع اكتر من 50 الف جنية فى الكلية عشان فى الاخر تخرج تشتغل نفس شغل خريج قسم مدفعش فى حاجة!! وممكن لو القدر حكم تلاقى معاك فى نفس الشركة وبيشتغل نفس شغلك ساعتها هتتحسر ع الفلوس اللى دفعتها من غير لازمة !!! الا لو انت دافعها عشان حابب العلم وعايز تتعلم العلم ده

    ملحوظة: لما تدخل بترول او بيوتكنولوجى هيقال دى اجهزة جايبنها بفلوسك *باقى اقسام الكلية شغالين على اجهزة من فلوس الحكومة وانت الوحيد اللى بتجيب اجهزة بفلوسك* ، فباقى الاقسام بيتجبلها اجهزة للمعامل دي وظيفة الكلية مش وظيفة الطلبة انها تجيب اجهزة للمعامل :D

    خلاصة الكلام ده كله ان الاقسام الخاصة مش مميزة عن الاقسام الاخرى لانها بتدرس مواد مشتركة وبعض المقررات المختلفة ، وبعد التخرج بتشتغل نفس شغل الاقسام الاخرى فى النهاية.
    --------------------------------( انتهى )----------------------------------

    ملحوظه : 

    مش كل الاقسام دى متاحه فى كل الجامعات لكن غالبا اول 5 اقسام بالنسبه لعلمى رياضه متاحه فى معظم جامعات مصر لكن الباقى فى بعض الجامعات بس وكمان فى بعض الجامعات بتتيح لطلبع علمى علوم انهم يتخصصوا فى بعض اقسام علمى الرياضه (زى قسم كيمياء منفرد ).

    لو عاوز تعرف أكتر عن مجالات عمل طلبه وخريجى كليه العلوم ادخل مقال الوظائف المتاحه لطلبه وخريجى كليه علوم 

    رابط المقال


    أية نظام الساعات المعتمده

    بص يا سيدى انت دلوقتى مثلا بتاخد مادة الكيمياء ، بتاخد كل اسبوع محاضره وبتاخد سكشن ، المحاضره بتبقى ساعتين والسكشن 3 ساعات فاحنا بنحسب حاجة اسمها الساعات المعتمده للماده كالاتى ان اى محاضره الساعتين بتوعها بيتحسبوا بساعه معتمده ، وان اى معمل او سكشن الساعتين او 3 ساعات بتوعهم بيتحسبوا بساعه واحده معتمده فكده تعالى نحسب الساعات المعتمده بتاعة الكيمياء، محاضره ساعتين = ساعتين معتمدتين ، سكشن تلات ساعات = ساعه واحده معتمده ، يبقى مادة الكيمياء كده ب 3 ساعات معتمده ، لو حسبتها فى الخمس مواد هتلاقى انك بتاخد فى التيرم الاول 18 ساعه معتمده (فى بعض الجامعات بتكون 15 بس)  ، يعنى هى طريقه لتحويل المواد الى ساعات معتمده ، ولو اخدت متطلبات جامعة المتطلب الواحد = ساعتين معتمدتين (لان مفيهاش عملى هما نظرى بس) ، ولما تيجى تطلع تانيه مش هيقولك انت معدى كام ماده عشان تطلع تانيه لا هيقولك انت معدى كام ساعه معتمده بس اهم حاجة تكون نجحت فى 24 ساعة معتمدة من مجموع ساعات الترمين "من غير المتطلبات" عشان تطلع سنة تانية وكمان فى حاجه لو انت شلت ماده فى الترم الاول فى سنه تانيه (اى بعد التشعيب) وكانت الماده دى متطلب لماده فى الترم التانى يعنى هتقفلها (مش هتقدر تدرس الماده بتاعه التيرم التانى دى غير السنه اللى بعدها ) فتقدر تاخد ماده من مواد سنه تالته وده طبعا متاح فى بعض الكليات وليس كلها.

    ولو حابب تعرف اكتر عن السمر كورس (الترم الصيفى)  ونظام التشعيب (دخول الأقسام) 

    رابط المقال


     الفرق بين نظام الساعات المعتمدة والنظام القديم

    النظام الجديد بيحاسبك بالساعات المعتمدة + به سمر كورس ، اما النظام القديم فبيجاسبك بالمواد لو نزلت فى مادتين تطلع بيهم السنة اللى بعدها بدون اى مصاريف اضافية ولو نزلت فى ثلاث مواد بتعيد السنة بردو بدون مصاريف اضافية.
    الفرق بين نظام الساعات المعتمدة والنظام القديم

    التحويل من نظام قديم لنظام ساعات معتمدة

    ازاى احول من كلية تطبق النظام القديم لكلية تطبق الساعات المعتمدة او العكس؟

    فى جامعات مش بتقبل التحويل لمجرد انك نظام قديم ، وفى مش بتقبل لمجرد انك نظام جديد ، وفى بتقبل بس بيعيدوك السنة كلها ، وفى بتقبل ويحذفولك المواد اللى انت اخدتها زى اللى عندهم ويشيلوك المواد اللى مدرستهاش ، فاسئل فى شئون الجامعة اللى هتحول لها لانها هى الجهة الوحيدة المسئولة واللى عندها علم بكل الاجراءات اللى هتم فى حالة التحويل ، مع العلم ان كليات الازهر لا يمكن التحويل منها او إليها .

    ------------------------------(ولو عايز تفاصيل اكتر شوف ده: )--------------------------

    بالنسبة للتحويلات عشان الطلبة بتاعة الثانوية وهى بتكتب التنسيق وبتختار الكليات متبقاش خايفه

    فى نوعين من التحويل:

    1. تحويل بعد سنه دراسه فى الجامعه اللى هتقبل فيها (وده المتعارف عليه من زمان الزمان ) وده لسه موجود حتى الان.
    2. تحويل الكترونى وده جديده من 2011 تم تطبيقه وده لو جالك اى كلية فى الاقاليم .. بيتفتح الموقع بتاع التحويلات بعد المرحله التالته ما تخلص وتدخل تكتب بياناتك بعد ما جالك كلية بعيده عن موقعك الجغرافى وتكتب رغبة للتحويل فى كلية قريبه وتختارها .. وده بيسموه (تقليل الاغتراب) وده بيبقى بنسبة فى الميه 20 % تقريبا.

    طب لو انا مجتش تبع النسبه المئويه دى ومتقبلتش وحظى زفت هعمل ايه ؟!!

    هتضطر تحول ورقى .. والتحويل الورقى سنه شغال وسنه لا .. ودى زى الالكترونى بس بيبقى مع الموظف فى الجامعه يعنى بالحب بيحول ولا نسبه ولا بتاع .

    طب لو متقبلتش الكترونى وكمان التحويل الورقى لم يتم فتحه السنه ادى وده بيحصل ؟!!

    ساعتها هترجع للاكترونى تانى وتحول اى كلية بقا جايبه مجموعك وخلاص وبتتقبل فيها طبعا لانك كنت جايب مجموعها لان التحويل الالكترونى حاجتين .. الاولى احول لنفس الكلية بس جامعه قريبه منك .. وده بتاع النسبه المئويه والتانيه انك تحول الكترونى بس لكلية مختلفه لجامعه قريبه منك ...وده سهل طبعاَ لان التنسيق بيكون ظهر كل كليه خدت من كام .. فأنت عرفت خلاص انت مجموعك يجيب كلية ايه .. فبتكتب الكليه اللى مجموعك هيجيبها بشرط تكون فى محافظتك فقط لاغير .

    يبقى هنعمل ايه بقا عشان توهنا ؟!!

    هتكتب الكلية اللى حضرتك عايزها بكل الاقاااليم بتاعتها ......لو جتلك خير وبركه .. لو مجتش وجات محافظه بعيده هتضطر تستنى التحويل الالكترونى لما يفتح فى اول شهر 9 وتطلب تقليل الاغتراب وتستنى الرد بعديها بكام يوم ولو اتقبلت وجيت مع النسبه المئويه يبقى خير وبركه ... طب لو برده متقبلتش ؟!!
    هتروح الجامعه تسأل هل فى تحويل ورقى ؟! هيقولك لو فتح .. هتحول ورقى تقليل اغتراب ... طب لو قالك مفتحش .. قوله خلاص عايز ادخل كلية " كذا " فى محافظتك .. ودى انا جايب مجموعها اصلاَ بس وهتدخل بقا اى كلية وخلاص فى محافظتك

    طبيعه الدراسه تبعاً لنظام الساعات المعتمدة 

    عندنا كل ماده من 200 درجه متقسمه كالاتى 20 درجات على الميدتيرم (وبيكون بعد حوالى شهر من بداية الدراسة) ، و 40 درجه على العملى (لو وجد عملى)،و 20 درجه شفوى ،و 20 درجه حضور وانشطه و كويزات (اعمال فصليه) ، و 100 درجه على الفاينال وده الامتحان اللى فى اخر الترم خالص وبيكون الاسبوع اللى بعد العملى علطول (لاحظ الفاينل درجته نصف درجه الماده) .
    طبيعه الدراسه تبعاً لنظام الساعات المعتمدة

    التقديرات تبعاً لنظام الساعات المعتمدة

    1. النجاح من 60  (ما يعرف ب 1 من 5 فى بعض الكليات)
    2. المقبول من 60 - 64 (ما يعرف ب 1 حتى 1.4 من 5 فى بعض الكليات)
    3. الجيد من 65 - 74 (ما يعرف ب 1.5 حتى 2.4 من 5 فى بعض الكليات)
    4. الجيد جدا من 75 - 84 (ما يعرف ب 2.5 حتى 3.4 من 5 فى بعض الكليات)
    5. الامتياز من 85 - 100 (ما يعرف ب 3.5 حتى 5 من 5 فى بعض الكليات)
    التقديرات تبعاً لنظام الساعات المعتمدة

    السمر كورس (الترم الصيفى)

    • هو فصل دراسى للطالب الذى رسب فى مادة او مادتين او ثلاث مواد خلال السنة الدراسية الواحدة ، وذلك بمقابل مادى .
    • يدرس فيه الطالب المقرر(ات) لمدة 5 اسابيع بمعدل محاضرتين وسكشنين فى الاسبوع الواحد للمقرر الواحد.
    • يبدأ الفصل الصيفي بعد اسبوعين الى 4 اسابيع من اعلان النتيجة .
    • يعتبر الفصل الصيفي فصلا اختياريا للطالب ، وهو كذلك ولكنه فى الواقع يعتبر اجبارى للطالب الذى رسب فى مادة او مادتين او ثلاث مواد خلال السنة الدراسية ويرغب فى التخرج من الكلية فى 4 سنوات فقط وليس اكثر وكذلك للطالب الذى لم ينجح فى مقرر من المتطلبات زى التحليل الالى مثلا لن تدخل تحليل الى 2 سوى عند نجاحك فى تحليل الى 1.

    للعلم! المفرض ان السمر كورس فائدة الأكبر تكون للطلاب اللى عاوزة تتخرج قبل دفعتها بمعنى انك غالبا هتخلص الكلية فى 3 سنين ونصف لو تشعيب الأقسام (دخول الأقسام) من سنه تانية ، وتقدر تخلص الكلية فى 3 سنين لو تشعيب الأقسام فى سنه اولى.


    اسعار السمر كورس فى كلية العلوم بجميع جامعات الجمهورية:

    سعر الساعة المعتمدة الواحدة فى السمر كورس فى جميع كليات العلوم التى تطبق نظام الساعات المعتمدة على مستوى الجمهورية.
    (بدون مصاريف) فى الزقازيق
    • ( 50 جنية ) فى المنصوره ، وشبين *اول سنة تبقى بفلوس*.
    • ( 75 جنية ) فى المنيا ودمنهور.
    • ( 100 جنية ) : بني سويف ، كفر الشيخ ، اسكندرية ، بورسعيد ، اسيوط ، طنطا ، بنها ، اسيوط و400 جنية لقسم بترول اسيوط.
    • ( 150 جنية ) فى قناة السويس ، وعين شمس بنات.
    • ( 200 جنية ) فى القاهرة.

    ملحوظه: لا يجوز الغياب اكثر من 25% تعني بالتقريب 3 محاضرات ، طبعاً دا فى حالة ان الدكاترة شغلت بالها بالغياب.
    الترم الصيفى ومرتبة الشرف

    هل مقرري حقوق الإنسان واللغه العربيه والكمبيوتر والبيئه واللغة الانجليزية سيطرح في الفصل الصيفي؟

    مقررات متطلبات الجامعة كلها من خارج الكلية وطرح هذه المقررات متوقف علي انتداب أستاذ للمقرر في الفصل الصيفي ولذلك غالبا مش بتبقى موجوده فى الفصل الصيفى لكن تقدر تأخدها بجانب موادك الدراسيه عادى لانها مش بساعات معتمده .

    كيف يتم حساب المقررات التي تم الرسوب فيها أكثر من مره في المعدل التراكمي ؟

    يتم حساب مرات الرسوب في المقرر بمره واحده رسوب ومره واحده نجاح وبالتالي ساعات هذا المقرر تصبح في مقام المعدل التراكمي ضعف عدد الساعات الخاصه بالمقرر (اى لو المقرر كيمياء ب 3 ساعات نقسم فى المقام على 6 ساعات وليس 3 فقط وكذلك فى حساب التقدير نقسم على 21 فى كل ترم وليس 18 فقط) .

    هناك تعارض بين الفصل الصيفي والتدريب (لسه هنتكلم عنه تحت) الذي يتبع الكلية فى سنه تالته  ، ما هو الحل؟ 

    اختيار احدهما وغالبا هتجبر تاخد التدريب لانه اجبارى لمن اجتاز 72 ساعة من متطلبات الكلية بينما الفصل الصيفي اختياري وليس إجباري .

    هل نتيجة التدريب تضاف في المعدل التراكمي ؟

    لا يتم أضافه نتيجة التدريب في المعدل التراكمي .


    اعمل ايه عشان منزلش سمر كورس واضطر ادفع فلوس اد كدا او انى اتخرج متاخر؟

    بص هقولك انت قدامك 3 اختيارات:

    1. انك تذاكر اول باول فتنجح صافى وبتقدير كمان.
    2. متذاكرش اول باول فتنزل فى مادة او اكتر وساعتها هتضطر تنزل سمر.
    3. متذاكرش اول باول فتنزل فى مادة او اكتر وتختار انك متنزلش سمر وساعتها هتتاخر فى التخرج عن اربع سنوات، ليه بقى؟لان المادة اللى انت نزلتها دى  هتاخدها فى سنة تانية وده هيخليك تأجل مواد من تانيه لتالته ومن تالته لرابعه وهكذا لحد ما تلاقى نفسك خدت سنه زياده لان كل الساعات اللى عندك مليانه يا اما تاخد بدالها مادة من مواد سنة تانية وساعتها بردو هتضطر تاخد المادة دى فى السمر كورس بتاع سنة تانية او تاجلها هى كمان لسنة تالتة وهكذا.

    صيدلة بعد علوم


    مفيش حاجة اسمها تخلص كلية علوم وتكمل بعدها طب او صيدلة او هندسة او تاخد دبلومة الفارما بتاعة الصيادلة ، بس تقدر تكمل فى بعض الدبلومات المتواجدة فى كلية العلوم زى دبلومات التحاليل (دبلومه الميكروبيولوجي ،دبلومه الكيمياء الحيويه ،دبلومة الهيماتولوجى) أو دبلومات الفيزياء الطبية (دبلومه الفيزياء الاشعاعية) أو دبلومات الجودة (دبلومة السلامة والصحة المهنية ، دبلومة الجودة) او ماجستير علوم الاعصاب ... إلخ.
    لكن ممكن تكمل صيدلة بس تكمل جامعة خاصة فى بعض الجامعات الخاصة بتيح ده مش كلها ويحذفولك المواد المشتركة اللى انت اخدتها (وطبعا بعد حزف المواد المشتركه هتضطر تأخد من 3 سنوات إلى 5 سنوات بدل 6 سنين (نظام الصيدلة الجديد) وطبعا لازم تبقى عارف ان الجامعه الخاصه هدفها فى الاول والاخر مادى لذلك أقل الاقسام فى عدد السنوات هو اقربها لكلية صيدلة من حيث الدراسة وهو قسم كيمياء/ميكروبيولوجى أو كيمياء/نبات او كيمياءحيوى مع العلم انه متاح لكل اقسام كلية العلوم يعملوا كده لكن فترة الدراسه هتزيد عن 3 سنوات للأقسام الاخرى ، لكن أرجع وأقولك طيب وعلى ايه ما تدخل جامعة خاصة من الاول لو انت مش حابب علوم .

    مواد الفرقه الاولى

    هنتكلم عن علوم طنطا على سبيل المثال ، ودى تعتبر نفس المواد فى معظم كليات العلوم

    مواد الفرقه الاولى طبيعه
     
    مواد الفرقه الاولى بيولوجى
     
    مواد الفرقه الاولى جيولوجى

    التدريب الصيفى ومشروع التخرج

    فى حاجه اسمها التدريب الصيفى بيبقى فى أجازه السنه الثالثه وفى حاجه اسمها مشروع التخرج بتبقى فى السنه الرابعه :

     

    هناك تعارض بين الفصل الصيفي والتدريب الذي يتبع الكلية فى سنه تالته  ، ما هو الحل؟

    اختيار احدهما وغالبا هتجبر تاخد التدريب لانه اجبارى لمن اجتاز 72 ساعة من متطلبات الكلية بينما الفصل الصيفي اختياري وليس إجباري .

    هل نتيجة التدريب تضاف في المعدل التراكمي ؟

    لا يتم أضافه نتيجة التدريب في المعدل التراكمي .

    الفرق بين الكيميائي و المهندس الكيميائي

    رابط المقال


    أمتحان الميدترم midterm 

    فى امتحانات اسمها ميدترم midterm ودى بتكون بعد اول شهر او اسبوعين وبعدين قبل النظرى باسبوع او اسبوعين العملى وبعدين النظرى مادتين الى ثلاث مواد فى الاسبوع اصعب سنه فى ناس بتقول اولى وناس بتقول 3 أو 4 بس الكل أجمع ان 2 أسهل سنه.

    بعض الاسئلة الشائعة


    1) اى قسم  فيه ناس متخرجة ومش لاقيه شغل وفيه ناس اتخرجت واشتغلت على طول ، فلازم تبقى عارف ان موضوع الشغل ده رزق والرزق بتاع ربنا فمتشغلش بالك غير بحاجة واحدة وهى اجتهادك فى دراستك وتدريبك.

    2) اى قسم كيمياء سواء منفرد او مزدوج تعرف تشتغل منه شغل الكيمياء و85% من شغل الكيمياء فى مصر بيكون فى معامل التحاليل بمرتب 1500 - 4000 جنية كحد اقصى وحلو للبنات ، وميديكال ريب "مندوب ادوية طبية"بمرتب 3000 - 12000 جنية كحد اقصى ومش حلو للبنات، ومتاح طبعا الشغل فى المصانع والشركات ، وعلى حسب المصنع او الشركة دى كويسه ولا متواضعه بس هتلاقى من 2000 - 8000 جنية (وغالبا بتحتاج واسطه) ، علوم حاسب بتبدا بمرتب 3000 جنية وبيوصل ل11 الف انت وتطويرك لنفسك واجتهادك فى الكورسات ،وكل الارقام دى مش من تاليفي ولكن من خريجين شغالين فى المجالات دى بقالهم سنين وفى الجوده على الرغم من فلوسها الكتير ولكن لاسباب الاتيه لا يعمل بها الكثيرين من خريجى كليه العلوم .... الجوده يعمل بها خريجى الجامعه العماليه بتخصص يسمى جوده وخريجى هندسه و خريجى علوم وتنقسم الجوده الى جوده معمل (وهى تابعه فى الغالب الى مدير المصنع) وجوده انتاج (وهى تابعه للانتاج يعنى واحده سلطه) والتانيه فلوس اكتر المرتبات فى الشركات المحترمه تبدا من 3200 الى 6500 جنيه والبترول :وده انا سمعت عنه كلام كتير اوى اول حاجه شركات خدمات بتروليه ودى مرتبها زى ماسمعت حوالى 3500 الى 9000 ووحشه لكن شركات البترول ودى لن اتحث عن مراتبتها عشان الحسد 3000 دولار وطالع ودى بتشتغل فى المعمل او بتحضر mud وهى المواد المسئوله عن زوبان التربه الخ الخ فى موضوع الشغل هيبقى فى موضوع كامل ليه.

    3) مجالات عمل خريجى علوم:

    رابط المقال


    4) كيفيه تأجيل ماده - كيفيه التحويل من القسم بعد مرور عام او اكثر من وجودك فيه : 



    5) كل ما يخص شغل التحاليل الطبية:

    مقال أول

    مقال ثانى


    6) اى قسم ممكن تشتغل منه مدرس ولازم تاخد سنة تربية  بتدرس 16 مادة 8 مواد ترم اول و8 ترم تانى وكل المواد تربوي وملهاش شروط.

    7) خبر سئ بس لازم تبقى عارفه وهو الغاء تعيين اوائل الجامعات اجبارياً بداية من دفعة 2014 ، وللعلم مازالوا بيتعينوا لكن مش اجبارى بقت حسب حاجة الكلية ليهم.

     8) اكتر حاجة اجمع عليها الخريجين انها غلطة كبيرة عملوها هى انهم منزلوش تدريب ومخدوش كورسات من وهما بيدرسوا فى الكلية فلازم بجانب الدراسة تحضر مؤتمرات وتاخد كورسات ودورات بس خلى بالك عشان فى دورات كتير بتكون نصب وهدفها الربح فقط.

    9) الفرق بين النظام الجديد نظام الساعات المعتمدة المتطبق فى القاهرة والاسكندرية وغيرها وبين النظام القديم هو ان النظام الجديد بيحاسبك بالساعات المعتمدة زى ما اتكلمنا فوق وبه سمر كورس زى ما اتكلمنا عن تفاصيله فوق بردو ، اما النظام القديم فبيجاسبك بالمواد لو نزلت فى مادتين تطلع بيهم السنة اللى بعدها بدون اى تكاليف اضافية ولو نزلت فى ثلاث مواد بتعيد السنة.

    10) شروط الاقسام 

    شروط الاقسام ممكن تتغير من جامعة لجامعة ومن سنه لسنه مثال: قسم كيمياء منفرد خد السنة اللى فاتت من تقدير عام جيد جدا والسنة اللى قبلها من تقدير عام جيد ، بتختلف على حسب اقبال الطلبة على القسم من سنة للتانية.


    11) التحويل سواء من جامعة تطبق نظام الساعات المعتمدة للنظام القديم او العكس او لنفس النظام 

    فى جامعات مش بتقبل التحويل لمجرد انك نظام قديم ، وفى بتقبل بس بيعيدوك السنة كلها ، وفى بتقبل ويحذفولك المواد اللى انت خدتها زى اللى عندهم ويشيلوك المواد اللى مختهاش ، فاسئل فى شئون الجامعة اللى هتحول لها لانها هى الجهة الوحيدة المسئولة واللى عندها علم بكل الاجراءات  فى حالة التحويل

    12) الدبلومات المتاحة لجميع اقسام علوم:

    رابط المقال

    التقديم للطلبة الحاصلين ع تقدير تراكمى جيد على الاقل وفى بعض الجامعات بتشترط جيد جدا ، التقديم فى أغلب الجامعات بينتهي 30 أغسطس والأوراق بتكون: 4 صور شخصيه + بيان درجات الأربع سنين وفي جامعات بتاخد صوره المؤهل + صوره بطاقه + صوره شهادة الميلاد.

    13) ما هي أقصي مده يمكن للطالب تقديم تظلم لإعاده الرصد ؟

      أقصي مده يمكن للطالب تقديم تظلم لإعاده الرصد هي أسبوعين من ظهور نتيجه المقرر علي صفحه الكليه


    14) ماذا تفعل الكلية فى رصد درجاتى هل يعيدون تصحيح الورقة ؟

      اعادة رصد الدرجات لا تعنى اعادة تصحيح الورقة ولكن يتم مراجعة الورقة فاذا هناك سؤال لم يتم تصحيحه تعاد الورقة الى استاذ المقرر ليصححه واذا هناك درجات لم يتم جمعها تجمع.


    15) تماشيا مع كل دول العالم التى بها خريجى كليه العلوم هم رقم واحد في التحاليل الطبيه 

    قامت الجامعه الامريكه بالقاهرة بفتح شهادة البورد الامريكى للجمعية الأمريكية للكلينيكال باثولوجي لخريجى كليات العلوم وبيها بتاخد تصريح من منظمه الكلينكال باثولجى الامريكيه انك اخصائى تحاليل معتمد وتصبح  clinical lab scientist دولي وممكن تشتغل بيه في اي دوله اوربيه.
    رئيس هذا البرنامج هو الدكتور حسن عزيزى وهو دكتور تحاليل طبيه خريج كليه العلوم قسم الكميا الحيويه بجامعه الاسكندريه و دكتور في الجامعه الامريكه في القاهرة وعمل دكتورا في بعض جامعات الامريكه في تخصصات التحاليل الطبيه وهو محاضر دولي في التحاليل الطبيه.

     16) تسجيل المواد والارشاد الاكاديمى :



    17) ما السبب اللى ممكن يؤدى لايقاف قيدك او فصلك من الكليه :

     

    18) نظام الاستماع 

    وهو دراسه مقرر فى جامعه اخرى يعنى تبقى فى علوم طنطا مثلا وممكن تدرس ماده من علوم الاسكندريه او من هندسه مثلا):

    23) ما هى متطلبات التخرج ؟؟


    ملحوظة: فى 5 مقررات اسمها متطلبات جامعة (انجلش + حقوق انسان + كمبيوتر + ثقافة بيئية + لغه عربيه ) ودى مواد على الرغم من انها تعتبر سهله جدا لكن مجرد رسوبك فى احد هذه المواد بتفقد مرتبه الشرف فى شهاده التخرج .

    عبر عن تعليقك :

    هناك 196 تعليقًا:

    أظهر التعليقات
    1. الردود
      1. حضرتك تقصد كورسات عن ايه .... لو تقصد عن كورسات تمهيدية لكليه العلوم "يعنى تعرف أكتر عن كليه العلوم " فريق الموقع بالفعل بيجهز لتفعيل الخدمه وهتكون عباره عن سلسله من الفديوهات هتضم كل اللى مطلوب منك كطالب او طالبه تعرفه عن الكليه وكذلك كل اللى عليك معرفته كخريج او طالب بيحضر للدراسات العليا .

        حذف
      2. لو سمحت ممكن ترد ضرورى أنا علمى رياضه والحد الأدنى لعلوم نقص معايا على خمس درجات ممكن اخش زراعه واحول منها علوم ولا اعمل ايه عشان حلم حياتى انى اخش علوم وبسبب مصححين اغبيا ضيعوا حلمى

        حذف
      3. للاسف مفيش حل غير انك بعد ما تخلصى كلية ويفضل تربية او زراعه بتقدمى علوم وبيتعملك مقاصة (يعنى حزف) للمواد المشتركة بين علوم وكليتك الاساسية وبتدرسى باقى المواد والمقاصة دى بتقللك سنوات الدراسة بد ما تكون 4 سنوات ممكن تكون سنتين او 3 فقط فى علوم على حسب كمية المواد المشتركة بين قسمك فى كليتك الاساسية وبين القسم اللى هتدخليه فى علوم

        حذف
    2. لو سمحت سؤال انا في كلية العلوم جامعة الازهر اسيوط سنة اولي في قسم كيمياء و عايز احول قسم فيزيا رياضة
      و لما سئلت شئون الطلاب قالوا مينفعش تحول اذا نجحت في اولي كيميا ولازم اعيد السنة عشان احول
      السؤال بقا لو انا مدخلتش امتحانات الفاينال ورسبت السنة دي والسنة الجاية حولت قسم فيزيا رياضة هجيب مقبول في السنة دي مهما ذاكرت و حليت ولا التقدير عادي ان انا ممكن اجيب امتياز

      ردحذف
      الردود
      1. هتاخد درجاتك فى السنه الجايه كامله .... لكن أتأكد الأول ان تقديرك هيجيب القسم ده .... وعلى فكره حتى لو نجحت ليك تحول لأى قسم تانى لكن هتعيد السنه وتقديرها مش هينضاف للتقدير التراكمي

        حذف
    3. هو حضرتك ف كلية علوم خاصه ؟؟ ولا ف تنسيقها من كام ومصاريفها ايه ؟؟

      ردحذف
      الردود
      1. مفيش كليه علوم خاصه لكن فيه
        1- كلية علوم طبيه (تطبيقيه) .. وبتحصل على بكالوريوس تكنولجيا المختبرات الطبيه - بكالوريوس تكنولوجيا الاشعه الطبية وموجوده فى( جامعه سته اكتوبر - جامعه مصر للعلوم التكنولجيا )
        2- كلية علوم حاسب ... وبتحصل على بكالوريوس علوم حاسب وموجوده فى( جامعه سته اكتوبر )
        3- كلية البيوتكنولجي ... وبتحصل على بكالوريوس البيوتكنولجي وموجوده فى( جامعه مصر للعلوم التكنولوجيا )

        حذف
    4. هل التعيين ف الجامعه للاوائل اتلغى فعلا
      و هل دا لكل الكليات ولا علوم بس

      ردحذف
      الردود
      1. نزل قرار بكده عام 2014 لكن طبعا ده أى كلام أوائل الأقسام بيتعينوا معيدين لوقتنا هذا ومفيش مشكله

        حذف
    5. ايه رايك في قسم جيولوجيا البترول الخاص جامعه اسكندريه

      ردحذف
      الردود
      1. قسم كويس لكن له بعض العيوب
        أولا القسم ده كان أفضل ميزه ليه أول ما أنشأ أن الكليه كانت متعاقده مع أكتر من شركه ... كان طلبه القسم ده بيدربوا فيها سنوى وبعد التخرج غالبا معظمهم بيتعين فى الشركات دى لكن حاليا أصبح مفيش الميزه دى لأن الشركات دى عندها عماله زايده اصلا.
        ثانيا القسم ده غالبا فى معظم الكليات بيدرس زيه زى قسم جيوفيزياء ولو فى فرق بيبقى بسيط جدا حوالى 4-6 مقررات فى 4 سنين ... يعنى زيك زي خريج جيوفيزيا.
        ثالثا القسم بفلوس وطالما الميزه ليه راحت وهى الشركات ومنهجه زى أقسام تانيه يبقى ليه تدفع فلوس على الفاضى.
        رابعا لو حابب المجال ده ممكن تدخل شعبه جيولوجيا ومنها تتخصص جيوفيزيا او جيولوجيا اسبشيل والشغل نفس الشغل .... ولو حابب تدخل قسم خاص بيوتكنولوجى قسم كويس جدا مقارنه بباقى الأقسام الخاصه ومع ذلك يعتبر شبيه بقسم كيمياحيوى.
        آخر حاجه شغل البترول حاليا فى مصر لازم واسطه جامده او تكون أبناء عاملين (ممكن برضو متتعينش) وبره مصر لازم خبره على الأقل 3 سنين ودول هتجبهم ازاى وأنت مش هتشتغل فى مصر (اوعى تقولى تدريب ... غالبا التدريب بيبقى هجص)

        حذف
    6. يا جماعه حد ينصحني ارجووووكم انا التنسيق رشحني لعلوم قنا ورحت عشان اقدم قالولي اني لازم اختار شعبه علووووم يإما فيزيائيه يإما بيو او جيو وانا مش عارف اختار ايه في حيره ما بعدها حيره المشكله اني مش عارف حتى انا بحب ايه في المواد العلميه عشان ادخله انا شعبتي علمي علوووم جبت 94% لو سمحت حد ينصحني ايه ممكن يكون افضل قسم او ليه مستقبل كويس ودراسته كويسه
      وهل الاقسام المزدوجه افضل ولا المنفردة وهل القسم المزدوج ممكن يبقى معيد ولا لأ ؟؟؟

      ردحذف
      الردود
      1. أنت علمى علوم لذلك متاح ليك فقط بيو او جيو

        نصيحتي قدم بيو لأن مجالاته أكتر وأقسامه كتير
        وطبعا الأقسام المزدوجه أفضل من المنفرد
        لكن علشان تبقى معيد لازم قسم منفرد

        حذف
    7. لو سمحت هل قسم الكيمياء الحيوية موجود بكلية العلوم لعام 2017 ولا هو اتلغى وبقى فى كلية العلوم الصحية التطبيقية ؟
      ارجو اﻹفادة

      ردحذف
      الردود
      1. قسم كيميا حيوى من اهم أقسام كليه علوم عامه (مش موجود فى علوم طبيه وملوش علاقه بيها).
        موجود طبعا فى معظم او غالبا كل كليات العلوم المصريه وهو قسم ممتاز ومجالات عمله كتير ودراسته بروتينات وكربوهيدرات وانزيمات وفيتامينات ... الخ حاجه ممتعه جدا على فكره

        حذف
      2. شكرا لحضرتك :-)

        حذف
    8. لو سمحت يا ادمن فرضا ان واحد مجتهد خلص الاربع سنين بتوع الكلية في تلاته وده في كلية شغالة بنظام الساعات المعتمدة هل يحق له التخرج مع الدفعة اللي قبله ولا لازم ينتظر دفعته ويتخرج معاها وشكرا

      ردحذف
      الردود
      1. أولا نظام الساعات المعتمدة فى مصر مش متطبق صح ... طب هتقولى ازاى ؟؟
        مبدئيا أنت تقدر تخلص قبل دفعتك من خلال حاجتين أولا السمر كورس وده تقدر تاخد مواد من فرقه أعلى (لكن ده مش فى كل الجامعات اللى بتطبق نظام الساعات يعنى مش كل الجامعات بتتيح أنك تاخد مواد او مقررات أعلى من المستوى بتاعك + أنك طبعا مش هتقدر تعمل ده غير بعد التخصص وده فى معظم الجامعات من سنه تانيه يعنى فى سمر كورس سنه تانيه مع ملاحظه أن بيبقى متحدد عدد ساعات معينه فى السمر ) وبسبب الكلام اللى فات ده انت غالبا مش هتقدر تخلص فى 3 سنين لكن ممكن تخلص فى 3.5 سنه يعنى تتخرج فى شهر 1 قبل دفعتك ما تتخرج فى شهر 7
        أنا عارف أنك مش فاهم قوى الكلام اللى فاتت لكن هوضحلك بمثال على جامعه طنطا مثلا
        عندك انت بتدرس 36 ساعه معتمده فى السنه وليك تاخد فى السمر كورس يعنى الترم الصيفى 9 ساعات بحد أقصى + أنك بتتخصص فى سنه تانيه يعنى اخرك هتاخد سمر كورس بعد تانيه وسمر كورس بعد تالته يعنى بمجموع 18 ساعه معتمده يعنى ترم من السنه اللى هى 36 ساعه معتمده وصل وله لسه

        حذف
    9. لوسمحت انا مش فاهمة موضوع التنسيق الداخلى للاقسام هو ع حسب مجموع الثانوية العامة ودرجات المواد ولا اية ؟؟ انا جايبة 385 فى علوم المنيا وهى واخدة من 378 كدة ممكن اقبل فى قسم بيولوجى ولا لا ودرجات المواد بتفرق يعنى انا ناقصة فى الاحياء 13،5 .. الدفعة فيها 166 واحد جايبين اعلى منى انا كده هبقى وضعى اية!! ياريت تتكلموا عن موضوع التنسيق الداخلى ده

      ردحذف
      الردود
      1. كل اللى بتسألى عليه متجاوب هنا
        http://3lomangy.blogspot.com.eg/2016/01/3loom-minia.html

        التشعيب فى علوم المنيا من سنه أولى وعلى أساس درجه الثانويه العامه فقط ومفيش اى شروط تانيه ... وعلى فكره ده تشعيب للأقسام مش شعب عامه (زى بيولوجى وجيولوجى) والأقسام زى كيمياء او كيمياء حيوى ..إلخ

        حذف
    10. اية هيا أقسام كلية علوم جامعة حلوان المتاحة لعلمى رياضة وكمان المزدوجة لو سمحت

      ردحذف
      الردود
      1. التشعيب فى جامعه حلوان بيختلف عن باقى الجامعات
        أولا بيبقى فى شعب عامه فى سنه أولى
        المتاح لعلمى رياضه هم شعبتى علوم فيزيائية وعلوم أرض

        ثانيا لو دخلت شعبة علوم فيزيائية فى فى سنه تانيه 3 شعب تانيين بتتشعب ليهم وهم فيزياء وكيمياء او فيزياء حيوى او فيزياء ورياضة وفلك ... لو دخلت شعبه علوم أرض ليك فى سنه ثالثه تخصصين وهم جيولوجيا او جيو فيزياء

        ثالثا لو دخلت شعبه علوم فيزيائية واتشعبت
        1- فيزياء ورياضه وفلك هيبقى ليك فى سنه تالته التخصصات دى
        فيزياء /رياضه
        فيزياء /حاسب
        رياضه /حاسب
        إحصاء /حاسب
        علوم فضاء
        2-فيزياء وكيمياء هيبقى ليك فى تالته التخصصات دى
        فيزياء /كيمياء
        كيمياء اسبشيل
        كيمياء كيمياء تطبيقية

        حذف
    11. انا عايز ادخل قسم كيمياء ده علي حسب ايه انا سنه اولي علوم طنطا

      ردحذف
      الردود
      1. لو أنت علمى رياضه فأنت هتدخل طبيعه وفى سنه تانيه ممكن تدخل كيمياء اسبشيل لو تقديرك جبها
        لو أنت علمى علوم فأنت هتدخل بيولوجى وتتخصص مزدوج كيمياء مع بيولوجى زى كيمياء نبات او كيمياء ميكرو او كيمياء حيوان او كيمياء كيمياحيوى او كيمياء حشرات

        حذف
      2. ممكن من علمى علوم تدخل كيمياء اسبشيل لكن بيدخله عدد قليل حوالى 10-20 طالب فقط ودى تانى سنه يبقا متاح الموضوع ده

        حذف
    12. بالنسبة لقسم فيزياء/فلك ايه الجامعات اللى فى مصر فيها القسم ده

      ردحذف
      الردود
      1. اللى اعرفه ان قسم فلك موجود فى القاهره وحلوان وجامعة زويل فقط
        موجود فى علوم القاهره لعلمى رياضه بس وهو تخصص منفرد اسمه فلك منفرد
        موجود فى علوم حلوان لعلمى رياضه وعلمى علوم وتقريبا هنا بيتدخلى فيزياء/فلك وبعدين تتخصصى أما فلك منفرد او فيزياء منفرد
        وموجود فى زويل بشرط طبعا أنك تنقبلى

        حذف
    13. أنا كنت عايز اسأل حضرتك هوا ينفع لو دخلت علوم دمياط أحول لعلوم القاهرة علشان يتفتح لي قسم الفيزياء .. المشكلة برده ان علوم دمياط شغالة بنظام الفصل الدراسي اما علوم القاهرة فشغالة بنظام الساعات المعتمدة فهل ممكن يبقي ف تحويل كليات ؟؟! مع العلم ان مجموعي أعلي من كليات علوم كلها

      ردحذف
      الردود
      1. بالنسبه للتحويل بين كليتين واحده بتطبق نظام قديم (نظام الفصل الدراسى) والأخرى نظام ساعات معتمده ... أنا كاتب عنهم فى الموضوع فوق
        المهم أولا مش هتقدر غالبا تحول فى سنه أولى ومع ذلك علوم القاهره التشعيب بيكون من سنه تانيه يعنى ممكن تحول بعد ما تخلص أولى
        لكن فى مشكله مش كل كليات العلوم بتقبل تحويل طلبة نظام قديم ليها (لو هى بتعمل بنظام ساعات معتمده) ... طب هتعرف هيقبلوا وله لا ازاى؟؟! هتسأل فى شئون الطلبه فى الكليه اللى عاوز تحول ليها ... صحيح لو قبلت فيها غالبا هتشيل المواد اللى أنت مدرستهاش فى كليتك فى أولى "لكن متقلقش .. لما هتدرسهم هتاخد درجاتهم كامله مش مقبول وخلاص"

        حذف
      2. المشكلة كمان اللنا دخلت ع موقع علوم القاهرة شئون الطلبة و برده ملقتش صفحة حد أتواصل معاه وكلمت ناس من علوم القاهرة بس مش عارفين حاجه عن التحويل و مش صفحة حد من شئون الطلبة و صفحة الفيس بتاعة الكلية نايمه و مبتردش الا متأخر فرأيك إيه علشان الاشكالية ده و صعب عليا برده انزل القاهرة من غير ما أعرف أي حاجه كده انا بعيد عنها ؟؟!.

        حذف
      3. دى صفحه فيس لطلبه فى علوم القاهره ان شاء الله ممكن تعرف من خلالهم ولو هم مش عارفين خليهم يسألوا ويقولوا ليك
        https://m.facebook.com/3looomDelivery/
        لو قدروا يعرفوك ياريت تعرفني بحيث أضيف المعلومات دى هنا علشان لو اى حد كان حابب يعرفها

        حذف
      4. ردهم أهو :(التحويل غالبا عشان يتم لازم انك تكون ساعات معتمدة زي القاهرة ، وكمان شرط تقديرك العام يكون جيد جدا

        بس اوقات لو القسم مش موجود عندك في الكلية بتروح للوكيل في علوم القاهرة ويقبل التحويل لكن لازم شرط التقدير ويكون لك محل اقامة هنا)

        حذف
      5. ممكن معلش تقولي ايه كليات علوم اللي فاتحة الفيزيا لعلمي علوم و تكون شغالة بالنظام العادي مش بنظام الساعات المعتمدة ؟؟!

        حذف
      6. علوم سوهاج وعلوم أسوان فقط اللى ليهم الشرطين دول
        هم نظام قديم " الترمين .. عادى" وقسم فيزياء متاح لعلمى علوم

        حذف
      7. طب متعرفش انهي كليات علوم بتبقي فاتحة الفيزيا لعلمي علوم و شغالة بنظام الساعات المعتمدة و تقبل التحويل ليها من كليات شغالة بالنظام العادي ؟؟!

        حذف
      8. معظم كليات العلوم اللى بتطبق نظام ساعات معتمده متاح لعلمى علوم أما قسم فيزياء منفرد او فيزياء حيوى
        بخصوص أنها تقبل طلبة نظام عادى .... أنت بتروح وتسأل فى شئون الطلبه فى الكليه اللى انت عاوز تحول ليها

        حذف
    14. اولا لك جزيل الشكر،اجزت و افدت ،ماهي مواد اولي علوم.ارجو التوضيح🤔

      ردحذف
      الردود
      1. المواد بتختلف حسب انت علمى علوم وله علمى رياضه ... وكليتك شعب عامه فى أولى زى بيولوجى وجيولوجى وطبيعة وبيئة وله بتتشعب للأقسام مباشرتا من أولى.
        صراحتا الاختلاف مش كبير لكن فى اختلاف ... غالبا المواد فى معظم الكليات كالتالى
        بالنسبه لعلمى علوم بتبقى فى الترم الأول كيمياء1 وفيزياء1 ورياضه1 وماده عربى او انجليزى وماده زى ثقافه بيئية ومادتين أما بيبقوا نبات1 وحيوان1 لو أنت بيولوجى او جيولوجيا سواء فيزيائية او تاريخيه او عامه لو أنت شعبه جيولوجيا وماده اختياري سواء حشرات او فيزياء حيوى .... الخ

        حذف
      2. أما بالنسبه لعلمى رياضه بتدرس
        كيمياء1 وفيزياء1 رياضه1 وفيزياء حيوى وبرمجه وماده اختيارى زى الثقافه البيئية

        حذف
      3. الخلاصه انت بتدرس غالبا دول فى أولى ترم أول
        كيمياء1 وفيزياء1 ورياضه1 وماده عربى او انجليزى وماده زى ثقافه بيئية ومادتين أما بيبقوا نبات1 وحيوان1 لو أنت بيولوجى او جيولوجيا سواء فيزيائية او تاريخيه او عامه لو أنت شعبه جيولوجيا او برمجه وجبر لو أنت طبيعه وفى ماده بتبقى اختياريه كمان

        حذف
    15. لو سمحت كنت عايزة اعرف هل ينفع لخريج قسم ميكروبيولوجى فتح معمل تحاليل طبيه،ومن وجهه نظر حضرتك قسم كيمياء اسبيشيال افضل أم قسم ميكروبيولوجى

      ردحذف
      الردود
      1. قسم ميكرو منفرد لا يستطيع فتح معمل تحاليل بدون ما يعمل معادله كيمياء ... حاليا فى تعديلات متقدمة لمجلس الشعب لو اتوافق عليها هيبقى مسموح لقسم ميكرو منفرد يفتح معمل بالدبلومه فقط دون عمل معادله كيمياء
        من وجه نظرى الإثنين كويسيين وكلا له مميزاته .... وفى رأيى لو هتدخلى ميكرو يبقى لازم تاخدى معادله كيمياء لمده سنه فى طنطا او اى كليه فيها المعادله وبكده هتكونى كأنك قسم مزدوج كيمياء وميكرو وده احلى من كيمياء اسبشيل .... لكن لو مش هتاخدى معادله بلاش ميكرو اسبشيل

        حذف
    16. هو قسم فيزياء منفرد مكتوب إنه من علمى رياضة بس و بعدين مشترك ما بين علمى علوم و رياضة ف انا مش عارفة افهم يعنى دا ينفع تخصص لعلمى علوم اصلاً و من اول سنة

      ردحذف
      الردود
      1. فى بعض الكليات القسم لعلمى رياضه فقط زى طنطا كده ومتاح فيزياحيوى لعلمى علوم
        وبعضها القسم متاح لعلمى رياضه وكذلك علمى علوم زى القاهره مثلا

        حذف
    17. انا خريجة تجارة محاسبه وعملت دبلومه تربويه واشتغلت مدرسة رياضياتة
      وعاوزه ادخل علوم رياضيات لانى نفسي اكون ملمه اكتر بالرياضيات
      ينفع ادخل علوم رياضيات حتى لو هدفع تمن الساعات اللي هدرسها

      ردحذف
      الردود
      1. لا حضرتك مينفعش خريج تجاره يدخل علوم او عموما اى خريج اى كليه تانيه غير لو مجموعه فى الثانوى العام كان جايب درجه علوم فى سنه ما خلص ثانوى ... وكان متاح فقط لخريجى تربيه قسم رياضه مثلا انه يعمل مقااصه يعنى يتحزفله المواد المشتركه مع علوم لو دخل علوم بعد تخرجه من تربيه لكن طبعا بشرط يكون مجموعه فى الثانوى جاب علوم فى سنه ما خلص ثانوى

        حذف
    18. لو سمحت نفسي اخوش كليه علوم واتخرج واشتغل في البترول انا لسه في سنه تالته ثانوي عايز اعرف في قسم چولوچيا بترول ولو فيه اخشو ازاي ومصاريفه كاام ولو مفيش القسم ده ممكن حضرتك تقول لي ايه القسم ال ممكن اخشو واتخرج واشتغل في البترول وممكن اشتغل في شركات بره مصر والتنسيق الكليه كاام ...ارجو الرد

      ردحذف
      الردود
      1. مبدئيا بدون إحباط ... علشان تشتغل فى البترول لازم حاجه من 3
        أولا واسطه
        ثانيا أبناء عاملين
        ثالثا سى فى كويس جدا "يعنى بكالوريوس ودراسات عليا" + خبره "الخبره ليها طريقين أولا انك تكون اشتغلت في البترول قبل كده (طب تيجى ازاى وانا اصلا عاوز اشتغل) او تدريب ودورات" + حظ

        من الآخر كل اللى أقدر أقوله ليك هو ازاى تبقى مؤهل لأنك تشتغل فى البترول:
        أولا خريج علوم علشان يشتغل فى البترول لازم حاجه من 3 يا أما يبقى كيميائى .. يا أما يبقى جيولوجى او جيوفيزيائى .. يا أما يبقى الإثنين "أخدت قسم مزدوج"
        ثانيا انت لو كيميائى يبقى لازم تكون قسم كيمياء سواء منفرد "اسبشيل" او مزدوج "دابل زى كيمياء نبات - كيمياء ميكرو - كيمياء حيوان - كيمياحيوى ... الخ" وفى الحاله دى شغلك هيبقى فى المعامل اللى موجوده فى شركة البترول "زى معمل المنتجات او التقطير ... الخ بمعنى أن هتحلل عينات البترول سواء خام او منتجات وتقول مكافئة لمعايير الجوده وله لا" او فى شركات البتروكيماويات "ككميائى"
        ثالثا انت لو جيولوجى او جيوفيزيائى يبقى هتحدد من خلال المعلومات والأجهزة وصور لطبقات الأرض أفضل الأماكن اللى ممكن يكون فيها تجمع للبترول وأفضل طرق الاستخراج "يعنى هتكشف عن وجود البترول"
        أنت لو الإثنين يبقى ليك تشتغل فى كله
        رابعا بالنسبه للدراسات العليا يفضل لو هتاخد متزودش عن الدبلومات ... لما تشتغل ابقى حضر ماستر ودكتوراه براحتك أثناء الشغل
        خامسا بالنسبه للتدريب ... كل شركات البترول بتتيح ليك التدريب فيها ... شوف أماكن معتمده للتدريب على الأجهزه الموجوده فى شركه البترول
        ربنا يوفقك ☺

        حذف
    19. لو سمحت هو انا لو كنت تربيه قسم فيزياء هل فى دبلومات متاحه ليا ف كليه علوم ولا لأ يعنى اقدر ابقى دكتوره اشعه ولا ايه
      ولو كنت تربيه كيمياء هل ينفع ابقى دكتوره تحاليل
      ولا لاظم اكمل كليه علوم بعد تربيه ارجو الرد

      ردحذف
      الردود
      1. أولا حضرتك متخلطيش بين علوم وعلوم طبيه
        علوم دراستها غير مؤهله كأخصائى "دكتور" اشعه لكن علوم طبيه قسم اشعه مؤهله
        ثانيا للاسف مش متاح لخريج كلية تربيه يعمل دبلومات فى كلية علوم لكن بعض كليات العلوم كانت بتمسح انك تكملى فى علوم بمقابل مادى وبعدها طبعا متاح ليكى الدبلومات

        بالنسبه لخريج تربيه كيمياء مش متاحه لية دبلومات التحاليل لكن برضو يقدر يكمل فى علوم وبعدين ياخد الدبلومات دى

        حذف
    20. بصراحة بعد كل الكلام الى انت كتبته فى اول الصفحة (معلومات عن كلية العلوم)
      وبعد كل التعليقات الى انت جاوبت عليها (تقريبا فى ناس جبتلك الجلطة من اسئلتها)
      لايسعني غير اني اشكرك واسالك سؤال محير ـــــــ هو انت فى قسم ايه فى كلية العلوم؟

      ردحذف
    21. السلام عليكم،، هل توجد طريقة لتحسين التقدير بعد التخرج؟، سمعت عن وجود ما يسمي بمعادلة تخصص مدتها سنة بعلوم الزقازيق والمنوفية لخريجي التخصصات المزدوجة، فيزياء وكيمياء مثلا، ليصبح صاحب تخصص واحد منهما وتقدير سنة المعادلة يصبح هو تقدير البكالوريوس، فهل هذا صحيح؟، وقرأت علي موقع علوم القاهرة عن ما يسمي بالبرامج المتخصصة للخريجين، لكن لم أجد أي معلومات عنها للأسف

      ردحذف
    22. السلام عليكم،، هل توجد طريقة لتحسين التقدير بعد التخرج؟، سمعت عن وجود ما يسمي بمعادلة تخصص مدتها سنة بعلوم الزقازيق والمنوفية لخريجي التخصصات المزدوجة، فيزياء وكيمياء مثلا، ليصبح صاحب تخصص واحد منهما ويصبح تقدير سنة المعادلة هو تقدير البكالوريوس، فهل هذا صحيح؟، وقرأت علي موقع علوم القاهرة عما يسمي بالبرامج المتخصصة للخريجين، لكن لم أجد أي معلومات عنها للأسف

      ردحذف
      الردود
      1. فى نوعين من المعادلات
        اولا معادلة كيمياء ودى للاقسام المنفرده "الاسبشيل" ليصبح قسم مزدوج ومعرفش صراحتا تقديرك فى المعادله هو اللى بيتكتب فى شهادة التخرج وله لا لكن الاكيد لو جبت تقدير فى المعادله عالى هيرفع تقديرك الكلى لان بيطلعلك شهادة جديده بانك تخصص مزدوج
        ثانيا معادلة الحيوى ودى لطلاب كيمياء اسبشيل فقط ومش عارف لسه متاحه وله لا كانت موجوده فى علوم طنطا ودى بتحولك من قسم كيمياء اسبشيل لقسك كيمياء كيمياء حيوى .... واحنا عاملين موضوع عنها

        اما بخصوص البرامج المتخصصه للخريجين فدى برامج بتبقى بفلوس متاح للخريج انه يدخلها زى قسم بيوتكنولوجى أو قسم جيولوجيا البترول .... الخ

        حذف
    23. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

      ردحذف
      الردود
      1. ادخلى على الينك ده عليه تنسيق كليه العلوم "يعنى أخدت من كام السنين اللى فاتت"
        http://3lomangy.blogspot.com/2016/09/tansik-thanawya-3amh.html

        حذف
    24. قسم علوم حاسب لية وضعة ونضيف وبيعلم لغات برمجه جافافا وسي بلس بلس ..ومعامل نضيفة وميقلش عن حاسبات .. واغلبية اللي بيتخرجوا بيشتغلوا علما بأن حاسبات بيشتغلوا قبل م يتخرجوا .... ولا قسم فاكس
      جامعة اسيوط
      ارجو الرد

      ردحذف
      الردود
      1. أقل من علوم حاسب فى حاسبات .... بحيث العملى قليل والنظرى كتير
        أقدر اقولك انه يعادل حاسبات فى جامعة زى الإسكندرية مثلا
        لكن أسيوط فلازم تاخد كورسات خارجيه علشان تقدر تعادل حاسبات .... وفى الشغل مش بتفرق انت خريج حاسبات او علوم او هندسه اللى بيفقرق انت تقدر تعمل الشغل المطلوب منك وله لا مش أكتر

        حذف
      2. بخصوص ده قسم كويس وله فاكس
        ده قسم ممتاز لكن غالبا ده من الأقسام اللى لازم تعلم ذاتى كتييير سواء لطالب حاسبات او حتى علوم فلازم تبدأ تتعلم مع نفسك "مش شرط كورسات (لأنها طبعا غالية قد يصل الكورس إلى 2000 جنيه) لكن عن طريق النت واليوتيوب وده مسبش حاجه غير مشروحه عليه لاكتر من قناه وأكتر من أسلوب المهم انك تتعلم .... أنت مطلوب منك خلال فترة دراستك تتعلم فيجوال بيسيك و#C وجافا و Php ... الخ وده حتى لما بينشرح فى الكلية بيدوك قشور سواء علوم او حاسبات او هندسه فمطلوب تطور نفسك بنفسك... أما بخصوص المعامل وكده فكل اللى بتحتاجه ما هو اللى أجهزة كمبيوتر ودى متوفره فى الكلية لكن كقسم علوم حاسب لازم لابتوب ويكون كويس علشان يقدر يشغل فيفيجوال استوديو اصلا .
        انا كعلومنجى مكنش متاح ليا القسم ده لأنى علمى علوم ومع ذلك انا بتعلم الكلام ده حاليا مع نفسى .

        بخصوص الشغل والتخرج وكده .... أحب اقولك أن المبرمج او المصمم فعلا بيشتغل من قبل ما يتخرج بس بشرط انه يكون بيقدر ينفذ اللى بينطلب منة

        حذف
    25. انا فى علوم بورسعيد ونتيجة التشعيب فى سنة تانية وانا نفسى قسم كمياء حيوى او ميكرو بيولوجي او التكنولوجية الحيوية حيوان يعنى ومش عارفة اعمل ايه لو جالى قسم مش عاوزا زى رياضة او او فيزياء او جولوجية لانى مش بحبهم ومذكرتهم شاقة بالنسبة لى فاعمل ايه لو جالى قسم مش عاوزاة يعنى ازاى احول من قسم إلى قسم داخل الكلية مع العلم أن الأقسام التى ارغب بها هى القمة بالكلية والأغلبية يرغب بها

      ردحذف
      الردود
      1. أولا التشعيب بيبقى على حسب تقديرك ودى ملهاش حل غير أنك تجيب تقدير فى سنة أولى ..
        ثانيا انت ممكن تقدم التماس للوكيل لكن غالبا مش هيتقبل..
        طب أية الحل ؟!
        الحل حاجه من 3
        أولها انك تدخل قسم قريب من اللى انت كنت عاوزة وتقديرك جايبة
        او تحول من الكلية وده صعب لأن لية شروط من ضمنها التقدير ولازم الكلية اللى هتحول ليها تكون أقرب ليك من الكلية اللى انت فيها.
        او تدخل قسم من الأقسام الخاصه زى بيوتكنولوجى وده طبعا مش متاح ليك لكن ... أنت تقدر تدخله حتى بعد ما تتخرج وده بفلوس بس منصحكش لأن كده ضيعت كمان 4 سنين
        او تدخل قسم فيزياء او جيولوجيا وبعد التخرج تعمل معادلة كيمياء فى طنطا او المنصورة لمدة سنة ب 10 الآلاف جنية وبكده هيبقى البكالريوس بتاعك مزدوج كيمياء و جيولوجيا او كيمياء وفيزياء وده بنصحك بيه لانة أفضل حل لو كليتك هى أقرب كلية ليك او لو تقديرك ضعيف مقبول مثلا "لأنها بتعلى التقدير كمان"
        او وده صعب شوية أن والدك يغير محل إقامتكم ومكان شغلة لو شغال حكومى للمحافظة اللى انت عاوز تحول كليتك ليها وتحول عادى وده فى حالة انك عاوز تحول لكلية خارج محافظتك
        أتمنى أكون افدت حضرتك

        حذف
    26. هو ينفع لو جالى قسم مش حباه احول من كلية علوم بورسعيد إلى كلية علوم اى محافظة عشان ادخل القسم اليى انا حباه فى محافظة أخرى تسمح لى بهذا مع العلم انى كنت علمى علوم والأقسام التى ارغب بها بيولوجى يعنى كيمياء حيوى او ميكرو بيولوجى او حيوان

      ردحذف
      الردود
      1. أولا التشعيب بيبقى على حسب تقديرك ودى ملهاش حل غير أنك تجيب تقدير فى سنة أولى ..
        ثانيا انت ممكن تقدم التماس للوكيل لكن غالبا مش هيتقبل..
        طب أية الحل ؟!
        الحل حاجه من 3
        أولها انك تدخل قسم قريب من اللى انت كنت عاوزة وتقديرك جايبة
        او تحول من الكلية وده صعب لأن لية شروط من ضمنها التقدير ولازم الكلية اللى هتحول ليها تكون أقرب ليك من الكلية اللى انت فيها.
        او تدخل قسم من الأقسام الخاصه زى بيوتكنولوجى وده طبعا مش متاح ليك لكن ... أنت تقدر تدخله حتى بعد ما تتخرج وده بفلوس بس منصحكش لأن كده ضيعت كمان 4 سنين
        او تدخل قسم فيزياء او جيولوجيا وبعد التخرج تعمل معادلة كيمياء فى طنطا او المنصورة لمدة سنة ب 10 الآلاف جنية وبكده هيبقى البكالريوس بتاعك مزدوج كيمياء و جيولوجيا او كيمياء وفيزياء وده بنصحك بيه لانة أفضل حل لو كليتك هى أقرب كلية ليك او لو تقديرك ضعيف مقبول مثلا "لأنها بتعلى التقدير كمان"
        او وده صعب شوية أن والدك يغير محل إقامتكم ومكان شغلة لو شغال حكومى للمحافظة اللى انت عاوز تحول كليتك ليها وتحول عادى وده فى حالة انك عاوز تحول لكلية خارج محافظتك
        أتمنى أكون افدت حضرتك

        حذف
    27. هو فى تشعيب لكلية علوم من سنة اولى يعنى ايه المحافظات اليى بها التشعيب من سنة اولى مع العلم انى فى سنه اولى علوم وداخله تانيه يعنى ينفع لو مجليش قسم عاوزاة احول إلى اى كلية علوم فى محافظة أخرى غير بورسعيد واتخصص القسم اليى عاوزاه ولا كده هرجع سنه اولى تانى

      ردحذف
      الردود
      1. أولا
        أولا التشعيب بيبقى على حسب تقديرك ودى ملهاش حل غير أنك تجيب تقدير فى سنة أولى ..
        ثانيا انت ممكن تقدم التماس للوكيل لكن غالبا مش هيتقبل..
        طب أية الحل ؟!
        الحل حاجه من 3
        أولها انك تدخل قسم قريب من اللى انت كنت عاوزة وتقديرك جايبة
        او تحول من الكلية وده صعب لأن لية شروط من ضمنها التقدير ولازم الكلية اللى هتحول ليها تكون أقرب ليك من الكلية اللى انت فيها.
        او تدخل قسم من الأقسام الخاصه زى بيوتكنولوجى وده طبعا مش متاح ليك لكن ... أنت تقدر تدخله حتى بعد ما تتخرج وده بفلوس بس منصحكش لأن كده ضيعت كمان 4 سنين
        او تدخل قسم فيزياء او جيولوجيا وبعد التخرج تعمل معادلة كيمياء فى طنطا او المنصورة لمدة سنة ب 10 الآلاف جنية وبكده هيبقى البكالريوس بتاعك مزدوج كيمياء و جيولوجيا او كيمياء وفيزياء وده بنصحك بيه لانة أفضل حل لو كليتك هى أقرب كلية ليك او لو تقديرك ضعيف مقبول مثلا "لأنها بتعلى التقدير كمان"
        او وده صعب شوية أن والدك يغير محل إقامتكم ومكان شغلة لو شغال حكومى للمحافظة اللى انت عاوز تحول كليتك ليها وتحول عادى وده فى حالة انك عاوز تحول لكلية خارج محافظتك
        أتمنى أكون افدت حضرتك

        حذف
    28. هو ايه الفرق بين كلية علوم وعلوم طبية او صحيه وعلوم تطبيقية وايه الأفضل

      ردحذف
      الردود
      1. أولا علوم طبيه كان اسمها الاول علوم صحية واتغير وأصبح علوم طبيه
        ثانيا ده موضوع بيبين الفرق بين الإثنين
        https://3lomangy.blogspot.com/2018/07/faculty-of-applied-medical-science-vs-faculty-of-Science.html

        حذف
    29. انا كنت سالت حضرتك اعمل ايه لو جالى قسم مش حباه وعاوزة احول من قسم إلى قسم وكان من ضمن اقتراحات حضرتك انى احول لكلية أخرى وادخل قسم بايوتكنولوجى بالمصاريف لو ينفع تغير محل الاقامة اه ممكن لأن والدى عنده شغل هناك بس هو قسم بايو تكنولوجى ده بيشتغل فى مجال التحاليل زى كميا وكمياحيوى و ميكروبيولوجى طب هو أفضل ولا كيمياء حيوى وانا عشان احول للقسم ده هرجع سنه اولئ ولابدخل القسم ده من تانيه

      ردحذف
      الردود
      1. بيوتكنولوجي قسم جميل
        وليه شغل في التحاليل خصوصا الوراثية لكن علشان تفتح معمل فزية زي ميكروبيولوجي اسبشيل لازم معادلة كيمياء
        دراسته في سنه اولى جنرال فممكن تقدمي طلب لوكيل بس ممكن للأسف ما يوفقش عليه على أساس السبوبه وكده

        حذف
    30. معلش ممكن اعرف تفاصيل عن جامعة زويل يعنى ممكن ادخل كلية علوم فى جامعة زويل يعنى ايه شروط القبول فيها ومصاريفها وأقسامها من سنه اولى ولا زى باقى كليات علوم من سنه تانيه وهل الأقسام فيها اختيارية ولا وفقا لتنسيق الثانوية العامة ده لو أقسامها من سنه اولى يعنى او وفقا لتقديرات سنة اولى علوم ده لو أقسامها من تانيه يعنى

      ردحذف
    31. هو انا لو حولت من كلية علوم من محافظه إلى أخرى برجع سنه اولى تانى ولا بدخل سنه تانيه لو دخلت من سنه تانيه انا فى علوم بورسعيد ولسا متحددش القسم يعنى لو حولت هدخل على سنه تانيه قسم ايه ولا هرجع اولى ولا إيه النظام

      ردحذف
      الردود
      1. بتدخلى سنه تانيه والكلية بتوزعك على القسم اللى مفيهوش عدد كبير لكن ممكن تقدمى تظلم وممكن يتقبل

        حذف
    32. انا كنت قريت قبل كده بوست بيقول ان طالب تربيه عام علوم او اساسي علوم يقدر انه يكمل بعد التخرج في كلية علوم دمنهور او شبين الكوم ، بس يكون جايب تقدير جيد و يتعمله معادله و يدرس المواد اللي مدرسهاش قبل كده و بعدها ممكن يعمل دبلومه و يفتح معمل تحاليل ، الكلام ده صحيح فعلا و لا ؟ ، و لو هو صحيح ايه الجامعات اللي بتسمح بكده غير دمنهور و شبين الكوم ، و مدة الدراسه قد ايه ؟

      ردحذف
      الردود
      1. اولا مفيش معادله
        لكن فى انك تدخلى علوم بعد تربية وبتكملى فى نفس مجال قسمك يعنى غالبا يا اما قسم حيوان يا اما قسم نبات وفى الحاله دى بتبقى بفلوس حوالى 8-10 الالاف فى السنه وبيعملولك حزف للمواد المشتركه مع قسمك فى كلية تربيه

        حذف
    33. السلام عليكم
      انا لسة هدخل انشاء اللة علوم انا علمى رياضة بس كل ماسال حد يقولى هتبقى مدرس وانا مش عايز ابقى مدرس فممكن تقولى انا ممكن اخش اية واية شغلها هو فى حاجة تبع البترول موجودة فوق اقدر اخسها ولا اية واقدر اخش قسم كمياء بس اشتغل كيميائى مش مدرس كيمياء

      ردحذف
      الردود
      1. اولا اللى قالك كده لية عذره لان حضرتك برضو متعرفش فازاى هو هيعرف
        ثانيا علوم من علمى رياضه كويسه جدا جدا جدا
        متاح ليك اقسام كتيير جدا منها الكيمياء او الفيزياء او علوم الحاسب او بيوتكنولوجى او جيولوجيا البترول "قسم خاص بفلوس" او قسم احصاء او قسم رياضه ...الخ وفى كليات بتسمحلك باقسام البيولوجى "زى ميكروبيولوجى ونبات وحيوان وكيمياءحيوى الخ" وهى زى علوم بورسعيد.
        اما بخصوص التدريس اللى مبوط سمعة الكلية دى مهنه لكلية تربيه ... اينعم متاح لخريجى علوم يشتغلوها لكن ليست المهنه الاساسيه لينا فالكيميائى خريج قسم الكليمياء ليه شغل فى اماكن كتير تفوق معرفتك ومنها شركات البترول والمياه والكهرباء وهكذا بالنسبه للفيزيائى خريج قسم فيزياء او مهندس البرمجه خريج قسم علوم حاسب الخ
        تقدر تعرف الوظائف من هنا
        http://3lomangy.blogspot.com/2016/07/science-work.html

        حذف
    34. لو سمحت هو انا ممكن اتخصص قسمين مع بعض يعني فيزياء منفرد وفيزياء جوية مثلا يعني

      ردحذف
      الردود
      1. مبدئيا مفيش قسم اسمه فيزياء جويه
        ومش تتخصص قسمين لكن تتخصص تخصص مزدوج يعادل دخولك لقسمين
        يعنى مثلا لو اتخصصت قسم كيمياء يبقى معاك بكالريوس كيمياء ولو اتخصصت ميكروبيولوجى يبقى معاك بكالريوس ميكروبيولوجى ولو اتخصصت تخصص مزدوج كيمياء وميكروبيولوجى يبقى معاك بكالريوس مزدوج فى الكلمياء والميكروبيولوجى يعنى كانك معاك بكالريوس كيمياء وبكالريوس ميكرو وتشتغل فى المجالين
        وهكذا بالنسبه لاى تخصص مزدوج

        حذف
    35. والتخصص بيبقي في سنة تانية ولا اولي

      ردحذف
      الردود
      1. حسب انت جامعة ايه
        لو التشعيب من أولى بتبقى على حسب درجة الثانوى + مجموع مواد معينة زى الكيمياء لو التشعيب من تانيه بتبقى حسب تقدير اولى ونجاحك فى بعض المواد
        الكليات دى المنصوره وقنا وكفرالشيخ والمنوفيه "شبين" و الإسماعيلية وينها وعين شمس بنات والمنيا من أولى على حسب درجه الثانويه

        حذف
    36. ايه هي الكليات اللى بتشعب من اول سنة

      ردحذف
      الردود
      1. المنصوره وقنا وكفرالشيخ والمنوفيه "شبين" و الإسماعيلية وينها وعين شمس بنات والمنيا من أولى على حسب درجه الثانويه

        حذف
    37. هو الدخول معتمد علي درجه الكمياء في الثانوي ولا ايه

      ردحذف
      الردود
      1. اولا حسب انت جامعة ايه
        لو التشعيب من أولى بتبقى على حسب درجة الثانوى + مجموع مواد معينة زى الكيمياء ده مثلا لو هتدخ قسم كيمياء ... لو التشعيب من تانيه بتبقى حسب تقدير اولى ونجاحك فى بعض المواد
        الكليات دى المنصوره وقنا وكفرالشيخ والمنوفيه "شبين" و الإسماعيلية وينها وعين شمس بنات والمنيا من أولى على حسب درجه الثانويه

        حذف
    38. لو سمحت لو انا تربية قسم كمياء وحابه اكمل ف علوم ايه الشروط الى بتكون مطلوبة وايه القسم الى هكمل فيه وهل هتساوى بعد التخرج بخريج علوم والا لا!

      ردحذف
      الردود
      1. اولا مفيش حاجه اسمها تكملى لكن تقدرى تدخلى علوم بعد تربيه
        وشروطه انك تقدمى وبيتعملك مقاصه "حزف للمواد المشتركه بين تربيه وبين علوم" من الاخر غالبا لو قدمتى فى كلية علوم اللى كنتى بتدرسى فيها لما كنتى فى تربيه هتاخدى سنتين بس والسنه ب8-10الالاف جنية وهتبقى قسم كيمياء اسبشيل وهتبقى كده معاكى بكالريوس علوم وبكالريوس تربيه

        حذف
    39. لو سمحت قسم اي ماك حلو ولا مفيش فرق بينه وبين الاقسام اللي من غير فلوس

      ردحذف
      الردود
      1. اى ماك قسم كويس جدا عيبه الوحيد انه بفلوس ده من الاخر
        فلو مش هتقدر تجيب مجموع قسم مزدوج ادخله من الاول وخلاص
        من حيث الشغل زيه زى كيمياء وميكروبيولوجى وتانى بكرر كويس بس عيبه انه بمصاريف عاليه

        حذف
    40. قسم ايماك لازم يعمل معادلة حتى يفتح معمل ام يفتح بعد التخرج مباشرة

      ردحذف
    41. السلام عليكم
      لو سمحت انا مخلص ثانوية عامة من 17 سنة علمي بمجموع ضعيف جدا 55%
      هل في برنامج للالتحاق بكلية العلوم مشابه للتعليم المفتوح
      و شكرا

      ردحذف
    42. السلام عليكم
      لو سمحت عندي استفسار
      انا معايا ثانوية عامة من 17 سنة علمي و كنت جايب مجموع ضعيف جدا
      هل في برامج زي التعليم المفتوح كده في كلية علوم ..
      لاني سمعت انه في حاجة زي كده
      و شكرا

      ردحذف
      الردود
      1. فى علوم طبية فى جامعة فاروس وجامعة 6 اكتوبر

        حذف
    43. لو سمحت عايزة اسفسر انا من الجزائر متحصلة علي شهادة علوم تجريبية ودارسة سنة اولي كلية العلوم الطبيعية وسنت التانية عملت تخصص علوم فلاحية رح اتجوز بمصر وموعافة ايه الاجرائات الي لازم اخدها

      ردحذف
    44. لوسمحت انا من جزائر ومتخصلة علي شهادة بكالوريا علوم تجريبية ودارسة بكلية العلوم الطبيعية وعامة تخصص علوم فلاحية وهتجوز بمصر ايه الاجرائات وايه التخصص الي ادرس هنيك

      ردحذف
    45. لوسمحت انا من جزائر ومتخصلة علي شهادة بكالوريا علوم تجريبية ودارسة بكلية العلوم الطبيعية وعامة تخصص علوم فلاحية وهتجوز بمصر ايه الاجرائات وايه التخصص الي ادرس هنيك

      ردحذف
      الردود
      1. صراحتا انا معنديش فكرة عن تخصصك لكن تخصصك اقرب لقسم نبات منفرد عندنا او اقرب برضو لاقسام كلية زراعه

        حذف
    46. لو تسمح حضرتك متاكد أن قسم الجيولوجيا كميا يقدر يشتغل في ادوية

      ردحذف
      الردود
      1. بيشتغل فى شركات الادوية كمدكل ريب
        مندوب مبيعات زى خريجى اى قسم فى علوم وكذلك زى خريجى صيدلة
        لكن مش بيشتغل فى التصنيع

        حذف
    47. هو في لاقسام فيزياء لكلية علوم فيزياء هندسية وتطبيقية وخاصه انهي الاحسن فيهم

      ردحذف
      الردود
      1. مفيش حاجة اسمها كدا فى علوم
        فى فيزياء منفرد او فيزياء حيوى او فيزياء مزدوج (كيمياء وفيزياء)
        واكثرهم مجالات للعمل فيزياء مزدوج لكن الافضلية حسب انت حابب ايه

        حذف
    48. انا في قسم خاص مميز ف جامعه الزقازيق تخصص مايكرو بايولوجي و كيمياء حيوي و شلت مادتين فزياء و حيوان و عايزة اخدهم سمر كورس ف هل هيبقي في مدة دراسية للسمر كورس دا ولا امتحانات علطول و يعني ايه التدريب العسكري و انا في سنة اولي

      ردحذف
      الردود
      1. السمر بعد ظهور النتيجة غالبا باسبوعين
        التدريب العسكرى بيكون فى اى سنه دراسية يعنى خلال ال 4 سنين فى اجازة نصف السنه او اجازة اخر السنه لكن فى سنه اولى مجانى اما فى باقى السنين بتدفع غرامه من 45-85 جنية

        حذف
    49. ممكن اعرف صفحه حضرتك علي الفيس او رقم واتس للتواصل لوسمحت

      ردحذف
    50. ممكن اعرف صفحه حضرتك علي الفيس او رقم واتس للتواصل لوسمحت

      ردحذف
    51. ممكن اعرف صفحه حضرتك علي الفيس او رقم واتس للتواصل لوسمحت

      ردحذف
    52. السلام عليكم انا من العراق خريجة ٢٠١٨ علوم حياة عام بايلوجي.. تقديري مقبول وعاوزة اكمل ماستر ؟؟ وعرفت انه في دبلوم يعدل المعدل . انا مبعرفش اي حاجة عن نظامكم أود أن تشرحلي حضرتك 🙏

      ردحذف
      الردود
      1. حضرتك فى حلول كتير
        اولا ممكن تاخدى دبلومات زى كيمياء حيوى او ميكروبيولوجى فى نفس الكلية اللى هتقدمى فيها ماستر وهى غالبا هتقبلك تعملى فيها ماستر
        ثانيا فى بعض الكليات بتسمحلك تدرسى سنه فيها كتعديل للتقدير وطبعا لازم تجيبى تقدير عالى بحيث تقدرى ترفعى من تقديرك ، بس للعلم فى الغالب على الاقل تقديرك هيتعدل ويبقى جيد لان كليات العلوم فى مصر اقل تقدير للتخرج هو جيد حاليا ودا فى الكليات اللى بتطبق نظام الساعات المعتمدة
        ثالثا ممكن تعملى معادلة كيمياء او معادلة كيمياءحيوى وبيها تعلى تقديرك

        حذف
    53. لوسمحت انا طالبه في معهد فني صحي مجموع 92 من المنوفية كنت حابه ادخل كلية علوم جامعة الإسكندرية بس الحد الأدني لسنتي كان 93 وسبب تفصيلي ليها انها قريبه مني والأهم انه تشغيلها من سنهتانيه مش علي حسب درجات الثانويه وانا كنت حابه ادرس كيمياء مجموع فيها 48 فهل اقدر ادرس فيها ولا لا وهل المقصود بالحد الأدني هو مجموع كلية العلوم لجميع الكليات ولا لا ولو كده فأنا سمعت انه لازم ادفع فلوس فكان الفلوس دي وهل بتكون اول سنه بس ولا طول فترة دراستي وشكرا

      ردحذف
      الردود
      1. بصى المشكلة ان مجموعك مش جايبها فى التنسيق اما لو جايب علوم فى مكان تانى ممكن تحولي ليه
        ومعظم كليات العلوم بيبقى التشعيب (دخول الاقسام من سنه تانية)

        حذف
    54. طب ممكن اعرف ايه المواد اللي لو شيلتها في سنة تانية تقفلي مواد في سنة تالتة بالنسبة لقسم ميكرو وقسم نبات

      ردحذف
      الردود
      1. بتختلف من جامعه لاخرى ،
        هو كليتك جامعة ايه

        حذف
    55. هل تنسيق كلي العلوم هيكون مرتفع في النظام الحديث 2020

      ردحذف
      الردود
      1. لو تقصد تنسيق السنه دى
        لسه لما الامتحانات تبدأ حسب لو كانت سهله فغالبا التنسيق هيرتفع لان كتير من الطلبة هيجيبوا مجاميع
        لكن لو كانت الامتحانات صعبة فالتنسيق هينزل لان كتير من الطلبة هيجيبوا مجاميع منخفضة

        لكن فى رأيى السنه دى المجاميع هتكون مرتفعه لان الامتحانات هتكون كويسه ودا هيعلى التنسيق خاصتا فى المرحله الأولى والثانية
        ----------------
        اما لو تقصد نظام التابلت فدا لسه مش واضح ملامحه حتى الآن ولو فى جديد هنزلة

        حذف
    56. السلام عليكم
      هل يتم حساب المعدل التراكمى فى نظام الساعات المعتمدة لخريجي اللائحة القديمة مثل خريجى اللائحة الجديدة؟

      ردحذف
      الردود
      1. اولا حضرتك جامعة ايه
        ثانيا نظام حساب المعدل التراكمى للساعات المعتمدة ثابت مع اختلاف واحد من جامعة لاخى وهو GPA من 5 وله من 4
        اما طريقة الحساب ثابته

        حذف
    57. في وجهة نظرك قسم كيميا حيوي ولا كيميا/حيوان أحسن؟

      ردحذف
      الردود
      1. كلاهما جيد جدا
        والافضل فى وجهة نظرى كيمياء حيوى
        لكن عموما الفرق بينهم مش كبير لان لكل منهم مميزات مش موجودة فى الاخر

        حيوان يعنى شغل الاجنه واطفال الانابيب ، يعنى الفسيولوجى وامراض الدم ، يعنى المناعه والوراثة ، يعنى التحاليل الوراثية وكذلك التحاليل البيولوجية وتحاليل الباتولوجى
        حيوى يعنى شغل التغذية العلاجية ، يعنى التحاليل الكيميائية ، يعنى شركات الادوية
        وللعلم كلاهما يقدر يشتغل فى شغل الاخر لكن الشغل فى الاساس لمين

        اما من حيث الدراسه فكلاهما دراسته ممتعه جدا جدا

        فى اختلافات كتيييير لكن عموما كلاهما كويس

        حذف
    58. هو انا عشان اخد تالته ورابعه في علوم لازم اكون مخلصه تربيه الاربع سنين ولا باخد سنتين تربيه واكمل السنتين التانين في علوم ارجو الرد

      ردحذف
      الردود
      1. بتخلصى تربية
        وبتقدمى علوم قسم قريب من قسمك فى تربية بحيث يتعمل مقاصه (حزف للمواد المستركة بين قسمك فى تربية والقسم اللى هتدخلية فى علوم)
        وللعلم بيكون بفلوس حوالى 10 الالاف لان انت اخدتى فرصتك فى التعليم المجانى
        حاجة اخيره دى مش اجبارى ان الكلية توافق ، يعنى للكلية الصلاحية انه تقبل او ترفض

        حذف
      2. يعني ممكن بعد ما اخد الاربع سنين تربيه اترفض في اني اكمل في علوم صح على حسب الكليه هتوافق ولا لا ؟ومعلش هو الموضوع ده ينفع من تربيه علوم اساسي ولا لازم تربيه عام

        حذف
      3. اه حسب ادارة الكلية هتوافق وله لا
        عموما بعض الكليات هتوافق ووبعضها هترفض
        وينفع من اى تربية ، لكن كل ما المواد اللى درستها كانت نفس مواد علوم ، لما تتحزف المواد دى عدد السنين اللى هتقضيها فى علوم هيقل

        حذف
      4. اي ده يعني مش شرط اقعد سنتين في علوم بس ممكن اقعد اكتر لو المواد اكتر

        حذف
      5. اه ممكن
        لذلك انت لما بتدخلى علوم بتدخلى القسم المقابل لقسمك ، يعنى لو انت كيمياء بتدخلى قسم كيمياء ، ولو انت قسمك علوم ، بتدخلى قسم علم حيوان او كيمياء حيوى ، وهكذا
        لكن عموما افضل شئ انك تقدمى فى نفس الجامعة اللى انت كنتى فيها عشان المواد تكون نفسها ويتحزفلك اكتر عدد من المواد

        حذف
    59. السلام عليكم انا روان من الاسكندرية وحلمي اني ادخل كلية علوم ، بس لسه ، انا داخلة تانية ثانوي عام ، عايزة انزل التعليق ده عشان لو أن شاء الله دخلت الكلية اللي انا بحلم بيها ، ادخل علي الموقع بجد و أقرأ بتركيز لانها بقي هتكون كليتي أن شاء الله ، يارب ادخل الموقع ده تاني وساعتها وانا بدور بجد 💙 ٢٠٢٠/٦/٢٧

      ردحذف
    60. بعد اذنكم انا كنت فى الفرقه الاولي كليه علوم جامعه حلوان وكنت عايز احول لعلوم القاهره لانها قريبه من البيت بدل حلوان وكنت عايز اعرف هل من الممكن التحويل ولا علشان انا نظام قديم وعلوم القاهره نظام ساعات معتمده ارجو الرد

      ردحذف
      الردود
      1. اه ينفع تحولى المهم تكونى جايبة تقدير جيد جدا

        حذف
    61. السلام عليكم
      هل ينفع ادخل قسم فلك او فضاء وانا من علمى علوم

      ردحذف
      الردود
      1. اه يتنفع فى كلية زى علوم حلوان
        قسم فلك موجود فى القاهره وحلوان وجامعة زويل فقط
        موجود فى علوم القاهره لعلمى رياضه بس وهو تخصص منفرد اسمه فلك منفرد
        موجود فى علوم حلوان لعلمى رياضه وعلمى علوم وهنا بتدخلى شعبة فيزياء/فلك وبعدين تتخصصى أما فلك منفرد او فيزياء منفرد

        حذف
    62. حضرتك مجاوبتش ع السؤال اللي هو ايه القسم اللي بيدخل كلية صيدلة او كلة طب بعد بعد ما تجيب تقدير عالي في القسم ده ؟ يعني فيه الكلام ده ولا لأ؟؟

      ردحذف
      الردود
      1. الكلام دا نصا كان قبل 2006 فى قسم الحيوان شعبة التشريح والفسيولوجى كانوا بيدخلوا طب لمدة سنتين ويتخرجوا كأخصائيين تشريح
        اما لو عاوز تعرف ازاى تقيد بكليات الطب
        https://3lomangy.blogspot.com/2021/03/Egyptian.Universities.Organization.Law.html

        حذف
    63. انا في مدرسة خاصة ينفع ادخل كلية الهندسة او العلوم بدون شهادة الثانوية العامة

      ردحذف
      الردود
      1. للاسف لازم شهادة ثانوية عامة او مدارس stem فقط

        حذف
    64. ايه القسم اللي ف علم ريااضه، ينفع بعد ما اخلص الكلية افتح بيه معمل تحاليل وبكدا بيكون اسمي دكتور يعني؟ (دا سؤال بيكون اسمي دكتور ولا ايه) وهي تبع نقابه ايه وشكرا لاهتمامك ومعلوماتك العظيمه دي

      ردحذف
      الردود
      1. قسم الكيمياء المنفرد (الكيمياء الخاص - الكيمياء اسبشيل)
        وبيقدر بعدة يعمل دبلومة كيمياء حيوى ويبقى اتخصص فى التحاليل
        وبيكون تبع نقابة العلميين
        وبيكون اخصائى تحاليل طبية ، وممكن يتغير فى كرنية النقابة الى دكتور بعد 3 سنوات خبرة فى المجال لو اخد الدبلومة فقط ، اما لو اخد ماستر هتحتاج سنتين خبرة فقط.

        حذف
    65. ايه رأي حضراتكم بصدق في البرامج الخاصةاللي بمصاريف (حوالي 13 الف في السنة الواحدة) زي برنامج الميكروبيولوجي والكيمياء الحيوية في بني سويف او الزقازيق ؟ وهل تستاهل الدفع ده ولا الأفضل الأقسام العادية ؟ وهل تخصص ميكروبيولوجي بعده دبلومة حيوي يتساوى مع خريج القسم المزدوج ده ؟

      ردحذف
      الردود
      1. حسب البرنامج الخاص نفسة
        لو بعدنا عن الفلوس فانا شايف ان قسم ميكروبيولوجى وكيمياء حيوى افضل قسم فى الكلية من حيث فرص العمل
        انما لو اتكلمنا فى الفلوس فهو مش افضل من كيمياء حيوى او كيمياء وميكروبيولوجى بكتير ولكن افضل من ميكروبيولوجى منفرد بكتير

        ثانيا انت تقدر تبقى زى الاقسام المميزة من الاقسام العادية وتشتغل نفس الشغل لكن فكرة انه بفلوس دى فى الاساس عشان تضمن دخولك للاقسام دى انما لو هى مجانية فبتبقى حسب التنسيق الداخلى للكلية
        ثالثا لو هتتكلم عن الاقسام اللى لا تستحق فعلا انها تكون بفلوس فهى الجيولوجيا والبترول ، والبيوتكنولوجى ، والفيزياء الطبية لان المفروض دى اقسام بينيه تطبيقية وتكون مجانية زى باقى الاقسام وحرام صراحتا التكلفة الكبيرة بتاعتها

        حذف
    66. هل كليه علوم افضل ولا معهد فني صحي
      لانو لو علي المعمل فينفع نكمل علوم طبيه بعد المعهد ونفتحوا...!!
      وشكرا لمعلوماتك العظيمة

      ردحذف
      الردود
      1. مبدئيا اى كلية افضل من اى معهد .... يعنى تعليم عالى افضل من تعليم متوسط
        ثانيا علوم وله معهد فنى صحى .... فلو هتبص على التكليف فالمعهد كويس لكن برضو علوم افضل 100 مرة من معهد فنى صحى
        ثالثا لو بخصوص موضوع المعهد فاحب اقولك انت متقدرش تفتح معمل من معهد فنى صحى حتى بعد ما تكمل كلية تكنولوجيا العلوم الصحية (علوم طبية سابقا) ودا لاكتر من سبب وهم
        1- لان الكلية اتغيرت وبقت كلية تكنولوجيه
        2- لان المجموعه النوعية اللى كانت منشأة فى 2017 بقرار من وزير الصحه اتلغت بقرار من رئيس الوزراء السنة دى 2020 فى شهر يناير واللى كان من ضمن القرار تحويل الكلية
        3- كلية تكنولوجيا العلوم الصحية مش مذكورة فى قانون تنظيم معامل التحاليل ففتح المعمل اصبح مستحيل

        رابعا علوم افضل فى ايه
        1- هيبقى معاك بكالريوس وهتبقى أخصائى مش مجرد تعليم متوسط فنى
        2- هيبقى قدامك مجالات كتييييير جدا جدا مش بس المجال الطبى
        3- هتقدر تكمل دراسات عليا بينما المعهد عشان يكمل دراسات عليا لازم يكمل فى كلية تكنولوجيا العلوم الصحية والدراسات العليا ليه هتكون دراسة تكنولوجية مش اكاديمية
        4- نقطة قوة المعهد فى التكليف لكن هل المرتبات كويسة اقولك لا بتاخد كبدية من 1800 - 2000 جنية فقط ومش بيزيد الزيادة اللى انت متوقعها مع الزمن يعنى الخلاصه ان انت لو اشتغلت من علوم فى اى وظيفة هتاخد محترمة هتاخد اكتر من كدا بكتير.
        5- انت من علوم ، لو هنتكلم عن المجال الطبي فقط فانت لو علوم قسم كيمياء ولنفرض كيمياء حيوى تقدر تتخصص فى التغذية وتقدر تتخصص فى التحاليل وتقدر تتخصص فى الاجنة وأطفال الانابيب وتقدر تتخصص فى علوم الاعصاب

        حذف
    67. هو حصول الكلية على الجودة او انها تبقى معتمدة يعني بيفرق من عدمه عند التقديم على منح بره في الجامعات الكبرى؟ وبيفرق عند التقديم في شركات الادوية الكبيرة لو انت اشتغلت على نفسك كويس كورسات وتدريبات بس كليتك مش معتمدة ولا مابيفرقش ؟

      ردحذف
      الردود
      1. مبدئيا هو اعتماد اقليمى محلى .... ومن فوائدة انه بداية للحصول على اعتماد دولى فيما بعد
        نظريا المفروض انه مفيد ومهم للخريج وبيفرقة عن غيرة ، لكن حقيقتا هو فائدتة الوحيدة حاليا حاجتين
        1- فائدة مادية لهيئة التدريس
        2- بداية للتقديم على اعتماد دولى

        بالنسبة للعمل فى الشركات والمصانع حاليا لازم تشتغل على نفسك كويس وتتدرب كتييير .

        حذف
    68. بجد شكرا ربنا يكرمك

      ردحذف
      الردود
      1. عفوا ، ربنا يكرمنا ويكرمكم
        وشكرا لمرورك ودعمك ❤️

        حذف
    69. لو سمحت عايزه اعرف معلومات عن قسم كمبيوتر ساينس علوم اسكندرية والفرق بينه وبين قسم الحاسب الآلى بنفس الكلية وهل تنصح بدخوله وهل هو قسم خاص.

      ردحذف
      الردود
      1. مبدئيا قسم علوم حاسب هو هو قسم حاسب آلي هو هو قسم كمبيوتر ساينس .... مفيش فرق بينهم
        القسم دا فى منه منفرد (خاص - اسبشيل) وفى منه مزدوج (سواء مع فيزياء ، مع رياضة ، مع احصاء)
        الأفضل هو القسم المنفرد
        والقسم دا من افضل اقسام علوم من وجهة نظرى ، ممتاز جدا جدا جدا
        ومجالات العمل اكتر من رائعه ، ومن الاقسام الجميله سواء للبنات او الرجاله
        ----------
        القسم دا قسم منفرد او خاص ..... مش معناه بالفلوس ، لا معناه انه تخصص واحد وبنسمية تخصص منفرد او تخصص Special أو تخصص خاص ..... بخلاف التخصص المزدوج ودا بيكون تخصصين فى بعض يعنى كأنك حصلت على 2 بكالريوس فى كل من التخصصين
        لو عاوزة معلومات اكتر عن القسم من خلال الرابط الأتى
        https://3lomangy.blogspot.com/2020/07/Computer.Science.and.Artificial.Intelligence.html

        حذف
    70. كتر خيركم بجد
      هي مصاريفها كتير
      انا امنيتي في الحياه ان اطلع راءده فضاء ادعولي دعوه الاربعين شخص تستجاب

      ردحذف
    71. هو جامعه اسيوط التشعيب من انهى سنه وايه القسم الى ادخله وفرصه عمله كبيره ومبرتب مجزى وايه القسم الى اقدر افتح منه معمل تحاليل

      ردحذف
    72. بما ان حضرتك خريج كليه العلوم هل مستقبلها افضل ولا تمريض من حيث الدراسه وفرص العمل

      ردحذف
      الردود
      1. كمستقبل اكيد علوم
        مستقبل التمريض محدد وهو وظيفة حكومى بمرتب شبة ثابت
        لكن علوم افضل بكتير لانك مع الوقت هتطور سواء علميا او عمليا (مرتبات وخلافه)
        من حيث فرص العمل طبعا علوم ليك فرص عمل كتييييير جدا بخلاف تمريض واللى هتكون ممرض وتترقى تبقى رئيس قسم للممرضين يعنى فى الاول والاخر ممرض مع احترامى للجميع
        افضل ميزة فى تمريض هى ان ليه تكليف بينما خريج علوم بيطلع يبحث عن شغل وان شاء الله هيلاقى شغل
        لو انت راجل فانصحك بدون تردد تدخل علوم اما لو بنت ففكرى الاول انت ناوية على ايه لان لو دخلتى علوم فالشغل محتاج انك تتحركى وممكن يبقى فى سفر خاصه لو انت من الارياف ما عدا مجال التحاليل

        حذف
    73. لو سمحت عندى سؤال ياريت حضراتكم تجوبونى عليه دلوقت انا دفعة السنه ال فاتت كنت جايب 90% وكنت حابب اخش حاسبات ومعلومات بس تسرعت فى كتابة الرغبات وما قرتش كليات حاسبات المتاحه فى جميع المحافظات فهل انا ليه فرصه السنه دى انى ممكن احول من علوم اروح حاسبات ياريت حضرتكم تجوبونى بليز

      ردحذف
      الردود
      1. بص هو مبدئيا انت جامعة ايه؟!
        -----
        ثانيا انت تقدر تحول بشرط مجموعك فى الثانوي يكون جايب كلية حاسبات السنة اللى فاتت (سنة ما خلصت ثانوى)
        لكن ليه مدخلتش قسم علوم حاسب فى علوم طالما انت حابب مجال الحاسب وكمان تبقى مضيعتش سنه على الفاضى ، اجابة السؤال دا هحددها بناءا على انت جامعة ايه؟!

        حذف
    74. لو سمحت هي كلية علوم بني سويف فيها قسم حاسب منفرد ولا لأ؟ ولو مفيهاش، أيه الكليات ال فيها قسم حاسب منفرد وحضرتك بتفضل ايه فيهم؟

      ردحذف
      الردود
      1. بص على حد علمى فيها
        قسم علوم حاسب بس اللائحة بتاعتها اتعدلك فممكن يكون منفرد او مزدوج مع رياضيات

        حذف
    75. ممكن الواحد يبقاااا مهندس بترول من الكليه العلوم

      ردحذف
      الردود
      1. اه ممكن ودا اما يكون مهندس جيولوجى سواء قسم جيولوجيا او جيوفيزياء او جيولوجيا البترول
        او مهندس جودة (مهندس بترول) فى معامل تكرير البترول ودا بيكون خريج اقسام الكيمياء سواء منفردة او مزدوجة

        حذف
    76. ما هى مجالات عمل خريجى كلية علوم ؟

      ردحذف
    77. شكراً على المعلومات

      ردحذف
    78. لوسمحت هو ممكن تاخد اكاديمية شرطة بعد علوم من علمى رياضة ارجو الرد؟؟؟

      ردحذف
    79. بعد إذنك هو مصاريف السنة كام في تكميل صيدلة بعد علوم في الجامعات الخاصة اللي حضرتك سبق وذكرتها

      ردحذف
    80. مقال محترم و صادق من صفحة مدقِقة

      ردحذف
    81. اكتر مقال شامل بكل حاجه ومفيد جداا شكرا ليكم💙

      ردحذف
    82. لو سمحت انا عاوز نصيحتك انا دلوقتي في علوم حلوان علمي علوم ومتاح ليا كل الشعب عادي ممكن ترتبلي الاقسام من وجهة نظرك //
      ك.ك حيوي/ رياضة وعلوم حاسب / فيزيا وعلوم حاسب /ك حيوي وميكروبيولوجي /كيمياء سبيشال / كيمياء تطبيقيه / جيوفيزياء / فيزيا حيوية طبية /جيولوجيا كيميا
      دي الاقسام اللي عجباني في التلت شعب مع العلم اني المفروض اختار شعبة من بيولوجي أو فيزيائية أو علوم الارض عشان اكمل فيها ومحتار جدا بين الأقسام دي ومش حابب اوي مجال التحاليل الطبية أو المجال الطبي عموما والرياضة مستوايا فيها حوالي 70%
      ممكن نصيحتك ضروري

      ردحذف
    83. طب هي في اقسام ف علوم اسمها استزراع مائي وعلوم بيئيه دول اي نظامهم ومجالتهم اي ولا مالهمش مجالات

      ردحذف
    84. لو سمحت انا خريجة تربية قسم اساسى علوم
      دفعة 2020 اقدر اكمل دراسة فى كلية علوم شعبة كميا حيوية ولا لا ارجو الرد جداااا؟؟؟
      وشكرا لحضرتك

      ردحذف
    85. لوسمحت انا خريج تربيه كيميا وكنت عايز اعمل مقاصه لعلوم ف كيميا حيوي سواء ف القاهره او عين شمس ومحتاج التفاصيل وانهي احسن والمصاريف

      ردحذف
    86. انا معي بكارليوس وماجستير من جامعات اجنبية في علم الاقتصاد وااريد الالتحاق بعلوم الاسكندرية او عين شمس قسم فيزياء..وعندي ٤٠ سنة.هل هناك مجال لذلك وكيف...ارجو مراسلتي علي guavacorp@hotmail.com

      ردحذف
      الردود
      1. بشرط تكونى كنتى علمى ايام ما اخدتى ثانوي

        حذف
    87. شكرا ع المجهود الغظيم ده
      هل الفرق بين اقسام الbiotech الخاص والعادي فرق كبير يستاهل اني ادخل خاص ؟

      ردحذف
    88. بالنسبة للقسم اللى عايزة ادخله ببتحدد من درجاتى فى 3 ثانوى؟

      ردحذف
    89. جبت الترم الاول جيد جدا ممكن اجيب الترم الثانى امتياز

      ردحذف
    90. أولا أشكرك على الكم دا من المعلومات والمساعدة للغير وربنا هيكرمك أوي بجد إن شاء الله.
      وعايز أضيف إن من مزايا علوم الجميلة إنها بتسمحلك تكمل في المجالات الطبية ال كنت بتحلم بيها كلها مش موضوع بنهرب من علوم خالص.
      ثانيا عندي استفسار أنا كنت علمي رياضة في ثانوية عامة ودخلت علوم واتخصصت الحمد لله كيميا سبيشيال عشان نفسي أشتغل في المجال الطبي بأي شكل سواء معمل تحاليل أو أكمل صيدلة أو لو حتى نفع طب وبدأت من البداية مش مشكلة..
      فهل كوني كنت علمي رياضة في ثانوية عامة هيعارض التقديم ولا المهم إني علوم قسم كيميا؟ وشكرا مقدما.

      ردحذف
      الردود
      1. لا عادى تقدر تشتغل في التحاليل بسهولة

        حذف
    91. هل يوجد معهد عالي للعلوم اللي هو مدته 4سنين وهل بيبقي متاح للدبلومات الفنية

      ردحذف
    92. طيب انا دلوقتي عايز ابقا عالم احياء بحرية دي يتدخلها قسم ايه ارجو الرد

      ردحذف
      الردود
      1. قسم علوم بحار ودا اما الاسكندرية او دمياط او الاسماعيلية او السويس
        او كلية الثروه السمكية
        التفاصيل من
        الرابط دا

        حذف
    93. انا في أولى علوم بنات عين شمس السنة دي وعايزة اعرف انا لو حولت السنة الجاية للقاهرة هل هعيد أولى تاني ولا هدخل تانية عادي وايه الشرط عشان اعرف أحول للقاهرة

      ردحذف
      الردود
      1. ينع بشرط يكون محل اقامتك اقرب لعلوم القاهرة من عين شمس
        ومش هتعيدي سنه اولى
        لكن ممكن تحصل مشكلة وهي ان التحويل يجي بعد التنسيق فيدخلوكى القسم الفاضي يعني الكليه هتشعبك بمزجها اللى لو ليكي حد فيها

        حذف
    94. تخصص كيمياء و كيمياء حيوي يقدر يشتغل في مجال الادلة الجنائية و البحث الجنائية ؟ ولو اه في ايه هي الشروط

      ردحذف
      الردود
      1. ينفع طبعا
        وبدون دراسات عليا كمان
        لكن يفضل دراسات عليا فى الكيمياء الشرعية والسموم
        التفاصيل من
        الرابط دا
        والرابط دا
        والرابط دا

        حذف
    95. طب لو انا كيميا فيزيا
      ممكن اعمل دبلومه تخليني زي فيزيا جويه

      ردحذف
      الردود
      1. اه دبلومة الفيزياء الحيوية او الفيزياء الاشعاعيه او الفيزياء الطبية
        التفاصيل هنا

        حذف
    96. انا خريجة دفعة 2018
      جبت ٩٠
      دخلت فني صحي وخلصت
      ينفع اقدم كلية علوم بس مش علوم تطبيقية
      وهل بتلغي التكليف ولا لا

      ردحذف
      الردود
      1. للاسف لا وحتى لو دخلتى مش هتفيدك لانك مش هتقدرى تعادلى بيها

        حذف
    97. طب انا اخوى جايب ٢٦٩ هل هيدخل كلية علوم ام لا دفعة السنة اللى فاتت وانتى هيبدا تقديمة

      ردحذف