الوظائف المتاحه لطلبه وخريجى كليه علوم | علومنجى دوت كوم

إشعارات

تسجيل الدخول
الدخول

الوظائف المتاحه لطلبه وخريجى كليه علوم

بقلم : علومنجى دوت كوم | 12:01:00 ص | التعليقات : 45

الوظائف المتاحه لطلبه وخريجى كليه علوم
بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم





    كتير من طلبه علوم عاوزين يعرفوا ايه هى مجالات العمل اللى ممكن يشتغل فيها خريج علوم والوظائف المتاحه لطلبه وخريجى كليه علوم و نبذة مختصرة عن كل وظيفة عشان يبقى عندى صورة كاملة عن حياتى بعد التخرج ده كله بنوفره فى الموضوع ده .

    مقالات آخرى ناقشنا كل ما يخص وظائف كليه العلوم


    خريج علوم يعتبر زى الجوكر ممكن يشتغل فى حاجات كتير بس للاسف هى كلية مش واخدة حقها قوى و عشان بقى تلاقى ان شاء الله فرص كتير بسهولة لازم تدعمى نفسك يعنى تاخدى دورات  وتتعلم انجليزى لان اللغة مهمة وتبدأ تتدرب فى شركات ومصانع واى مكان ليك فيه شغل مضيعش فرصه التدريب.

    اولا: اى قسم فى الكلية ممكن تشتغل منه مديكال ريب (مندوب ادوية طبية) ، فى مراكز البحوث المختلفة ، فى المجال الاكاديمي ، معيد بالكلية سواء فى جامعة حكومية او خاصة ، مدرس فى اى مدرسة حكومية او خاصة بس لازم تاخد سنة تربية.
    ثانيا: كل اقسام الكيمياء سواء منفرد او مزدوج تعمل فى مجال توكيد ومراقبة الجودة ، السلامة والصحة المهنية ، المصانع والكيمياء الشرعية (كيمياء منفرد الافضل فيهم) ، شركات الادوية (حيوي وميكرو الافضل فيها) ، فى التحاليل الطبية داخل مصر كاخصائيين او دكاترة ، وحيوي وميكرو فقط اللى يعتبروا اخصائين او دكاترة تحاليل خارج مصر (زى السعودية) بعد ما يعملوا الماجستير او الدكتوراة وخريج اى قسم كيمياء تانى يعمل كفنى ، وكل خريجي المزدوج يعرفوا يشتغلوا شغل خريج كيمياء منفرد بس المنفرد بيفضل فى بعض الاماكن .

    سبب كثرة مجالات عمل خريجى علوم

    ما فيش شركه أو مصنع إﻻ اما تلاقى خريج علوم فيها ودا لأن أى شركه عايزه تاخد الجوده ﻻزم يكون عندها معمل ، فى المعمل ده بيحللوا المنتج وبيشوفوه مطابق للمواصفات الدوليه وﻻ لأ ، ودا شغل بيسموه Quality Control والشركات هنا بتفضل إما خريج Chemist أو Microbiology أو اﻻتنين مع بعض ومعظم الشركات دى أدويه يعنى ممكن تبدأ بميديكال ريب وبعلاقاتك تشتغل فى مصنع الشركه نفسه. (العلاقات مش بتتعمل غير بالسعي و الشطارة).

    أخصائى تغذيه ( Nutrition Specialist ):

    وبردو بيفضلوا كمياء وميكرو وحيوان ونبات وشركات اﻻغذيه كتيييير جدا زى طيبه وأطياب البدر وجهينه والمراعى وباندا وشركات كتييير فى منطقه العبور والعاشر من رمضان.

    السلامه والصحه المهنيه:

    بس دا ﻻزم تاخد شهاده فى السلامه والصحه المهنيه وهنا بتوع الكيمياء المذدوج وكمان المنفرد وكمان بتوع ميكرو دورهم قوى جدا ! 
     

    Chemical Engineer:

    أى حد معاه كمياء هنا بيدوس فيها زى العفريت
    ملحوظه 90 % من الشركات والمصانع بتاعتنا فى منطقه العاشر من رمضان ، 6 اكتوبر ، العبور والاماكن دى مش كلها بتعلن على السوشيال ميديا إنها عايزه وظايف ، حاول تظبط العلاقات بتاعتك داخل اﻻماكن دى.

    شغل المراكز البحثيه:

    1. المركز القومى للبحوث .. الدقى
    2. مركز البحوث الزراعيه .. جامعه القاهره -كليه الزراعه
    3. مستشفى 57 .. السيده زينب
    4. المعهد القومى للاورام
    5. معد بحوث البترول .. انبى
    6. هيئه الطاقه الذريه بعد انبى وانت رايح العاشر على يمينك
    7. مدينه زويل .. 6 أكتوبر
    8. هيئه المصل واللقاح .. امبابه
    اﻻماكن دى بقى محتاجه حاجتين تقدير جيد جدا على الاقل ، وعلاقات داخل المكان او علاقات متعلقه بالمجال ده

    الوزارات المختلفة

    1- في وزاره الصحه: 

    في المجال الطبي يعمل العلميين في التحاليل الطبيه والتعرف وتشخيص علي الامراض عن طريق المعمل وهو مايسمى بالتشخيص المعملي وبمجال الاشعاع في علاج الاورام عن طريق الاشعاع وفي مجال الاشعه اللتشخيصيه لمعرفه وتشخيص الامراض عن طريق الاشعه وايضا في تخصص الطب النووي والرنين المغناطيسي وبمستشفيات ومراكز اطفال الانابيب في تلقيح الحيوان المنوي بالبيويضه وتنميتها حتى مراحل معينه تحت ظروف علميه وتكنولوجيه وباستخدام اجهزه دقيقه حتى تتم تنميتها للوصول لمرحله معينه ومن ثم اعطائها لطبيب نساء لادخالها داخل رحم الام وفي مراكز الاعصاب بعمل انسجه عصبيه في معمل الاعصاب يعنى لو واحد اتعور في حادثه وحاصله مشاكل عنده في الانسجه العصبيه فالانسجه العصبيه مش بتتجدد وبتموت فيقوم العلميين بعمل انسجه عصبيه في المعمل بتقنيات حديثه وتنميتها تحت ظروف علميه معينه ومن ثم اعطائها لطبيب جراح الاعصاب لزرعها في المريض و في المستشفيات الخاصه بالتغذيه حيث مجال التغذيه العلاجيه فمثلا لو مريض بيعانى من مرض معين مثلا زى الضغط بيقوم اخصائي التغذيه بنصحه ايه الاكل للي ياكله وايه للي مايكلوش.

    2- في وزاره الداخليه: 

    يعمل العلميين في البحث الجنائي والتزيف والتزوير والكشف عن الجرائم.

    3- في وزاره الدفاع: 

    يعمل العلميين في سلاح الحرب الكيمياويه وسلاح الحرب البيولوجيه وسلاح الحرب الاليكترنيه في كيفيه تصنيع وتطوير اسلحه وقنابل كيميائيه واسلحه ميكروبيه في حاله الحروب وايضا في الحرب الاليكترونيه عن طريق الهاكرز والبرمجه واختراق اجهزه الكمبيوتر وفي وزاره العدل يعمل العلميين في مجال الطب الشرعى وبالتحديد في العلوم الشرعيه مثل الكيمياء الشرعيه والسموم والمخدرات الخ.

    4- في وزاره القوى العامله: 

    يعمل العلميين في مجال التفتيش علي صحه وسلامه العامليين داخل اي مكان به عامليين به مثل المستشفيات والمصانع الخ وتحرير محاضر للنيابه ويمنح سلطه الضبطيه القضائيه و له الحق في تحرير محاضر وتحويل صاحب المكان للنيابه اذا وجد اي خطر علي صحه وسلامه العامليين بالمكان وله الحق ايضا في غلق المكان والتفتيش علي رخصه المكان والرسوم الهندسي للمكان ومطابقتها بالواقع وله الحق بغلق المكان اذا ثبت عدم وجود ترخيص او وجود ضرر علي العامليين.

    5- في وزاره البترول: 

    يعمل العلميين في التحاليل الكيميائيه لخامات البترول وفصل مركبات البترول عن بعضها البعض وايضا في استكشاف مواقع وابار البترول.

    6- في وزاره الماليه: 

    يعمل العلميين في معامل صك العمله اي تصنيع الفلوس.

    7- في وزاره الكهرباء: 

    يعمل العلميين في تحليل المياه الداخله للمولادات الكهربيه لان وجود اي شوائب فيها يعنى انتقال الكهرباء في المياه وكهربه المكان كله وبالتالي يعمل العلميين في تنقيه المياه من اي شوائب او معادن.

    8- في وزاره الصناعه وفي الشركات: 

    يعمل العلميين في مجال التصنيع والتحليه فمثلا في مصانع الادويه يعمل في تصنيع الدواء عن طريق تحضيره وتركيبه كيميائيا او عن طريق تصنيعه عن طريق استخراج مواد كيميائيه من النباتات او الميكروبات وايضا يعملون في تحليل الادويه وجودتها وقياس نسب المركبات بها ومدى مطابقتها للمواصفات ويعملون في شركات الاصباغ والبويات في الاشراف علي تراكيب الاصباغ والبويات ويعملون في شركات المياه في تحليل المياه كيميائيا اي عدم وجود اي شوائب او عناصر كيميائيا او تحليتها ميكروبيا عن طريق عدم وجود اي ميكروب فيها ويعملون في الكثير من الشركات والمصانع مثل الاغذيه مثل تحليل الاغذيه وايضا في حفظ الاغذيه عن طريق تصنيع المواد الحافظه و يعملون في كتير من الشركات والمصانع في التصنيع والتحليل .

    9- في وزاره التعليم العالي: 

    في التدريس للكليات العلوم والحاسبات والصيدله والطب والمعاهد الخ.

    10- في وزاره البحث العلمى: 

    يعملون في مراكز البحوث.

    11- في وزاره التربيه والتعليم: 

    قد يعملون في التدريس.

    12- في وزاره البيئه: 

    يعملون في التفتيش علي حمايه البيئه من الملوثات ايان كانت ويعملون ايضا في مجال الدعايا الطبيه والعلميه في شركات الادويه والاجهزه الطبيه وهى عن طريق وصف تراكيب الادويه واثاره الجانبيه للطبيب حتى يكتبه للمريض واعطائه فكره عن تركيب الدوا واثاره الجانبيه.

    13- يعمل خريجي كليات العلوم في صناعه الدواء: 

    ونسبتهم تمثل الغالبيه من بين العامليين في تلك الصناعه حيث يعمل اخصائيين الكيمياء التحليله الدوائيه في تحليل المركبات الدوائيه و التاكد من جودتها بينما اخصائيين الكيمياء العضويه في تصنيع الدواء كيميائيا من مركبات عضويه ويعمل اخصائيين الميكروبيولوجيا الدوائيه وهم خريجي كليات العلوم المتخصصون في علم الميكروبيوولجيا الدوائيه في جوده الادويه وخلوها من الميكروبات والتاكد من سلامتها من الناحيه البيوولوجيه ويعملون ايضا في تصنيع الادويه والمضادات الحيويه من الميكروبات النافعه كما يعمل اخصائي المناعه (وهو خريج كلية العلوم الحاصل علي ماجستير في علم المناعه ) في تطوير علاجات للعديد من الامراض مثل الامراض المناعيه والاورام ويعمل اخصائي علوم الاعصاب (وهو خريج كليه العلوم الحاصل علي الماجستير في علوم الاعصاب )في تطوير الادويه والعلاجات للامراض العصبيه ويعمل اخصائي النباتات الطبيه ( وهو خريج العلوم الحاصل علي ماجستير في علم النباتات الطبيه ) في تصنيع الادويه من النباتات ويعمل اخصائي السلامه والصحه المهنيه في حمايه العامليين في مصانع الدواء من المخاطر الكيميائيه والبيولوجيه والفزيائيه في مصنع الدواء. 

    شركات الأدوية

    بالنسبة لخريجي تخصصات كيمياء خاصة أو ميكروبيولوجي أو دبل كورس (يحتوي على كيمياء ونبات مثلا أو كيمياء وميكرو ...إلخ) سواء كانوا من الخريجين الجدد إللي مهتمين وعايزين يشتغلوا في شركات تصنيع الأدوية أو من دفعات سابقة وشاغلين في مجالات أخرى وحابين يغيروا لمجال الأدوية .. دى إيميلات أهم وأشهر شركات الأدوية في مصر (الميزة إن الإيميلات دي كلها مفعلة وشغالة ومش محمية ضد إستخدام المتطفلين، بمعنى إن الإيميل إللى هيتبعت - إن شاء الله - أكيد هيوصل الشركة ومش هيتردلك تاني من السيرفر) وكمان أنا موضح أسم كل شركة ومكان المصنع بتاعها جنب كل إيميل للعلم بالشئ.

    من الأفضل أنكوا تدخلوا أولا على موقع كل شركة ومنه تدخل على لينك Careers وبعدين تسجلوا السي في أون لاين على الموقع مباشرة، لأن الخطوة دي بتديكم أولوية في الإختيار من قبل الشركات ولأن كمان الشركات الكبيرة لما بتحتاج تعين حد بتروح على طول للموقع بتاعها في الأول وتشوف الناس إللي مسجلة فيه قبل ما تعمل أي إعلان في أي حتة وتختار منهم لو وجدت حد مناسب للمواصفات المطلوبة.

    أما فى حالة إللي مش هيقدر يسجل سيرته الذاتية أون لاين على الموقع لأي سبب، يبقى خلاص يبعت السي في على الإيميلات الموضحة أدناه ولكن مع ملاحظة الأتي:

    1. بالنسبة للخريجين الجدد من (0 إلى 1 سنة) خبرة بيبعت السي في بس.
    2. بالنسبة للخبرة من (سنتين فأكثر) فبيبعت السي في وحاجة تانية معاها أسمها General presentation ( أو ما يسمى بالــ Covering letter).

    إليكم الإيميلات كما يلي:

    1- شركة مصر أتسوكا لمحاليل الحقن الوريدي بمدينة العاشر من رمضان (hr.communication@egyptotsuka.com)
    2- شركة إيبيكو للأدوية بمدينة العاشر من رمضان
     (eipico@eipico.com.eg)
    3- شركة أدويا للأدوية بمدينة العاشر من رمضان
     (HR@adwia.com)
    4- شركة صني للأدوية بمدينة بدر
     (mfarouk@sunnyph.com)
    5- شركة دلتا فارما للأدوية بمدينة العاشر من رمضان
     ((Hr@deltapharmaegypt.com info@deltapharmaegypt.com))
    6- شركة فارما كيور للأدوية بمدينة السادات
     (hr@pharmacureonline.com)
    7- شركة جلوبال نابي للأدوية بمدينة السادس من أكتوبر
     (mail@globalnapi.com)
    8- شركة المتحدون فارما لمحاليل الحقن الوريدي والأدوية بالعاشر من رمضان
     (almottahedoon@yahoo.com)
    9- شركة أوركيدا للأدوية بمدينة العبور
     ((hr@orchidiapharma.com
    recruitment@orchidiapharmaceutical.com))
    10- شركة فايزر مصر للأدوية بشارع الثورة – ألماظة – القاهرة
     (globalrecruiting@pfizer.com)
    11- الحكمة للأدوية بمدينة السادس من أكتوبر
     (Hr@Hikma.com)
    12- شركة راميدا للأدوية بمدينة السادس من أكتوبر
     (career@rameda.com)
    13- شركة ماريكيل للأدوية بمدينة العبور
     (and  marcyrl@marcyrl.com   hr@marcyrl.com)
    14- شركة أي دي أي للأدوية ببور سعيد
     (idi.recruiting@gisipharmagroup.com)
    15- شركة سيجما للأدوية بمدينة السادس من أكتوبر
     (hr@sigma-corp.net)
    16- شركة نوفارتس فارما للأدوية بالأميرية – ميدان السواح – القاهرة
     (nch.egypt@ch.novartis.com)
    17- شركة فاركو للأدوية بالأسكندرية
     (salary@pharco.com.eg)
    18- شركة يونيفارما للأدوية بمدينة العبور
     (unipharma.hr.mgr@gmail.com)
    19- شركة الأندلس للأدوية بمدينة السادس من أكتوبر
     (info@alandalous.org)
    20- شركة جراند فارما للأدوية بمدينة العاشر من رمضان
     (( job@grandpharma.net  and  grand.pharma@grandpharma.net))
    21- شركة إيبكس – مالتي إيبكس فارما للأدوية بمدينة بدر
     (recruit@multiapex.com  and  recruit@multiapex.com)
    22- شركة ألفا للأدوية بمدينة بدر
     (mail@alpha-pharmaceuticals.com)
    23- شركة أكابي للأدوية بمدينة بدر
     (fadi@acapi.com)
    24- شركة المجموعة المصرية للأدوية بمدينة العبور
     (rd.egpi@gmail.com)
    25- شركة سيديكو للأدوية بمدينة السادس من أكتوبر
     (hr@sedico.net)
    26- شركة فيوتشر للأدوية بمدينة بدر
     (careers@future-eg.com)
    27- شركة جلاكسو سميث كلاين مصر للأدوية بمدينة السلام - القاهرة
     (hireme@gsk.com)
    28- شركة كوباد فارما للأدوية بمدينة العبور
     (jobs@copad-pharma.com)
    29- شركة ريفا فارما للأدوية بالمنطقة الحرة بمدينة نصر
     (Wafaa_ibrahim@rivapharma.com)
    30- شركة أسترازينيكا مصر للأدوية بمدينة السادس من أكتوبر
     (recruitment@astrazeneca.com)
    31- شركة مينا فارم للأدوية بمدينة العاشر من رمضان
     (mailbox@minapharm.com)
    32- شركة أفينتس سانوفي مصر للأدوية بالأميرية حلمية الزيتون – القاهرة
     (hr.eg@sanofi-aventis.com)
    33- شركة المهن الطبية للأدوية بأبو سلطان – الإسماعيلية
     (plantgm@mupeg.com)
    34- شركة ويسترن للأدوية بمدينة العبور
     (info@western-pharmaceutical.com)


     قسم كيمياء اسبشيل

    يشمل دراسه الكمياء التحليله والعضويه والفزيائيه والغير عضويه و الكيمياء التطبيقيه و الصناعيه و الكيما ءالحيويه.

    الشغل :

    • كميائيين في مصانع الادويه والكيماويات و شركات مستحضرات التجميل شركات اصباغ وبلاستك وحديد وصلب - مصانع الزيوت والدهون والصابون والمنظفات الصناعية والصناعات المتعلقة بها – المواد الوسيطة والأصباغ العضوية – المذيبات ومشتقاتها – مواد الصباغة – صناعة الجلود – المواد العطرية – الزيوت الطبيعية أو البترولية – مواد مستحضرات التجميل – تكرير البترول ومشتقاته والصناعات البتروكيماوية – الراتنجات والكاوتشوك والبلاستيك واللدائن – المبيدات – المواد الغذائية والجيلاتين – عمليات التبييض والصباغة والطباعة والتجهيز للألياف الطبيعة والصناعية – صناعة الألياف الصناعية كالحرير الصناعي والنايلون – الأسمدة العضوية – عمليات التخمير – تكرير السكر والصناعات المتفرعة منه – حفظ الأغذية والمشروبات – استخلاص السليلوز- وصناعة الورق – تقطير الفحم والقطران و صناعة الكوك – الجلود الصناعية – كيميائيات التصوير الفوتوغرافي - الكيماويات المعملية وغيرها من الصناعات التي تدخل في أي فرع من الفروع السابقة وتطبيقاتها – الكيمياء التخليقية التي تدخل في مجال صناعة الأدوية أو الصناعات الأخرى التي لم يرد ذكرها عاليه أو ما يستحدث في علوم الكيمياء.
    • صناعه البطاريات الجافة والسائلة وبطاريات و خلايا الوقود - الطلاء الكهربي بأنواعه المختلفة – استخلاص المعادن بالطرق الكهربائية – صناعات التحليل الكهربي لتحضير العناصر المختلفة مثل الكلور والصوديوم والألمنيوم – تحضير الغازات الصناعية المختلفة – المعالجة الأنودية والتلوين – تنقية المياه وصرف المصانع بالطرق الكيميائية والكهروكيميائية في الأمن الصناعي - تنقية الهواء – تكنولوجيا المساحيق واستخدام العوامل الحفازة – مراقبة و تأكيد الجودة وتطبيق الجودة الشاملة - التعرف على التآكل ومسبباته فى الأجواء المختلفة خاصة فى المنشآت والتجهيزات المعدنية الصناعية والبترولية والبحرية – تحضير مثبطات التآكل واستخدامها فى الصناعات المختلفة مثل الصناعات البترولية والمراجل البخارية والمبادلات الحرارية والصناعات المعدنية مثل صناعات الحديد والصلب بأنواعه المختلفة – السبائك وأنواعها المختلفة وصناعة النحاس والألمنيوم – متابعة سرعة التفاعلات الكيميائية وآلياتها.
    • صناعة الأحماض والقلويات، الأملاح بجميع أنواعها – نواتج تفحيم الخشب وتثبيت النتروجين والصناعات المتعلقة به – الأسمدة الكيميائية بأنواعها المختلفة – مواد الطلاء المعدنية والبويات – صناعة الزجاج والخزف والصيني والحراريات ومواد البناء (اسمنت، جبس .. الخ) – صناعة الحديد والصلب واستخلاص المعادن بالطرق المختلفة – صناعة المطروقات – صناعة السبائك – صناعة الوقود الصلب والسائل والغازي وكذلك صناعة المواد غير العضوية المختلفة التي تدخل تحت أي فرع من الفروع السابقة أو تطبيقاتها – العمليات الكيميائية في الصناعات التي لا تدخل تحت بند الصناعات الكيميائية.
    • تحليل الخامات والمواد الأولية والوسيطة والمنتجات النهائية في الصناعات السابق ذكرها – مطابقة مواصفات المنتجات للمواصفات القياسية – التعرف على المكونات الرئيسية للمواد الكيميائية بالطرق التحليلية الكيميائية والفيزيائية المختلفة – تحديد نسب الشوائب والملونات في النواتج الكيميائية الصناعية – تحلية وتحليل المياه ومعالجتها المستخدمة في الصناعة والتعرف على انسبها للعمليات الصناعية التي تدخل فيها – تدوير النفايات الكيميائية – تحليل عينات من الهواء والماء والتربة في البيئة – التحليل الكمي للمواد الغذائية ومواد التلوين والإضافات الكيميائية في نطاق المواصفات القياسية المعمول بها – الإسهام في تقدير الجودة للمنتجات الكيميائية في نطاق المواصفات القياسية المعمول بها – الإسهام في تقدير الجودة للمنتجات الكيميائية المختلفة وتقرير مدي مطابقتها للمواصفات المقررة ومدي مناسبتها للاستخدام في الأغراض المختلفة – متابعة سرعة التفاعلات الكيميائية أو آلياتها عن طريق تحليل النواتج المناسبة أثناء حدوث التفاعل في مفاعلات الإنتاج (تحليل السوائل تحليل الغازات) أو عن طريق اخذ عينات دورية من نفايات الإنتاج – التحليل الكيميائي والبكتريولوجي للمواد الكيميائية والأدوية والمحاليل والبول والدم والمصل وفقا للشروط المتطلبة في القائمين بهذه التحاليل – التحليل الدوري للآثار والمقتنيات الفنية للتعرف على مقدار ما قد يكون قد أصابها من تلف تحت الظروف التي توجد فيها والإسهام في صيانتها وترميمها والمحافظة عليها – تحليل السموم والمخدرات وآثار الجرائم المختلفة وأعمال التزوير والتزييف في نطاق الأدلة الجنائية والنظم القانونية والشرعية.
    • إجراء البحوث ورصد الملوثات المختلفة وقياس نسبها ومقارنتها بالمعايير القياسية المحددة لها ، ووضع المعايير للمكونات المختلفة للهواء والماء والتربة والمخلفات الصناعية ومعالجتها ، وتقدير مدي الأضرار على البيئة المحيطة والكائنات الحية الموجودة بها (إنسان ، حيوان ، نبات) وكذلك الاشتراك في وضع المعايير المشار إليها وتحليلها ومقارنتها بالمعايير القياسية عن طريق التحاليل الكيميائية المشار إليها تحت بند الكيمياء.
    • أخصائي كيمياء ( قياسات إتلافية ) بهيئة الرقابة النووية و الإشعاعية التابعة لمجلس الوزراء



     أقسام الكيمياء المزدوج مع بيولوجى

    مثل كيمياء / ميكرو ،كيميا حيوى ، نبات ، حيوان ، حشرات ويتم دراسه نصف المقررات كيمياء والنصف الاخر مواد ميكرو  مثلا.

    الشغل :  

    1. كميائيين يكون في المصانع السابقه.
    2. وزاره الصحه "اخصائي تحاليل طبيه – اخصائي اجنه –اخصائي علوم اعصاب  – اخصائي تغذيه علاجيه – كيميا وميكرو فى الادويه  - كيميا وميكرو المياه الخ "
    3. وزاره القوى العامله ( السلامه والصحه المهنيه ) اخصائي سلامه وصحه مهنيه
    4. وزاره البيئه ( التفتيش علي ملوثات البيئه ( اخصائي بيئه
    5. وزاره الداخليه (معامل التزيف والتزوير ( ظابط كيميائي
    6. وزاره العدل (معامل الطب الشرعى ) كيميائي شرعى
    7. وزاره الدفاع (الحرب الكيمياويه والبيولوجيه) ظابط كيميائي وبيولوجى
    8. وزاره الاثار ( كيماء وميكرو الاثار ) كيميائي اثار
    9. وزاره الكهرباء ( تحليه المياه قبل المولدات الكهربيه) كيميائي تحليلي
    10. وزاره البحث العلمى (الابحاث العلميه والطبيه) باحث علمى وطبي
    11. وزاره التعليم العالي( التدريس للجامعات الخاصه في جميع الكليات الطبيه علوم او صيدله اوطب او طب اسنان(
    12. وزاره الصناعه ( جميع المصانع لا يخلو منها كيميائي او ميكروبيولوجي ) كيميائي او مهندس جوده او سلامه
    13. وزاره الماليه (صك العمله) كيميائي بصك وتصنيع العمله
    14. وزاره البترول ) كيميائي في شركات البترول (
    15. وزاره الاعلام ( الصحافه والاعلام العلمى والطبي) صحفى علمى
    16. الميدكال ريب
    17. الدعايا الطبيه
    18. المنشاءات والمشروعات الصغيره ( العطور – المنظفات الصناعيه - المبيدات – عيش الغراب الخ ).

     قسم الكيمياء الحيوى الاسبشيل

    ويتم فيه دراسه الكيماء الحيويه وخوصوا الكيما الحيويه والاكلينيكه فان تخصص الكمياء الحيويه الاكلينيكه ( السريريه ) وهو علم الكمياء المسئول عن تشخيص الامراض مثل وظائف الجسم المختلفه من كلى وكبد وقلب ودهون ومعادن ودلالات الاورام السرطانيه وبيولوجيا السرطان وكل التحاليل الكيمائيه الموجودة في جسم الانسان.

    هو علم خاص ببيولوجيا السرطان ودلالات الاورام وانزيمات الكبد وانزيمات الكلي وانزيمات القلب والهرمونات واالامراض الخاصه بيهم والتحاليل الخاصه بيهم بالاضافه الي كل التحاليل الكميائيه في كل سوائل الجسم ، وممكن تتخص في الماجستر في فرع منهم في في السرطان ودلالات الاورام و بيولوجيا السرطان ودلالات الاورام يوجد كشعبه من شعب الكيماء الحيوى في الماجستير والدكتوراه ، واثناء الماجستير بتنزل مستشفيات وتتعاملي مع مرضي وتسحبي منهم عينات دم او بول أو ايا من سوائل الجسم وممكن بعدها تفتح معمل تحاليل طبيه خاص بتحاليل الكميا الاكلينيكه ، وممكن تحضر ماجستر ودكتوراه في التحاليل الطبيه في تخصص الكمياء الاكلنيكه وممكن تبقي دكتور في في كليات العلوم او الطب سواء المصريه او الاجنبيه.

    الشغل: 

    1. كميائي طبي اكلينكى (دكتور تحاليل)(اخصائي تحاليل طبيه) 
    2. مصانع الادوية والمستحضرات الطبية 
    3. معاهد الاورام 
    4. معاهد السرطان 
    5. مصانع وشركات البتروكيماويات 
    6. مصانع الخميرة والادله الجنائيه والبحث الجنائي 

    كمان ليه مجالات عمل اخرى زى:

    المجال الطبي والصحي والصناعات الدوائية - المختبرات الطبية والتشخيص الوراثي (للأمراض المعدية و الوراثية والسرطان).

    1. مندوب ادوية طبية
    2. معامل وشركات التحاليل الطبية
    3. شركات ومصانع الادوية
    4. مصانع وشركات المستحضرات الطبية
    5. بحوث وعمليات استنبات الأنسجة .
    6. صناعة وإنتاج الأدوية والمستحضرات الطبية بوسائط بيولوجية:
    • صناعة المضادات الحيوية.
    • صناعة الأدوية المضادة للسرطان .
    • صناعة الأمصال واللقاحات والأجسام المضادة.
    • إنتاج الهرمونات وعوامل النمو.

    الصناعات الغذائية :

    1. صناعة الألبان ومشتقاتها .
    2. صناعة اللحوم والمعلبات .
    3. صناعة الخمائر الغذائية .
    4. صناعة الزيوت الغذائية .
    5. الصناعات الغذائية المرتبطة بإنتاج الحبوب .
    6. صناعة المثلجات والمشروبات الخفيفة .
    7. مجال الصناعات الكيميائية ( التخليق الحيوي للمنتجات الكيميائية ):
    8. إنتاج بعض الغازات الصناعية والطبية
    9. إنتاج الأحماض "العضوية المختلفة مثل حمض الاستيك وحمض الستريك."
    10. إنتاج البلاستيك الحيوي

    الوزارات والجهات الرسمية :

    1. وزارة الصحة (التشخيص الوراثي, استزراع الخلايا و الأنسجة, مختبرات التحليل الغذائي).
    2. وزارة الزراعة .
    3. وزارة الصناعة.
    4. وزارة البيئة.
    5. وزارة التربية والتعليم
    6. وزارة العدل (إثبات الأبوة و البنوة)
    7. وزارة الداخلية (المعمل الجنائي)
    8. مختبرات التشخيص الوراثي.
    9. كميائي طبي اكلينكى (دكتور تحاليل) (اخصائي تحاليل طبيه)
    10. له الافضليه هو وميكرو فى شغل شركات الادوية عن باقى اقسام الكيمياء وفى شغل التحاليل الطبية داخل مصر وهما الوحيدين المعترف بهم فى التحاليل خارج مصر (السعودية) بعد عمل الماجستير) .

     قسم الميكروبيولوجى

    (يدرس بالبكتريا والفطريات والفيروسات والطحالب والمناعه و يدرس الميكروبيولوجى الميكروبيولوجيا الاكلينيكه والميكروبيولوجيا التطبيقيه والعامه فمثلا مجال الميكروبيولوجيا الاكلينكيه الطبيه وهو تخصص اخر في التحاليل الطبيه ودة بيبقي خاص بدراسه الامراض الميكروبيه سواء بكتريه او فطريه او فيروسيه والتحاليل الخاصه بيهم سواء كانت في اي منطقه من الجسم واثناء الماجستير بتنزل المستشفي وتتعامل مع مرضي وتاخد منهم عينات البكتريا والفطريات والفيروسات واحيانا بتبقي رساله الماجستير في مستشفي معينه واحيانا بتلف في كذا مستشفي علي مستوى الجمهوريه عشان تلاقي مريض عنده المرض دة وممكن بعدها تفتح معمل تحاليل طبيه خاص بتحاليل الامراض الميكروبيه وبيبقي اسمه ميكروبيولوجى طبي اكلنيكى زى (اخصائي تحاليل طبيه) وممكن تحضر ماجستر ودكتوراه فيها وتدرس في كليات العلوم او الطب سواء المصريه او الاجنبيه وفيه دكاترة تحاليل من كليات العلوم في تخصص الميكروبيولوجيا الطبيه دكاترة في كليات برة في امريكا وفي اوربا بردو.

    مجال الميكروبيولوجيا التطبيقه

    زى مجال تصنيع الادويه

    ودى بتشمل انتاج ادويه كتيرة جدا منها المضادات الحيويه والفيتامينات و الادويه الخاصه بالسرطان والادويه الخاصه بالجلطات والادويه الخاصه بالهضم وانتاج اللقاحات والامصال من البكتريا والفطريات المختلفه وممكن منها تشتغل في مصانع الادويه في قسم الميكروبيولوجى وممكن الواحد يربط بين الميكروبيولوجيا الاكلينكه الطبيه بالميكروبيولوجيا التطبيقه يعنى يعمل رساله ماجستير في مرض وعلاجه مثل مرض التنيا وانتاج مضاد حيوى ليه.

    زى تنقيه المياة من البكتريا والفطريات ومنها ممكن تشتغل في شركات المياة.

    زى انتاج المواد الحافظه والانزيمات ومنها ممكن تشتغل في شركات الاغذيه 

    مجالات العمل

    • فى معامل التحاليل الطبية
    • شركات ومصانع الادويه
    • فى المستشفيات
    • فى معامل المكيروبيولوجي
    • تنقية المياة فى محطات وشركات المياة
    • شركات الاغذية وحفظ الاغذية بانواعها المختلفة
    • شركات الالبان
    • شركات الكيماويات
    له الافضلية فى الشغل هو وقسم الكيمياء الحيوية فى بعض شركات الادوية داخل مصر وهما الوحيدين المعترف بهم كاخصائيين بعد الماجستير فى التحاليل خارج مصر (السعودية)

     قسم الجيولوجيا

    هو قسم يدرس طبقات الارض ويتعرض ايضا لدراسه البترول ويدرس كل ما في اعماق الارض

    الشغل : 

    كمهندس جيولوجى في قطاع وزارة البترول وقطاع وزارة الري والتعدين .

    مجال البترول

    يُعتبر هذا المجال أكثرهم شهرة فهو بمثابة حلم لعدد كبير من الطلاب والدارسين في مجال الجيولوجيا إذا قررت العمل به فعليك دراس وتعلم بعض الكورسات وهي كالتالي: (ليست مُرتبة حسب الأهمية)
    • الجيولوجيا الحقلية Field Geology
    • الجيولوجيا تحت السطحية Subsurface Geology
    • جيولوجيا البترول Petroleum Geology
    • علم الطبقات Stratigraphy
    • علم الطبقات الحفرية Biostratigraphy
    • مبادئ الجيوفيزياء Fundamentals of Geophysics
    • رصد وقياسات البترول Well Logging
    • الكيمياء الجيولوجية Geochemistry
    ربما هناك بعض الكورسات الاخرى التي ستحتاج إليها في مجال النفط وكيفية استخراجه لكن هذه هي أشهر الكورسات التي لا غنى عنها لكل جيولوجي في هذا المجال.

    مجال التعدين (Mining Field)

    عملية التعدين في الأساس تشمل استخراج الخامات من باطن الارض وكيفية معالجتها لاستخدامها في العديد من المجالات الصناعية الاخرى؛ هناك العديد من الكورسات التي ستحتاج إليها في هذا المجال؛ عموماً حاول أن تبدأ في تعلّم هذه الكورسات:
    • جيولوجيا الخامات Ore Geology
    • المعادن والصخور Minerals & Rocks
    • الجيولوجيا الاقتصادية Economic Geology

    مجال التدريس

    التدريس سواء في الجامعة أو المدرسة كمجال وظيفي لا بأس به ويسلكه فئة كبيرة من خريجي كليات العلوم باختلاف تخصصاتهم.
    التحرير والكتابة العلمية Science Writing and Editing
    مع وجود خلفية علمية جيدة ومستوى احترافي في التعامل مع اللغة الانجليزية يصبح بإمكانك العمل في مجال الكتابة العلمية سواء في ترجمة المقالات العلمية أو مراجعتها وتنقيحها من الأخطاء العلمية أو في اختيار وترشيح بعض الموضوعات للنشر.

    المراكز البحثية

    يشمل المجال البحثي العديد من الحقول الوظيفية المختلفة منها على سبيل المثال (دراسة خواص التربة، رصد النشاط الزلزالي، متابعة الهزات الارضية، كيفية التعامل معها وغيرها الكثير من الأنشطة البحثية المُختلفة).

    مجال التشييد والبناء

    قبل البدء في تأسيس أي مشروع ضخم مثل الكباري، الطرق، والأنفاق بيتم دراسة تضاريس المنطقة التي سيتم إنشاء المشروع بها بما يشمل دراسة التربة وطبيعة الأرض وكيفية التعامل مع أي مخاطر مستقبلية قد يتعرض لها المشروع فضلاً عن دراسة المنطقة المحيطة ... الكورسات التي ستحتاجها للعمل في هذا المجال كثيرة لكن أكثرهم أهمية هم :
    • الجيولوجيا التركيبية Structural Geology
    • الجيولوجيا الهندسية Engineering Geology
    • الجيولوجيا البيئية Environmental Geology

    أولا مجال البترول :

    يُعتبر هذا المجال أكثرهم شهرة فهو بمثابة حلم لعدد كبير من الطلاب والدارسين في مجال الجيولوجيا والبترول ؛ إذا قررت العمل به فعليك دراس وتعلم بعض الكورسات وهي كالتالي: (ليست مُرتبة حسب الأهمية) :
    • تسجيلات أبار البترول Well Logging
    • البتروفيزياء Petrophysics
    • مبادئ الجيوفيزياء Fundamentals of Geophysics
    • التنقيب السيزمي Seismic Exploration
    • الجيولوجيا الحقلية Field Geology
    • الجيولوجيا تحت السطحية Subsurface Geology
    • تسجيلات الطفلة Mud Logging
    • هندسة الطفلة ( هندسة سوائل الحفر) Mud Engineering
    • جيولوجيا البترول Petroleum Geology
    • علم الطبقات Stratigraphy
    • علم الطبقات الحفرية Biostratigraphy
    • الجيوكيمياء Geochemistry

    - أنواع شركات قطاع البترول :

    1- الشركات المالكة (Owner ) : و هي شركات تمتلك حقوق أمتياز التنقيب في مساحات جغرافية محددة وفقا لعقود مع وزارة البترول و بالنسبة لمعظم الدول العربية تمثل الغالبية منها شركات استثمار أجنبي و تتطلب معظم هذه الشركات عدد معين من سنوات الخبرة .
    من أهم الوظائف الخاصة بتخصصات جيولوجيا و جيوفيزياء بتلك الشركات:
    Well Site Geologist-Geophysicist-Petrophysicist-Geoscientist- Reservoir Engineer- Petroleum Engineer
    2- الشركات المختلطة : و هي شركات تنشأ في مراحل تنمية الآبار بين شركات وطنية تابعة للوزارة و بين شركات استثمار أجنبي .
    من أهم الوظائف الخاصة بتخصصات جيولوجيا و جيوفيزياء بتلك الشركات:
    Well Site Geologist-Geophysicist-Petrophysicist-Geoscientist-Reservoir Engineer –Petroleum Engineer
    3- شركات الخدمات (Service ) : و هي شركات تقوم بتنفيذ خدمات معينة تتطلبها الشركات المالكة أو المختلطة ( خدمات تسجيلات آبار – خدمات مقاولات معدات حفر – خدمات تسجيلات طفلة – خدمات تحضير سوائل الحفر ( الطفلة ) – خدمات معالجة بيانات ....الخ .

    من أهم الوظائف الخاصة بتخصصات جيولوجيا و جيوفيزياء وجيولوجيا البترول بتلك الشركات:

    Mud Logger- Mud Engineer –Wireline logger-LWD/MWD Engineer-Processing Geophysicist – Bit Engineer.

    مواقع شركات بترول – مصر :
    دليل شركات البترول فى مصر

    رابط التحميل

    ملف لكل شركات البترول والتعدين

    رابط التحميل

    موقع يحتوى عدد كبير من أماكن شركات البترول

    رابط الموقع


    اهم شركات طلبات التوظيف هي :

    رابط الشركة

    اهم الشركات الي فيها استمارات تقديم جاهزة للخريجين هي :

    الشركة الأولى

    الشركة الثانية


    ثانيا : مجال التعدين ( جيولوجي – جيوفيزيائي – جيوكيميائي بشركات التعدين) :

    عملية التعدين في الأساس تشمل استخراج الخامات من باطن الارض وكيفية معالجتها لاستخدامها في العديد من المجالات الصناعية الاخرى؛ هناك العديد من الكورسات التي ستحتاج إليها في هذا المجال؛ عموماً حاول أن تبدأ في تعلّم هذه الكورسات:
    • تقنيات التنقيب الجيوفيزيائي Geophysical Prospection Techniques
    جيولوجيا الخامات Ore Geology
    • المعادن والصخور Minerals & Rocks
    • الجيولوجيا الاقتصادية Economic Geology
    • جيولوجيا أحصائية Geostatistics
    • جيوكيمياء Geochemistry

    اهم شركات التعدين بمصر :

    🔘 الهيئـــــــة المصــــــرية العـــــــامة للثــــــروة المعـــــــدنية
    العنوان : 3 ش صلاح سالم -العباسية - القاهرة - بجوار مسجد الرحمن الرحيم
    ____________________________
    🔘 أســـــــيك (أسكـــوم) للجيـــولوجـــــيا والتعــــــدين
    -عنوان: 26 شارع 265 – المعادي الجديده – المعادي - القاهره
    -الموقع الالكتروني: www.ascom.com.eg
    -تليفون: 0225203371 // فاكس: 0225203373
    -بريد الكتروني: ascom@ascom.com.eg
    ____________________________________
    🔘 ســـــــــــــــــــــــيـليكـا لأعمـــــــــــال للتعـــــــــــــــــــدين
    عنوان: فيلا 61 الياسمين7 - ش التسعين الشمالى - التجمع الخامس
    اقرب مكان : نادى بترو سبورت
    بريدالكتروني: info@silikamining.com
    موقع الكتروني: www.silikamining.com
    موبيل: 01001775679 // 01220222000
    ______________________________
    🔘 جـامـــــيش مصـــر للتعــــــــدين
    عنوان: تقاطع شارعي 206 و 254 – دجله – المعادى (عمارة شل – الدور الاول)
    تليفون: 0225198236
    بريد الكتروني: camisegypt@hotmail.com
    _____________________________
    🔘 النيــــــــــــــــــــل للتعــــــــــــــــــــدين
    عنوان: 3 ش عبدالله نور – من ش السيد الميرغني – هليوبليس – القاهره
    بالقرب من بنك QNB
    تليفون: 0222909020
    موقع الكتروني: www.nileformining.com
    أشخاص للتواصل: م.جيولوجي/ محمد غريب ابوعميرة - 01119965575
    _______________________________________________
    🔘 فوســــــــــفات مصـــــــــــر
    قطعه 9و/7 - تقسيم اللاسلكي – طريق الأوتوستراد – بعد نزلة المعادي الاولي – أمام بنزينة وطنيه وملاصقه لكنيسه تحت الانشاء
    م. أحمد يوسف , مساعد رئيس الشركة للانتاج
    01090085843
    _______________________________________________
    🔘 الـــوادى الجـديـــــد للثـــــــروه المعـــــــدنيه و الطفلـــــــه الزيتـــــــيه
    عنوان: 8 ش عبدالحميد حسن من ش احمد ابوالعلا - الحى الثامن -مدينة نصر (اول عماره علي يسارالشارع) بجوار جامع الشربيني و محل بيتزا وفطائر السلطان
    موقع الكتروني: www.wadico.net
    أشخاص للتواصل: م.جيولوجي/ عبدالمجيد محمد عبدالمجيد
    مدير عام الاستكشاف g.mgid@yahoo.com
    01022453333
    ______________________________
    🔘 المصـــــــريـه للثـــــــــــروات التعــــــدينـــــــيه
    أخر شارع المساحه الجيولوجيه – متفرع من ش صلاح سالم – العباسيه – بجوار هيئة الثروه المعدنيه ومسجد الرحمن الرحيم و مكتبة الفيومي – المبني الأيمن الدور الاول
    ______________________________
    🔘 شــلاتيـــــــــن للثــــــــروات المعـــــــدنيــــه
    أخر شارع المساحه الجيولوجيه – متفرع من ش صلاح سالم – العباسيه – بجوار هيئة الثروه المعدنيه ومسجد الرحمن الرحيم و مكتبة الفيومي – المبني الأيسر الدور الثالث
    جيولوجي/ محمود محمد جابر السيد
    مدير عام الاستكشاف Mhmd_gabber@yahoo.com
    01009824647
    ______________________________
    🔘 بـارمينــــــــــكو مصـــــر لخدمـــــات التعــــــــدين
    17ش بورسعيد ، الدور الثالث، شقه رقم 34 – المعادي – القاهره
    ______________________________
    🔘 فـوجـــــــــــــرو Fugro
    17- شارع بورسعيد – المعادي – القاهره
    ______________________________
    🔘 جيـــــــــــو ريســــــــــــيرش
    29 عمارات نيريكو – شارع الاندلس – الدور الرابع شقه 42 – دجله - المعادي
    ______________________________
    🔘 اندستـــريمـــــــب انتـــرناشــــــــونال
    49 شارع عبدالخالق ثروت – العتبه – امام جراج الاوبرا – الدور السادس
    ______________________________
    🔘 ريـلاينـــــــــس ايـجيبــــــــت للتعـــــــــدين Reliance Egypt
    13شارع شريف باشا – وسط البلد – القاهره
    قريبه من: ديوان عام وزارة الأوقاف – تقاطع شارعي رشدي باشا و شريف باشا
    أقرب مترو: محمد نجيب relianceegypt.com
    ______________________________
    🔘 الفيـــــــــــروز للتعـــــــــــــدين
    12 ش حسين فهيم – متفرع من شارع الملك فيصل – الجيزة – الشارع جوار مسجد الزهراء وعلي ناصيته محل فطائر فيصل
    ______________________________
    🔘 النصـــــــــــــــر للتعــــــــــــدين
    23 شارع طلعت حرب (الدور الرابع) – وسط البلد – القاهرة
    بجوار حلواني العبد
    أقرب محطة متـرو ( السادات )
    _____________________________
    🔘 الأهـــــــــرام للتعـــــــــــــــــدين
    -عنوان: 16 عمارات بدر - بجوار كارفور المعادي - المعادي
    -الموقع الالكتروني: www.alahranmining.com
    -تليفون: 0223103890 - 0223103891
    -بريد الكتروني: alahrammining@yahoo.com
    ________________________
    🔘 جيــودريــــــــــل لحفـــر الابـار و الابحــاث الجيـــولوجيـــــه
    12أ ش محمود عارف, من ش الشيشينى, فيصل الهرم.الجيزه مصر
    ______________________________
    🔘 الدولـيــــــــــة للتعـــــــــــــدين والإستثمــــــــار ( إكــمـــــــي )
    41 ش البطل أحمد عبدالعزيز – المهندسين – الجيزه salah_hamouda@icmi-egypt.com
    ______________________________
    🔘 الشـــــــــــــرق الاوســــــــط للاستثــــــــمارات التعـــــــــدينيه - ميمــــــــــكو
    29 شارع تاج الدين السبكى - مصر الجديده - القاهره - مصر
    ______________________________
    🔘 مالـــــــــتي-مــــــــين Multi-Min
    97 ش عمر بن الخطاب – هليوبليس – القاهره
    ______________________________________________
    🔘 ريـــــدجــــوود ايـجيبـــــــــــت Ridgewood Egypt
    165 ش العروبه – هليوبليس – القاهره
    بجوار أخر سور مجمع الجلاء للقوات المسلحه
    ______________________________
    🔘 المصـــــــريه السعـــــــــوديــــــــــه للتعــــــــــدين
    ش الجزائر الشطر العاشر – المعادى الجديدة
    أول شمال بعد تقاطع ش الجزائر مع ش فلسطين
    ______________________________
    🔘 المصــــــــتـريه للاستشـــــــــــارات الجيولوجيـــــــــه والتعــــــــــدين
    274 شارع التسعين –التجمع الخامس - القاهره - مصر
    ______________________________
    🔘 ســــــــــاف مصـرللصناعه – الوطنـــــــيه للمنـــــــاجم والمحــــــــاجر
    57 شارع مصطفى النحاس - مدينه نصر - القاهره
    تقاطع اخر ش مكرم عبيد مع ش مصطفي النحاس
    أمام محجوب للسيراميك و البورسلين وجوار بنك الكويت الوطني
    عنوان اخر: ش محمد فهمي المحضر من ش الطيران –مدينة نصر
    جوار مدرسة العلا للغات وقريبه من مجمع البحوث الاسلاميه و مسجد نوري خطاب
    ______________________________
    🔘 سينــــــاء للخدمــــــــات التعــــــــــدينيـــــه والبتــــــــــروليـــــه
    2/1 ش عمر بن الخطاب - حى السفارات - مدينه نصر
    ______________________________
    🔘 مؤســــــــــسة الحكمــــــــه التجــــــاريه للمـــــــــناجم و المـــــــــحاجر
    166 عمارات صقر قريش – المعادي الجديده – المعادي - القاهره
    ______________________________
    🔘 جـــــــيو كويـــــــــري للتعــــــــــــــدين GeoQuarry
    8/1 ش النصر – الدور 3 شقه 34 – المعادي الجديده – المعادي – بجوار مؤمن
    ______________________________
    🔘 الفتـــــــــــــــــــــــح للتعــــــــــــــدين
    شارع 18 – قلعة الروضه – المنيل – القاهره
    أقرب مترو: الملك الصالح 
    ______________________________
    🔘 كيـــــــــــــــــما جــروب للمـــــــــناجم و التعـــــــــدين
    52 شارع مصدق – الدقي - الجيزه
    ______________________________
    🔘 البحـــــر الاحمـــــــــر للتعــــــــــــدين (شبح)
    2 ش ألماظه – هليوبليس - القاهره 
    ______________________________
    🔘 سينــــــــــــــاء للمنـــــــجنيـــــــــز
    1 ش قصر النيل – الدور الثالث – وسط البلد – القاهره
    أعلي بنك الاسكندريه
    ______________________________
    🔘 جريــــــــن ايجيبت للتعــــــــــــــدين
    17 ش الشهيد كمال الدين الفسخاني – ألماضه – مصر الجديده
    بالقرب من تقاطع ش الميرغني و ش النزهه

    ثالثاً المراكز البحثية :

    يشمل المجال البحثي العديد من الحقول الوظيفية المختلفة منها على سبيل المثال (دراسة خواص التربة، رصد النشاط الزلزالي، متابعة الهزات الارضية، كيفية التعامل معها وغيرها الكثير من الأنشطة البحثية المُختلفة).

    أهم المراكز البحثية في مصر:

    هيئة الطاقة النووية
    الهيئة القومية للاستشعار عن بعد وعلوم الفضاء
    معهد بحوث البترول - وزارة البترول والثروة المعدنية
    المعهد القومي للبحوث الفلكية والجيوفيزيقية
    هيئة المساحة الجيولوجية و الخرائط :

    معهد بحوث المياه الجوفية
    المركز القومي لبحوث المياه
    مركز بحوث الصحراء مصر

    رابعاً ) جيولوجي بشركات المياه و الحفر .


    خامساً ) مجال التشييد والبناء و مقاولات الأشغال العمومية :

    جيولوجي أو جيوفيزيائي بإحدى شركات الأستشارات الهندسية أو مهندس طرق وكباري فى شركات المقاولات لخريجي جيولوجيا خاصة وجيوفيزياء
    قبل البدء في تأسيس أي مشروع ضخم مثل الكباري، الطرق، والأنفاق … إلخ، يتم أولاً دراسة تضاريس المنطقة التي سيتم إنشاء المشروع بها بما يشمل دراسة التربة وطبيعة الأرض وكيفية التعامل مع أي مخاطر مستقبلية قد يتعرض لها المشروع فضلاً عن دراسة المنطقة المحيطة و أجراء جسات آبار و تنقيب سيزمي لرسم تضاريس طبقة الأساس . 

    الكورسات التي ستحتاجها للعمل في هذا المجال كثيرة لكن أكثرهم أهمية هم :

    • الجيولوجيا التركيبية Structural Geology
    • الجيولوجيا الهندسية Engineering Geology
    • الجيولوجيا البيئية Environmental Geology


    سادساً ) التنقيب عن الآثار : 

    حيث يتم استخدام تقنيات جيوفيزيائية متعددة كالميكروجرافيتي و تحتاج لجيوفيزيائي في الاغلبية العظمى

    سابعاً ) مجال التدريس :

    التدريس سواء في الجامعة أو المدرسة كمجال وظيفي لا بأس به ويسلكه فئة كبيرة من خريجي كليات العلوم باختلاف تخصصاتهم.

    ثامناً ) التحرير والكتابة العلمية و الصحافة العلمية Science Writing and Editing

    مع وجود خلفية علمية جيدة ومستوى احترافي في التعامل مع اللغة الانجليزية يصبح بإمكانك العمل في مجال الكتابة العلمية سواء في ترجمة المقالات العلمية أو مراجعتها وتنقيحها من الأخطاء العلمية أو في اختيار وترشيح بعض الموضوعات للنشر.

    تاسعاً ) ضباط متخصصين في القوات المسلحة.


     قسم الجيوفيزياء

    هو قسم يدرس الاعماق الارض من الناحيه الفزيائيه وهو قسم جديد في كليات العلوم وبيببقي وظيفته في مواقع حقول البترول نفسها في الكشف عن البترول وايضا في الكشف عن المياه الجوفيه.

    الشغل : 

    جيوفزيائي في شركات البترول المختلفه والحديد والصلب والمعادن المختلفه مثل الذهب + معظم مجالات الجيولوجيا اللى فوق.


     قسم البترول والغاز الطبيعى

    القسم له مسميات كتير زى جيولوجيا البترول ، البترول والغاز الطبيعى ، جيولوجيا البترول والتعدين
    قسم خاص (بفلوس) فى بعض الجامعات مثل القاهرة  وهو موجود في بعض الكليات مثل القاهرة والاسكندريه والسويس وهو قسم خاص بفلوس بحوالي 10 الاف جنيه في السنه

    الشغل : 

    كمهندس جيولوجى في قطاع وزارة البترول وقطاع وزارة الري والتعدين .
    العمل في شركات البترول المختلفه والحديد والصلب والمعادن المختلفه + معظم مجالات الجيولوجيا اللى فوق.

     قسم علوم الحاسب

    وهو قسم يدرس الحاسب بكل فروعه والبرمجه وهو مثل قسم علوم الحاسب في كليه حاسبات ومعلومات وسواء قسم علوم حاسب من كليه علوم او قسم علوم حاسب من كليه حاسبات ومعلومات فهم تابعيين لنقابه العلميين.

    الشغل: 

    كمبرمج أو مهندس برمجة في شركات الكمبيوتر المختلفه.

     قسم الرياضه وقسم الاحصاء

    وهو قسم يدرس كل ما يتعلق بالرياضيات

    الشغل:  

    اما يشتغل كاحصائي في الشركات المختلفه او كمدرس رياضيات او حاجة من دول

    1. الاوائل بيتعينوا معيدين فى الكليه
    2. تقديرات امتياز و جيد جيدا اللى متعينوش فى الكليه يتقبلوا معيدين فى الجامعات الخاصه
    3. هيئات الأرصاد الجويه (اخصائي ارصاد جوية)
    4. مراكز الإحصاء والمتابعه
    5. مجالات عمل الحاسب الألي
    6. مدرس حاسب
    7. مدرس رياضيات
    8. خبير إحصائي في جهاز التعبئة والإحصاء
    9. محلل بيانات
    10. باحث
    11. في البنوك
    12. مسؤول قواعد بيانات في أي مكان
    13. الشغل كمبرمج في شركات الكمبيوتر
    نصيحة : ما تكتفيش بدراسة الكلية عشان احنا متأخرين أوي في الكلية عن باقي الشعوب اتعلم لوحدك ع النت استفيد بوقتك عليه اليوتيوب مليان كورسات بس ما تقولش كفاية عليا الي باخده في الكلية ... والشغل في القسم ده بالكفاءة مش بالتقدير !! .. في ناس معهاش شهادة اصلا و بتتعلم اونلاين بس و بتشتغل.

     قسم النبات

    يدرس كل ما يتعلق بالمملكه النباتيه.

    الشغل:  

    1. مراكز البحوث المختلفه 
    2. شركات الادوية 
    3. شركات انتاج العطور 
    4. التدريس الجامعى 
    5. مدرس احياء 
    6. شركات الاسمده 
    7. مجال البيئه 
    8. شركات الصابون والشامبو والكريمات 
    9. العلاج بالاعشاب والنباتات الطبيه.
    10. صناعة الخمائر الغذائية .
    11. صناعة الزيوت الغذائية .
    12. الصناعات الغذائية المرتبطة بإنتاج الحبوب .
    13. صناعة المثلجات والمشروبات الخفيفة .
    14. مراكز بحوث الصحرآء
    15. مرآكز الورآثة

     قسم الحيوان

    يدرس كل ما يتعلق بالمملكه الحيوانيه وعلي رائسها الانسان

    الشغل: 

    ممكن يشتغل في التحاليل الطبيه اذا حضر دراسات عليا في الطفيليات او في الهيماتولوجى اي امراض الدم وممكن يشتغل في اطفال الانابيب اذا حضر دراسات عليا في علم الاجنه وممكن يشتغل في اي مركز من مراكز البحوث المختلفه

    الصناعات الغذائية :

    1. صناعة الألبان ومشتقاتها .
    2. صناعة اللحوم والمعلبات .
    3. صناعة الخمائر الغذائية .
    4. صناعة الزيوت الغذائية .
    5. الصناعات الغذائية المرتبطة بإنتاج الحبوب .
    6. صناعة المثلجات والمشروبات الخفيفة .

    وفى حاجات تانية كتير تبع لما يدرس فى الجزء الخاص بالحيوان :

    1. اطفأل الانآبيب (مثال: مستشفى آدم فى المهندسين)
    2. المعهد القومى للاورام
    3. مراكز بحوث الصحرآء
    4. مرآكز الورآثة
    5. مرآكز الطآقة الذرية ( سواء من كيمياء او حيوان )
    6. بنوك الدم
    7. مراكز المصل واللقاح
    8. المراكز الطبية التابعة لعلم الاجنة
    9. الحقن المجهرى.

     قسم الفيزياء

    بالنسبه للفيزيائي الطبي : 

    عشان تبقى فيزيائي طبي لازم تكون خريج فيزيا سواء بيو فيزيا او فيزيا خاص او فيزيا عام ... تشوف مكان تدرب فيه فى من مجالات الفيزياء الطبيه سواء بقى مراكز علاج اشعاعي او طب نووي او اشعه تشخيصيه ودا متوفر فى امكان كتير فى مصر.... اثناء التدرييب ممكن تاخد دبلومه فى الفيزياء الطبيه جامعه القاهره او اى جامعه بتدى دبلومه دي او ماجستير فى الفيزياء الطبيه او الاشعاعيه

    بالنسبه لمسئول الوقايه الاشعاعيه: 

    دى بقى لها ترخيص ومسمى وظيفى بتاخده من هيئه الأمان و الرقابه النوويه فى هيئه الطاقه الذريه فى مدينه نصر

    ايه المطلوب عشان تحصل عليه :

    1. دبلومه فى الفيزياء الاشعاعيه
    2. دوره وقايه اشعاعيه ( شهر ) من مكان معتمد وغالبا هتاخدها من هيئه الطاقه الذريه ، وتاخد الشهاده بتاعت الدبلومه والدوره وشويه ورق تانى هيطلب منك وتقدم على ترخيص مسئول وقايه اشعاعيه ...... وهيطلعلك كارنيه وتبقى مسئول وقايه اشعاعيه محترم

    مجالات العمل:

    1. فى الارصاد الجويه والطب الشرعى
    2. المنافذ الجمركيه للاشراف على سلامه المواد المشعه المستورده والمصدره
    3. المصانع والشركات التى تستخدم المصادر المشعه
    4. اخصائى فى مجالات التنقيب والكشف عن الثروات المعدنيه بالاشعاع واستخراج البترول
    5. مراكز الحد من المخاطر فى الوزارات المعينه المختلفه
    6. التدريس والتدريب على علوم الفيزياء وتطبيقاتها وفروعها فى الجامعات والمعاهد العسكريه والمعاهد التخصيصيه والفنيه
    7. فى مجال التوعيه والاعلام والثقافه العلميه
    8. التخطيط العلاجي فى العلاج الاورام وتحديد اساليب اعطاء الجرعات الاشعاعيه المناسبه
    9. التصوير الاشعاعى بكاميرات جاما وتحليل نتائج التصوير وبرمجتها واجراء الدرسات اللازمه للتشخيص بالاشعه لمساعده الطبيب على تشخيص المرض وتحديد موضعه
    10. التصوير بالموجات الفوق صوتيه
    11. التصوير بالموجات تحت الحمراء والمستخدمه فى تشخيص الاورام
    12. المشاركه فى القياسات الاكلينيكيه فى الطب النووى والتى تستخدم النظائر المشعه فى التشخيص
    13. معايره كافه الاجهزه الاشعاعيه دوريا والتأكد من دقتها وتحديد اعطالها
    14. ضبط ومعايره الاجهزه الالكترونيه بغرف الانعاش والعنايه المركزه
    15. القيام بأبحاث فى مجال التخصص وتطبيقاته على الحيوان والانسان فى الجامعات والمراكز البحثيه
    16. قياس الجرعات التى يتعرض لها العاملون فى مجال الفيزياء النوويه والمسئوليه الكامله لاعمال الوقايه من اظطار الاشعاع
    17. مندوب دعايه لشركات الاجهزه الكهربائيه الحديثه المستخدمه فى المجالات الطبيه والغير طبيه العلميه
    18. فى مجال القياسات البيئيه لجميع طرق التلوث
    19. اخصائى معامل فى مراكز البحوث والجامعات والوزارات المعنيه
     

    اﻷماكن_اللى_ممكن_تشتغل_فيها :

    1. المعهد القومي للأورام (جامعة القاهرة)
    2. مستشفى القصر العيني (جامعة القاهرة)
    3. المعهد القومي لعلوم الليزر(جامعة القاهرة)
    4. المركز القومي للبحوث
    5. الوكالة لدولية للطاقة الذرية
    6. مركز البحوث النووية بأنشاص (هيئة الطاقة الذرية)
    7. مركز بحوث و تكنولوجيا الإشعاع بمدينة نصر (هيئة الطاقة الذرية)
    8. مركز الأمان النووي بمدية نصر(هيئة الطاقة الذرية)
    9. مسؤلوا أمان أشعاعي بشركات البترول (شل – شلمبرجير – بريتش بتروليم)
    10. أخصائيي التصوير الإشعاعي الطبي و العلاج الإشعاعي (مستشفي القوات المسلحة – مستشفي 57357 لسرطان الأطفال - مستشفي السلام الدولي – مستشفي المقاولون العرب - كايرو سكان – ألفا سكان 11) مستشفي الحسين الجامعي (جامعة الأزهر) – مستشفى الدعاه (وزارة الأوقاف).
    11. مركز البحوث الطبية - جامعة الأسكندرية
    12. المعهد القومي للمعايرة
    13. مسؤلوا أمان إشعاعي و نقل مصادر مشعة (مطار القاهرة – 15) مستشفيات متعددة – مراكز التصوير بالآشعة - شركات صناعة الورق – شركات صناعة السكر)
    14. المركز القومي للمصل و اللقاح
    15. معهد البحوث الفلكية و الجوفيزيقي

    أسئله شائعه

    • ينفع اشتغل ميديكال ريب بالفيزياء ؟ اه ينفع ، فى شركات بتقبل
    • ينفع افتح معمل تحاليل بالفيزياء ؟ لو الجامعه قبلتك تعمل المعادله عندها عشان تعادل الكميائى ، كان بها ، وبعد كدا تعمل الدبلومه.
    • مجال الفيزياء كويس ؟ انت وشطرتك ، بس مش منتشر اوى
    • ادخل القسم ده ازاى ؟ من سنه اولى علوم فى اى جامعه موجود.

     الفيزياء الحيوى

    1. مراكز البحوث.
    2. هيئة الطاقة الذرية.
    3. المستشفيات و المختبرات و المراكز الطبية و الاشعة الطبية.
    4. شركات البتروكيمياويات.
    5. محطات تحلية المياه.

    فى وظائف تانيه لخريج قسم البيوفيزياء زى

    1. الأول على الدفعة يتعين معيد التانى بيتعين فى المركز القومي للبحوث .
    2. المعهد القومي للأورام (جامعة القاهرة)
    3. مستشفى القصر العيني (جامعة القاهرة)
    4. المعهد القومي لعلوم الليزر(جامعة القاهرة)
    5. المركز القومي للبحوث
    6. معهد بحوث أمراض العيون
    7. الوكالة لدولية للطاقة الذرية
    8. مركز البحوث النووية بأنشاص (هيئة الطاقة الذرية)
    9. مركز بحوث و تكنولوجيا الإشعاع بمدينة نصر (هيئة الطاقة الذرية)
    10. مركز الأمان النووي بمدية نصر(هيئة الطاقة الذرية)
    11. مسؤلوا أمان أشعاعي بشركات البترول (شيل – شلمبرجير – بريتش بتروليم)
    12. أخصائيي التصوير الإشعاعي الطبي و العلاج الإشعاعي (مستشفي القوات المسلحة – مستشفي 57357 لسرطان الأطفال - مستشفي السلام الدولي – مستشفي المقاولون العرب - كايرو سكان – ألفا سكان – مستشفي الحسين الجامعي (جامعة الأزهر) - مستشفى عين شمس التخصصي – مستشفى الدعاه (وزارة الأوقاف)
    13. إستشاري الأمان النووي و النشاط الإشعاعي البيئي (وزارة الدفاع)
    14. مسؤلوا أمان إشعاعي و نقل مصادر مشعة (مطار القاهرة – مستشفيات متعددة – مراكز التصوير بالآشعة - شركات صناعة الورق للمستشفيات و المراكز الطبية في ربوع مصر)
    15. مركز جراحات القلب المفتوح – شركات صناعة السكر)
    16. المركز القومي للمصل و اللقاح
    17. المستشفيات والمعاهد الطبيه زي الاورام ومعاهد الليزر ومعهد بحوث امراض العيون
    18. مراكز البحوث زي البحوث النووية
    19. بحوث الاشعاع والاشعاعات واثرها علي الخلايا
    20. التصوير الاشعاعى والعلاج الاشعاعي
    21. شركات الاجهزة الطبية والمناظير وغيرها.

    قسم علوم البيئة

    مجالات العمل

    1. العمل في مجال البحوث والتطوير و الرعاية الصحية
    2. العمل في مجال السلامة والصحة المهنية
    3. العمل في المنظمات غير الحكومية (NGO) و برنامج الأمم المتحدة للبيئة (يونيب) ومنظمة الصحة العالمية (WHO) والمجموعة الاستشارية للبحوث الزراعية الدولية (CGIAR) إلى جانب المنظمات المحلية في بلدك حيث أصبحت كل دول العالم بلا استثناء معنية بالشئون البيئية على أراضيها.
    4. العمل في شركات القطاع العام
    5. العمل في مجالات الخدمات البترولية التجارية والمسوح الأرضية و تنظيم الموارد المائية و الصحة والسلامة
    6. العمل في مجال ضبط جودة المياه بشركات المياة
    7. العمل في الإدارة البيئية وموارد الطاقة ودعمها وإدارة النفايات وإعادة التدوير والحفاظ على الطبيعة
    8. العمل في مجال تخطيط التضاريس و الهندسة البيئة
    9. العمل في مجال التدريس الجامعي
    10. العمل في الوزارات المختصة او حتى في شركات التعمير والانشاءات و التقييم البيئي و الهندسة البيئية.
    11. في مصانع الأسمنت و مقالع أحجار البناء و الزينة
    12.  في شركات و مؤسسات النفط و التعدين

    قسم علوم البحار

    القسم يهدف  لتخريج خريجين و باحثين ذات خبرات و مهارات فى مجالات البيئة البحرية والمصايد والملاحة والنقل البحرى.

    ماهي شعبة علوم البحار؟

    هي شعبة علمية متخصصة في دراسة البيئات المائية المختلفه سواءًا كانت بحرية أو عذبة، وهى تعتمد إعتمادًا كبيرًا على الدراسات والتدريبات الحقلية، وتعني بدراسة بيولوجيا الأسماك والاستزراع السمكي، ودراسة تصنيع المنتجات البحرية، وتهتم بدراسة كل أنواع الكائنات والفقاريات واللافقاريات المائية، بالإضافه إلى دراسة كيمياء وفيزياء المحيطات، وكيفية تقييم المخزون السمكي بجانب دراسة المواد العلمية الأساسية كالكيمياء والفيزياء والإحصاء وغيرها.

    لماذا شعبة علوم البحار نادرة ولا توجد في أغلب الجامعات المصرية؟

    لأن 70 % من دراستها تعتمد علي الدراسات والتدريبات الحقلية المكلفة ماديا، لذلك لا توجد الشعبة إلا في جامعات قليلة مثل جامعة الأزهر فرعي القاهرة وأسيوط وجامعة قناة السويس وجامعة الإسكندرية .. إلخ.
    ماهي مجالات العمل لخريجي شعبة علوم البحار؟
    هناك عدة مجالات متاحة لخريجي شعبة علوم البحار بقسم علم الحيوان مثل المحميات الطبيعية أو جهاز شؤون البيئة أو معاهد علوم البحار أو الهيئة القومية للاستشعار عن بعد أو القوات البحرية أو المتاحف البحرية، إضافة لهيئة المساحة الجولوجية، وتجدر الإشاره إلى أن خريجى شعبة علوم البحار باسيوط ينتشرون فى كل هذه القطاعات وغيرها بل معظم القيادات حاليا بجهاز شؤون البيئة والمحميات الطبيعية.

    أماكن التدريب

    1. مركز ابحاث هيئة قناة السويس
    2. مركز المحاكاة البحري
    3. المحميات الطبيعية 
    4. جهاز شؤون البيئة 
    5. معاهد علوم البحار أو الهيئة القومية للاستشعار عن بعد 
    6. القوات البحرية أو المتاحف البحرية
    7. هيئة المساحة الجولوجية
    8. وزارة الزراعة 
    9. وزارة السياحة قطاعات إدارة المناطق الساحلية
    10. الهيئات الوطنية لحماية الحياة الفطرية وهيئات السياحة
    11. المؤسسة العامة للموانئ
    12. شركات الملاحة والنقل البحري
    13. مصانع التعليب والحفظ.
    14. مصانع التدخين .

    مجالات العمل

    1. مزارع الأسماك
    2. جهاز شؤون البيئة 
    3. معاهد علوم البحار أو الهيئة القومية للاستشعار عن بعد 
    4. القوات البحرية أو المتاحف البحرية
    5. هيئة المساحة الجولوجية
    6. وزارة الزراعة 
    7. وزارة السياحة قطاعات إدارة المناطق الساحلية
    8. الهيئات الوطنية لحماية الحياة الفطرية وهيئات السياحة
    9. المؤسسة العامة للموانئ
    10. شركات الملاحة والنقل البحري
    11. قطاعات إدارة المناطق الساحلية
    12. قطاع التعليم العالي
    13. وزارة البترول والثروة المعدنية
    14. العمل فى مجال الاستزراع السمكى البحرى والمفرخات .
    15. العمل فى مجال الغذاء الطبيعى للأسماك .
    16. العمل فى مصانع التعليب والحفظ.
    17. العمل ثلاجات الحفظ.
    18. المحميات الطبيعية 
    19. العمل فى مصانع التدخين .
    20. العمل فى مراكز البحوث.
    21. العمل فى مجال الجدوى الاقتصادية .
    22. العمل فى إدارة تسويق الأسماك .
    23. العمل فى إدارة المصايد .
    24. العمل فى مجال سفن الصيد كضابط ثالث .
    25. العمل فى مجال تصنيع وتصميم معدات الصيد الحديثة.

    أقسام كلية الثروة السمكية والمصايد

    نفس مجالات ودراسة قسم علوم البحار

    تخصص البيولوجيا الجزيئية

    ما هو تخصص البيولوجيا الجزيئية: 

    الوراثة الجزيئية تعنى بدراسة جزيئات الحياة و تطورها و علاقتها ببعضها البعض بعبارة أوضح جزيئات الحياة هي البروتينات, الليبيدات و السكريات و معقداتهم المختلفة. كما تعلمنا في مادة العلوم فإن الخلية الحية تعد المصنع الأساسي للحياة هذه الحياة يتم تنظيمها عن طريق آلاف التفاعلات الكيميائية و الآليات شديدة الدقة و التعقيد. نتحدث هنا عن آليات نسخ الدي إن إي التي يتم تنظيمها عن طريق سلسة من البروتينات و التفاعلات البروتينية بالغة التعقيد, آليات نسخ الدي إن إي لـ آر إن إي و التي يتم تنظيمها أيضأ بعلاقات بروتينية جينومية غاية في التنظيم بالإضافة لآليات ترجمة البروتينات و منظمات هذه الآليات.

    المقررات التي تدرس في البرنامج: 

    البيولوجيا الجزيئية وعلم الوراثة في البرنامج في علم الأحياء, الكيمياء, كمبيوتر الرياضيات, علم الأحياء الدقيقة, الهندسة الجينية في الدورات سوف تدرس في العديد من المجالات المختلفة ، التدريب والمشاريع المتقدمة أيضا ستجرى في المستقبل.

    مجالات العمل:

    1. الطب الشرعي
    2. شركات الأغذاية
    3. شركات الأدوية
    4. العطور والمكياج
    5. المتاحف وحدائق الحيوان
    6. وزارة البيئة
    7. مركز البحوث
    8. وزارة الزراعه
    9. الأجنة والحقن المجهرى
    10. مجال الاعلام


    -----------------------------------------------------

    عشان تكون أخصائى تحاليل طبيه وتفتح معمل تحاليل شاهد المقالين الأتيين فيهم كل التفاصيل.

    رابط المقال

    رابط المقال


    المسمى الوظيفى للكيميائيين

    المسمي بالعربي والانجليزي عشان لو حد عايز يقرأ عن المهن دي في دول بالخارج.

    كيميائي تطبيقي Industrial chemist" applied chemist" :

    وده يعني كيميائي بيشتغل في التصنيع الكيميائي في المصانع اي في التصنيع زي تصنيع وتخليق الادوية و مستحضرات التجميل و البلاستك والاصباغ والورق والمبيدات الحشرية و الاغذية عنما يشتغل في تصنيع الادوية المنتجات الطبيه يطلق عليه كيميائي تطبيقي طبي "و ده تابع لوزاره الصناعه".

    كيميائي شرعي  Forensic chemist :

    وده اخصائي كيمياء الشرعيه وسموم اي في التحاليل الجنائيه والتزوير والتزيف والبصمه الوراثيه وكل التحاليل اللي بتدلل الشرطه ع الجرايم وده تابع لوزاره العدل ويفضل ان يكون معه دبلومه كيمياء شرعيه.

    كيميائي تحليلي Analytical chemist :

    وهو كيميائي يختلف عن الكيميائي التطبيقي او الكيميائي الشرعي والكيميائي التحليلي بيشتغل في تحليل المنتجات في المصانع والشركات زي مثلا نه يحلل نسب العناصر للي موجوده في المنتج سواء كان المنتج ده اادوية او مستحضرات تجميل او مية او بترول.

    كيميائي طبي اكلنيكي "اخصائي تحاليل طبيه" Clinical chemist" clinical biochemist" :

    اي كيميائي متخصص في كيمياء الدم وتحاليلها زي كيمياء وانزيمات الكبد و كيمياء وانزيمات الكلي وكيمياء وانزيمات القلب وكيمياء المخ والاعصاب والسكر والدهون وكيمياء ودلالات الاورام وبيولوجيا السرطان وكيمياء المناعه والهرمونات والسموم وكيمياء المخدرات وكيماء البول وكل التحاليل الكيميائيه الطبية وده تابع لوزاره الصحه.

    كيميائي ظابط Police chemist :

    اي كيميائي بيشتغل في عمل الاسلحه الكيمياويه والكيماويات للي بتستخدم في الحرب وده تابع لوزاره الانتاج الحربي.

    كيميائي باحث في البحث لعلمي Research chemist :

     وده بيشتغل في الابحاث العلميه ومراكز البحوث وده تابع لوزاره البحث العلمي.

    كيميائي طبي ولكنه غير اكلنيكي Medicinal chemist"" pharmaceutical chemist :

    اكلينكى يعني ليها علاقه بالمستشفيات اما ده كيميائي بيستخدم الكيمياء في تطوير وصناعه الادوية وهو هو الكيميائي التطبيقي الطبي.

    Geochemist :

    اي الكيميائي المتخصص في تحاليل كيمياء البترول والتحاليل الجيولوجيا الخاصه بالتربة ويعمل في معامل التكرير في شركات البترول.

    مدرس كيمياء Chemistry teacher :

    ويختلف التدريس فقد يعمل الكيميائي كمدرس للثانوي او للاعدادي وده معناه ان تاع لوزاره التربية والتعليم وقد يعمل الكيميائي كمدرس جامعي في كليات العلوم او الصيدله او الطب الخ علي حسب تخصصه وقد يعمل بره في الدول لاجنبية كمدرس جامعي في كليات العلوم او الصيدله او الطب ومن امثله ذالك.

    د حسن عزازاي

    وهو استاذ لعلم الكيمياء الحيوية الطبية الاكلنيكية حاليا في كلية العلوم في الجامعه الامركية وكان استاذ لعلم الكيمياء الحيوية الطبية الاكلينيكية في كلية الطب جامعه ميرلاند بامريكا

    د عبد العزيز فتوح

     كان استاذ للكيمياء الحيوية الطبية بكليه الطب باديس ابابا وكلية الطب باثيوبيا وهو خريج علوم المنصوره .

    مفتش السلامه والصحه المهنيه Occupational healthand safety inspector :

    مفتش السلامه والصحه المهنيه هو كومبليكس بين العالم و وكيل النيابه ويمنح مفتش السلامه والصحه المهنيه صفه الضبطيه القضائيه ويقوم بحلفان اليمين امام وزيرالقوي العامله قبل استلام العمل.
    السلامه والصحه المهنيه هي حمايه عناصر الانتاج ( الانسان - المواد - الالات)  من التعرض للمخاطر (المخاطر الكيميائيه - المخاطر البيولوجيه - المخاطر الفزيائيه - المخاطر الميكانيكية - المخاطر السلبيه ).
    1. المخاطر الكيميائيه: تاتي عن طريق وجود بعض الكيماويات التي من المفترض ان تستخدم بتركيز معين وبطريقه ومده معينه واذا زادت التركيز او المده تسبب امراض للعمال مثل السرطانات بانواعها.
    2. المخاطرالبيولوجيه: تاتي عن طريق البكتريا والفطريات و الفيروسات والطفيليات التي تنتقل عن طريق بيئه العمل وتسبب امراض كتيره مثل فيروس سي و السل الخ .
    3. المخاطر الفزيائيه: وتاتي عن طريق زياده شده الضوء او الصوت او الحراره او الاشعاع مما يعرض العمال الي الكثير من الامراض مثل الصمم والالتهابات والسرطانات.
    4. المخاطر الميكانيكيه: وتاتي عن طريق الاصطادم بجسم صلب داخل المنشاءه مثل الاصطدام بمكنه او اله داخل لمنشاءه مما يسبب قد يسبب اصابات عديده ويقوم ايضا بالاطلاع علي الرسم الهندسي للمنشاءه انه مطابق للمنشاءه تماما .
    5. المخاطر السلبيه: وتاتي عن طريق عدم توفير بعض الاشياء التي من المفترض ان تكون موجوده داخل المنشاءه مثل طفيات الحريق و ادوات الاسعافات الاوليه اومهمات الوقايه الشخصيه او الكشف الطبي الابتدائي للعمال والمهنيين.

    أ) يقوم المفتش بالتفتيش علي جميع المنشاءات سواء كانت مصانع او معامل او مستشفيات او محلات اومطاعم او مدارس الخ ويحقق في عدم وجود مخاطر في المنشاءه تسبب اصابات او امراض مزمنه للمهنيين والعمال الموجوديين داخل المنشاءه واذا وجد احد المخاطر في المنشاءه يقوم المفتش بتحرير محضر وتحويل صاحب المنشاءه للنيابه  ومهمة مفتش السلامة والصحه المهنيه تتفاوت حسب المنشاءه وتنقسم المخاطر الي خمس مخاطر رئيسيه.
    ب) مفتش السلامه والصحه المهنيه هو عضو في لجنه التراخيص علي المنشاءات حيث لابد من التاكد من وجود شروط السلامه والصحه المهنيه قبل ترخيص المكان فيذهب المفتش الي المنشاءه ويقوم بترخيصها من ناحيه السلامه والصحه المهنيه وطبعا بتبقي لجنه الترخيص مكون من حوالي اربعه منهم واحد من الكهرباء وواحد من الصحه وكلاحد بيرخصها من ناحيته حتي ياخد صاحب المنشاءه الترخيص .
    ج) يقوم المفتش بالتفتيش علي المنشاءات بصفه دوريه ويحق له توثيق وتصوير المخاطر داخل المنشاءه يحق له ايضا ان ياخد بعض الاجهزه القياسيه لقياس شده اللحراره او الضوء او الصوت الخ او باخد عينه كيميائيه لبيان شده سميتها او باخد عينه لمعرفه وجود ميكروبات فيها.

    أخصائي التغذيه الاكلينيكية والعلاجية :

    بيشتغل في المستشفيات والتخصص الموجود في كليه علوم بنات عين شمس تخصص نادر جدا بيجمع بين الكيمياء الحيويه والتغذية وهو تخصص نادر يجمع ما بين التغذيه وكل مايتعلق بالغذاء من لحظه تناوله وكل التفاعلات التى تحدث له فى خلا يا الجسم البشرى واخصائي التغذيه بيحدد الاكل للي بياكله المريض وايه الاكل المناسب ليهم وانا متكلم بالتفصيل عن كيف تصبح اخصائى تغذية فى المقال دا.
    ودور اخصائي التغذيه الاكلينيكية والعلاجية يكون الاتي 
    1- التعاون مع أعضاء الفريق الصحي الخاص برعاية المريض من خلال تقديم الرعاية الغذائية.
    2- التوعية الغذائية للوقاية من بعض الأمراض للمجتمع وكذلك المرضى على حد سواء.
    3- وضع البرامج التدريبية والاستشارات وكذلك إعداد الوسائل التعليمية في مجال التغذية للعاملين في مجال الصحة العامة مثل الممرضات والعاملين بالوقاية الصحية. 
    4- وقاية المرضى المنومين من الإصابة بسوء التغذية الناتجة عن نقص الطاقة والبروتين.
    5- المساعدة على علاج الحالات المرضية واختيار الأغذية المناسبة لها.
    6- تحديد طبيعة وكمية العناصر الغذائية اللازمة للمريض ومدى احتياج المريض للأغذية التكميلية "التغذية الأنبوبية أو الوريدية".
    7- التحكم بوزن المريض زيادة أو نقصاً.
    8- متابعة المرضى المنومين من خلال إرشادهم بطبيعة النظام الغذائي الواجب إتباعه والتحقق من مدى إقبالهم على الوجبات المقدمة لهم.
    9- المشاركة في البحوث العلمية .
    10- الإشراف على عيادات التغذية الخارجية كعيادة السمنة والسكري أو الأطفال.

    بعض الاماكن  للتدريب

    هيتم اضافة كل اماكن التدريب اللى سمعنا عنها ان شاء الله أول بأول

    1. أى شركة بترول فى مصر
    2. اى شركة مياه فى مصر
    3. النصر للادويه 
    4. ممفيس للادويه 
    5. سيراميكا رويال 
    6. مصلحة الكيمياء 
    7. المركز القومي للبحوث 
    8. مركز بحوث الصحراء
    9. باكين للدهانات  
    10. عبورلاند

     اعمال خاصه للكيميائيين 

    1. إن الكيميائي هو الوحيد للي يقدر يفتح كيمياوية وهي شبيه بالصيدلية ولكن بها كل المنتجات الكيميائيه.
    2. إن الكيميائي هو الوحيد للي يقدر يفتح معمل كيميا صناعيه وتحليلة "وهو الشخص المختص بالتصنيع والتحليل الكيمائي لاي منتج".

    حاليا يتم عمل مشروع قانون خاص بكل مهن كلية علوم وتم تقديمه لمجلس الشعب لاقراره وتطبيقه

    رابط المقال


    تخصصات علوم فى المجال الطبى

    هتدخل كلية علوم تخصص بيولوجي ثم تدخل في التخصصات دي

    تخصص المناعه 

    تخصص منبثق من البيولوجي ويدرس امراض الجهاز المناعي والتحاليل الطبية المناعيه
    *--------------------------*

    تخصص الميكروبيولوجي

    تخصص منبثق من البيوولوجي ويدرس الامراض الميكروبية وتحاليلها سواء البكتيريه او الفطريه او الفيروسيه
    *--------------------------*

    تخصص الطفيليات 

    تخصص منبثق من البيولوجي ويدرس الامراض الطفيليه زي الديدان
    *--------------------------*

    تخصص علم الدم 

     تخصص منبثق من البيولوجي ويدرس امراض الدم وتحاليل خلايا الدم وامراضها
    *--------------------------*

    تخصص الاجنة واطفال الانابيب 

     تخصص منبثق من البيولوجي يدرس علم الاجنه وتشوهات الاجنه و تقنيات اطفال الانابيب والحقن المجهري
    *--------------------------*

    تخصص علوم الاعصاب 

     تخصص منبثق من البيوولجي ويدرس دراسه تحاليل الامراض العصبية وتطوير طرق تشخيص او علاج جديدة للامراض العصبية 
    *--------------------------*

    تخصص النباتات الطبية 

    تخصص منبثق من البيولوجي ويدرس النباتات ذات التاثير الطبي والتي لها تاثير علاجي وقد يستخرج منها الادوية
    *--------------------------*

     تخصص الحشرات الطبية

     تخصص منبثق من البيولوجي ويدرس الحشرات التي تنقل الامراض الميكروبية للانسان وقد تستخدم الحشرات الطبية في الكشف عن الجثث في الطب الشرعي
    *---------------------*

    تخصص التغذيه 

     يدرس التغذيه العلاجية والاكلينكية وكيفيه تظبيط السمنه والنحافه

    هتدخل كلية علوم تخصص كيمياء و بيولوجي ثم تدخل في التخصصات دي

    تخصص الكيمياء الحيوية 

     تخصص منبثق من الكيمياء ويدرس كيمياء الجسم وعلاقتها بالامراض فيدرس تحاليل كيميا الكبد وكيميا الكلي وكيمياء المخ وكيمياء البول وكل كيمياء الجسم
    *--------------------------*

    تخصص علم السموم والكيمياء الشرعيه

    يدرس تحاليل السموم والمخدرات والتحاليل اللازمه لمعرفي الجاني

    هتدخل كلية علوم تخصص فيزياء أو فيزياء حيوى ثم  

    تخصص الفيزياء الطبية الأشعاعية

    وهو تخصص منبثق من الفيزياء يدرس استخدام الاشعه في تشخيص وعلاج الامراض وينبثق لاربع تخصصات هي الاشعه التشخيصيه والطب النووي والرنين المغناطيسي والاشعه العلاجية

    هناك العديد من التخصصات الاخري بمختلف كليات العلوم بمصر التي تنبثق من البيولوجي أو الكيمياء مثل 

    1. مكافحه العدوي 
    2. الصحه البيئه والمجتمع 
    3. السلامة والصحه المهنية

    عشان تتخصص في اي تخصص من دول تدخل كلية علوم كيمياء او بيولوجي أو فيزياء ويستحسن انك تدخل تخصص مقترن به الكيمياء يعنى بيولوجى /كيمياء او فيزياء /كيمياء ثم تتخصص في اي تخصص من دول

    عبر عن تعليقك :

    هناك 45 تعليقًا:

    أظهر التعليقات
    1. لو سمحت
      هل هناك شغل ميكرو في شركات البترول ؟

      ردحذف
      الردود
      1. لكيمياء ميكرو ممكن لكن ميكرو لا
        قسم الكيمياء بالفعل ناس كتيير بيشتغلوا فى معامل الجوده والمنتجات و كذا معمل تانيين فى شركات البترول
        لكن التعيين واسطه وابناء عاملين فقط لو متاح اصلا

        حذف
      2. انا جالي كليه علوم المنصورة وعاوزة ادخل قسم عشان ابقى دكتورة تحاليل. قسم ايه؟؟؟

        حذف
      3. لو سامحت انا جالي كليه علوم المنصورة ادخل قسم ايه عشان ابقا دكتورة تحاليل وافتح معمل تحاليل او اتوظف في مستشفيات بسهولة

        حذف
      4. ٌسم كيمياء ونبات وكيمياء وحيوان وكيمياء حيوى "لكن ممكن تحتاج معادلة كيمياء للقسم ده"

        حذف
      5. وقسم كيمياء اسبشيل برضو

        حذف
    2. لو حر معاه تخصص ميكروكيمياء وعمل دبلومة الطب الشرعي يقدر يشتغل في مجال الطب الشرعي ؟

      ردحذف
      الردود
      1. اسمها دبلومة كيمياء شرعية
        وفى أكتر من مقال عنها زى دول
        https://3lomangy.blogspot.com/2020/06/Bsu-Applied-Forensic-Chemistry.html
        https://3lomangy.blogspot.com/2020/06/Zu-Applied-Forensic-Chemistry.html
        https://3lomangy.blogspot.com/2020/06/Man-Applied-Forensic-Chemistry.html
        ودى طب شرعى بس لاغ انصح بها
        https://3lomangy.blogspot.com/2018/07/Professional-Diploma-in-Toxicology-and-Forensic-Chemistry-Faculty-of-Medicine-Menoufia.html

        حذف
    3. قسم علوم البيئه ,,,,,,,,,,,,,,

      ردحذف
    4. لو سمحت ممكن ادخل كلية صيدلة بعد مخلص علوم

      ردحذف
      الردود
      1. اه ممكن بس صيدلة خاص
        وفى تفاصيل هنا تقدر تشوفها
        https://3lomangy.blogspot.com/2016/03/about-science-faculty.html

        حذف
    5. انا داخلة سنة تالته ومحتارة ادخل قسم كيمياء حيوان ولا كيمياء ميكرو ايه الافضل كقسم مطلوب لسوق العمل وخاصة انى من قنا فعاوزه قسم يكون له مستقبل فى محافظتى....وبالنسبة لدبلومة اجنة هل فعلا مكلفة وببفضلوا خريجى طب

      ردحذف
      الردود
      1. اولا كلاهما جيد وكلاهما ليه شغله
        ويعتبروا متساوين الى حد ما
        اما الاجنه فافضل قسم يتخصص فيها هو حيوان مش ميكرو ، لكن فى طريقة يقدر بيها خريج كيمياء ميكرو يتخصص فى الاجنة هتلاقيها فى المقال دا
        https://3lomangy.blogspot.com/2018/07/Embryologist.html
        اما لو بتفكرى فى شغل فى حكومى يبقى شركات المياه ودى بتفضل ميكروبيولوجى

        حذف
    6. قسم علوم البيئه ..له مجالات عمل...وقسم كيميا ونبات له شغل تبع الطب الشرعى ولا دا لحيوان بس؟

      ردحذف
      الردود
      1. اولا قسم علوم البيئه اه له مجالات عمل كتير وتم اضافتها فى المقال

        ثانياً قسم كيميا ونبات له شغل تبع الطب الشرعى ولا دا لحيوان بس؟
        احنا شغلنا بيكون فى الكيمياء الشرعية ودى اى قسم كيمياء ممكن يتخصص فيها
        وفى أكتر من مقال عنها زى دول
        https://3lomangy.blogspot.com/2020/06/Bsu-Applied-Forensic-Chemistry.html https://3lomangy.blogspot.com/2020/06/Zu-Applied-Forensic-Chemistry.html https://3lomangy.blogspot.com/2020/06/Man-Applied-Forensic-Chemistry.html
        ودى طب شرعى بس لاغ انصح بها
        https://3lomangy.blogspot.com/2018/07/Professional-Diploma-in-Toxicology-and-Forensic-Chemistry-Faculty-of-Medicine-Menoufia.html

        حذف
    7. طب معلش هيشتغل اي في معاهد الأورام ؟؟؟!
      ممكن اعرف طبيعته ف الشغل بالظبط

      ردحذف
      الردود
      1. لو تقصد اقسام الكيمياء فبيشتغلوا فى التحاليل وكذلك وحدات التطوير لدراسة انواع مختلفه من العلاجات زى العلاج المناعى
        اما لو تقصد اقسام الفيزياء فبيشتغلوا فى مجال الفيزياء الطبية يعنى جرعات الاشعه وكيفية عملها اثناء العلاج

        حذف
    8. السلام عليكم، بصراحة مقال ممتاز لا غنى عنه لأي طالب يريد أن يدخل كلية علوم أو خريج كلية العلوم ، أنا خريج كلية العلوم قسم كيمياء اسبيشيال وبسبب عدم معرفة هذه التفاصيل ضاع من فرص كتير لدرجة اني حزين جدا لاني خريج علوم ، عملت الأدوية ميديكال والتحاليل والتدريس وخيرا الخرسانة الجاهزة والمشكلة أن تلاقي واحد واحد تايتل مهندس والآخر فني يعني بتساوي بالدبلوم بصراحه النفسية لا يعلمها الا الله

      ردحذف
      الردود
      1. للاسف السبب فى دا اكتر من عامل
        زى عدم معرفة الخريجيين بمجالاتهم ، ضعف النقابة

        حذف
    9. انا خريج جولوجيا ٢٠١٠ وعايز اقدم في اي شغل يخص مجال الجوده والاختبارت المعمليه ..عايز اقدم في هيئيه القوات المسلحه ..ينفع ولا لا

      ردحذف
      الردود
      1. مبدئيا ينفع تقدم شغل فى مجال السلامة والصحة المهنية
        لكن مش توكيد الجودة نفسة

        وصراحتا معنديش فكرة عن هيئة القوات المسلحة لكن اظن ينفع طبعا تشتغل فى مجال السلامة فيها

        حذف
    10. طب بيقولو فى قسم علوم بحار و عوم بحار كيميا ده ايه نظامه وايه المجلات المتاحه ليه

      ردحذف
      الردود
      1. مبدئيا شكرا على السؤال 👍
        احنا اضفنا مجالاتها فوق فى المقال

        حذف
    11. اللهم اني اعوذ بك من اليأس والكفر

      ردحذف
      الردود
      1. اللهم آمين 👍
        اسعى واستعن بالله وستجد ما تطمح اليه باذن الله

        حذف
    12. انا طالب بكالوريوس قسم نبات/ ميكروبيولوجي.وانا حابب مجال الميكروبيولوجي وعاوز اتعمق فيه.فعاو. من حضرتك ارشادات أو guidelines امشي عليها دلوقتي وبعد البكالوريوس تكون أساس قوي في المجال ده.واكون شاكر لحضرتك

      ردحذف
      الردود
      1. حاضر جارى عمل المزيد من الشروحات من النوع دا

        حذف
    13. دلوقتي انا علوم قسم فيزياء اسبيشيال في شغل في مصانع دوائر الكترونيه اي وفين وبالنسبه للشغل زود معلومات كمان بالله

      ردحذف
    14. طيب ايه أفضل دبلومات نقدر ناخدها كيما/كيميا حيوي

      ردحذف
    15. اختي خريجة علوم وعملت دبلومة وان شاء الله بعدها ماجستير في الباثولوجيا الإكلينيكية وبتسال هل ممكن تبقى معيدة في كلية طب في اي جامعة خاصة

      ردحذف
      الردود
      1. اه ممكن بس تحضر افضل فى الكيمياء الحيوية
        او الباثولوجى فقط

        حذف
      2. طب هي خريجة كيمياء وميكرو ف أنهي ماجستير أفضل الكيميا حيوية ولا الباثولوجي

        حذف
    16. ايه افضل قسم للبنات

      ردحذف
    17. انا خريج جيولوجيا جيوفيزياء ممكن اعرف ايه فرص العمل المتاحة ليا

      ردحذف
    18. انا ابني رايح تانيه علوم عايزه اعرف احسن قسم من ناحيه العمل بعد التخرج قسم كيمياء اسبشيال او كيمياء حيوي
      ولو في حاجه احسن ياريت اعرف

      ردحذف
      الردود
      1. كيمياء وميكروبيولوجى ثم كيمياء اسبشيال ثم
        كيمياء حيوي وكيمياء حيون وكيمياء نبات ثم
        كيمياء حشرات وكيمياء جيولوجيا

        حذف