مصطلحات لازم تعرفها قبل ما تدخل الكليه -علومنجى دوت كوم- | علومنجى دوت كوم

إشعارات

تسجيل الدخول
الدخول

مصطلحات لازم تعرفها قبل ما تدخل الكليه -علومنجى دوت كوم-

بقلم : علومنجى دوت كوم | 9:39:00 م | التعليقات : 0

مصطلحات لازم تعرفها قبل ما تدخل الكليه -علومنجى دوت كوم-
بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


نوضح في هذا الموضوع  معنى عدد من هذه المصطلحات والمتداولة في الغالب في معظم الكليات العلمية فبمجرد دخولك الجامعة ستسمع كثير من المصطلحات المرتبطة بنظام وطبيعة الدراسة فيها فلا بد أن تكون على علم بهذه المصطلحات ومعانيها.

السكاشن
ودى معناها العملى اى الساعات العمليه اللى بتحضرها فى المعمل ومش شرط يكون ليها علاقه بالنظرى لان بعض المواد العملى بيختلف عن النظرى تقدر تقول تماما وغالبا العملى بيبقى عليه 40% (من باقى درجه الماده بعد حزف درجه امتحان الفينل يعنى 40% من نص درجه الماده "طبعا لو ليها عملى") .

الساعات المعتمدة
تتكون السنة الدراسية في الجامعات التي تتبع نظام الساعات المعتمدة من 3 فصول دراسيه هو الفصل الدراسي الأول والفصل الدراسي الثاني والفصل الدراسي الصيفي" هو فصل اختياري" .
يُتيح هذا النظام للطالب الفرصة لاختيار بعض المواد التي يرغب في دراستها في كل فصل دراسي بمساعدة مرشده الأكاديمي فضلا عن امكانية تأجيل دراسة بعض المواد لسنوات لاحقة.

ملحوظه لا يعرفها الكثيرون : في حالة رسوب الطالب في مادة إجبارية فيجب عليه إعادتها ... أما إذا رسب في مادة اختيارية فيمكن له إعادة دراستها أو دراسة مادة بديلة عنها.

ووفقا لهذا النظام فإنه يجب أن يدرس الطالب عدد ساعات معين من المحاضرات يكون هناك حد أقصى وحد أدنى للساعات التي يجب دراستها في كل ترم.

مدبلر

المدبلر في الكلية هو اللى شايل "اللى طالع بمواد" إبتعد عنة نهائياً لا بد أنك سوف تقابلة كما قابلتة أنا وهيقولك ان الكلية صعبة ورخمة وهضيع حياتك علي الفاضي الشخص ده بيبقي سلبي إبعد عنة نهائياً .


Minus الكلمة دي سمعتها وحشة معناها انك خدت درجات بس بالسالب يا ريس ومش فى كل الدكاتره بتقولها وهتتقالك كالتالى "الحلو الـ بيضحك ورا ماينص خمسة" 

Quiz (كويز) امتحان صغنتت عليه كام درجة كده على مدى فهمك للماده وغالبا بيتغش.

Sheet هو مسائل الدكتور بيديهالك تحلها في البيت  (مرتبطة على طول بكلمة نقل "اسطا هات انقل الشيت") 

Mid-term الميد دي امتحانات اعمال السنة يهتم بها الكائن الدحيح حتى يحصل على الامتياز يعتبر امتحان نص الترم (لازم تقول بعدها هنعوض في الفاينال) .

Final هو امتحان أخر الترم أو أخر السنه (الـى هتعوض فيه بعد عكك في الميدترم ... وده لأنك مش دحيح فهتعوض في امتحانات اخر الترم ال عليها اكبر كم من الدرجات)

Oral : ودا يعني الشفوي والشفوي يعني فن التأليف.
وفي بعض الحاجات زي الادوات في علوم دي هتيجي بالممارسة
 
العبء الدراسي
هو اجمالى عدد الساعات المعتمدة التي يسمح للطالب بالتسجيل فيها للعام الدراسي الواحد ويسمح للطالب بالتسجيل ( 24- 36 ساعة معتمدة) وتختلف من كليه لاخرى  للمستوى الدراسي موزعة على الفصلين (تبعا للائحة الطلابية للكلية الملتحق بها)

الحذف أو الإضافة
يجوز للطالب بعد موافقة المرشد الأكاديمي أن يحذف أو يضيف مقررا أو أكثر حتى نهاية الإسبوع الرابع فقط من الدراسة لكن يجب ألا يخل ذلك بالعبء الدراسي (عدد الساعات المعتمدة المقررة)
ملحوظه: «الحذف والإضافة بيكون بعد تسجيل المواد الدراسية هو بيتيح ليك انك تدخل تعدل على المواد اللي مسجلها بحذف مادة منها أو اضافة مادة ليها بيبقى متاح لمدة اسبوع تقريبا بعد تسجيل المواد.»

الانسحاب
يعني امكانية انسحاب الطالب من دراسة أى مقرر حتى نهاية الإسبوع السادس من بدء التسجيل للفصل الدراسى (الاسبوع الثالث للفصل الدراسي الصيفي)  وذلك بموافقة المرشد الأكاديمى.
ويسجل هذا المقرر فى سجل الطالب الأكاديمى بتقدير (منسحب) بشرط أن لا يكون الطالب قد تجاوز نسبة الغياب المقررة قبل الانسحاب.
ملحوظه : يمكن للطالب أن يدرس المادة التي انسحب منها خلال الفصل الدراسي الصيفي «سمر كورس» وذلك في حالة وجود عدد معين من طلاب راسبين فيها أما في حالة عدم وجود طلاب راسبين فيها فيمكن للطالب أن يدرسها خلال السنة الدراسية القادمة. 


كده معاه قاموسك الدراسى ... see-u

عبر عن تعليقك :

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق