سلسه حلقات حكايه طالب (الجزء الخامس) | علومنجى دوت كوم

إشعارات

تسجيل الدخول
الدخول

سلسه حلقات حكايه طالب (الجزء الخامس)

بقلم : علومنجى دوت كوم | 1:22:00 ص | التعليقات : 0

سلسه حلقات حكايه طالب (الجزء الخامس)
بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


سلسه حلقات حكايه طالب (الجزء الخامس)
الموضوع ده مهم جدا لكل طالب وخريج لانه بيحكى عن قصه حياه طالب حقيقيه لكن المره دى الموضوع عن شاب بعد ما اتعين فى مصنع لصباغه الجلود فقرر يشارك معانا ايه هو نظام الشغل والهدف من الحكايات دى اولا الافاده يعنى هتفهم انت ممكن تمر بايه وازاى تتغلب عليه وثانيا تفادى أخطاء الغير وثالثا خبرات مش بتيجى فى يومين لا دى خبره سنين زى ما بيقولوا ... اتمنى تستفيدوا وتفيدوا الغير بالسلسله دى تحت مسمى "فيد واستفيد".

# ‏نصيحة لكل الخريجين الجدد والطلاب (حكايه طالب)
وده كلام الطالب ده :
هكلمكم عن مجال الصباغه والمجال ده انا شغال فيه وشغلى فى معمل الالوان واحنا فى المصنع بنقوم بصباغة :
القطن ١٠٠٪
والمخلوط (قطن + بولستر )
والبولستر ١٠٠٪
والفسكوز

اولا هنتكلم عن صباغة القطن ١٠٠٪ وبيكون معاها طبعا مرحلة المخلوط القطن اللى بتكون اتصبغت بولستر:
أ) المواد والكيماويات اللازمة لهذا النوع من الصباغة ودور كلا منها:-
1- ماء (Water) : ويجب أن يعالج من العسورة وتطبط له الـ pH كما سبق.
2- الصبغة (Dye): وهي التي تلعب الدور الأساسي في إعداد الألوان المطلوبة فقد تكون صبغة واحدة للون معين كالأصفر أو الأحمر أو الأزرق( إلخ...) يصبغ بها الخام ويسمي هذا النوع بصباغة Self Shade وقد يتكون اللون من مجموعة من الصبغات صبغتين أو أكثر يتحدو لتكوين لون معين أي عمل مزج أو خلط يسمي بـ Combination.
3- ملح (Salt ): ويستخدم الملح في الصباغة كوسيط بين الصبغة والخام فهو يقوم بنقل الصبغة من الماء وتوزيعها علي الخام ويوجد منه نوعان أساسيان هما
أ- ملح كلوريد الصوديوم NaCl ) Sodium Chloride) ويستخدم فى curve ال critical-60 .
ب- ملح جلوبر أو كبريتات الصوديوم Na2SO4 ) Sodium Sulphate)
وبيسخدم غالبا فى باقى ال curves ماعدا curve ال critical-60
وسيتم توضيح ال curves لاحقا.
4- صودا اّش أو كربونات الصوديوم  (Na2CO3) Sodium Carbonate وتستخدم في تثبيت الصبغة علي الخام برفع قيمة الأس الهيدروجيني pH .
5- صودا كاوية Caustic Soda (NaOH) Sodium hydroxide
وتستخدم في حالة الألوان القاتمة التي تحتاج إلي نسبة كبيرة من الصبغة تؤدي بدورها إلي استخدام كمية كبيرة من الصودا اّش التي تستخدم كقاعدة فبدلا من هذا نضيف إلي جانب الصودا اّش قاعدة أخري تغني عن زيادة الصودا اّش هي الصودا الكاوية.
6- حمض الخليك Acetic acid  ( CH3COOH) ويستخدم بعد الصباغة حيث يعطي الخام بعد صباغته حمام خل علي حرارة أقل من 60 درجة مئوية حتي لا يحدث له تكسير وذلك لمعادلة الخام بعد صباغته والتخلص من بقايا الصودا اّش أو الصودا الكاوية إن وجدت ويساعد في إزالة الزيادة من اللون علي الخام أي قطع اللون.
7- الصابون Soap ويستخدم في نهاية عملية الصباغة للتنظيف تماما والتخلص من أي شوائب وبقايا للصبغة علي الخام في درجة حرارة تتراوح من 70 إلي 90 درجة.
8- مثبت: أحيانا نحتاج بعد عملية الصباغة لعملية تثبيت للصبغة وذلك يكون بعد حمام الصابون حيث يسحب المثبت في وسط قيمة الأس الهيدروجيني له .

ب) الخطوات العمليه لهذا النوع من الصباغه :
١- يتم تحديد النسب اللازمه لكل لون عن طريق العين او باستخدام الـ dataclour وتحديد نسب الملح والأش والصودا المطلوب اضافتها فى عملية الصباغه .
٢- يتم تحضير أنواع الصباغات التى يتم استخدامها فى عملية الصباغه بتركيزات مختلفه على حسب الحاجه لها وعادة ماتكون بتركيزات ٢٪ و ١٪ و٠.١٪ و ٠.٠١ ٪ ويتم تحضير الصبغه مانويل او عن طريق جهاز solution maker.
٣- بعد تحضير الصبغه نقوم بسحب النسب من التركيبه التى تم تحديدها لكل لون وذلك اما مانويل او عن طريق جهاز ال dispenser الديسبنسر .
وبعد ذلك يتم اتباع ال curves فى عملية الصباغه (والمقصود بها ألية وخطوات عملية الصباغه وهى تعتمد على اللون المراد صباغته وكذلك نوع الصبغه نفسها ) وال curves فى صباغة القطن كالاتى دون تفصيل :
1-critical-60
2-iso-80
3-cold-60
4-80-60 C ودى بتكون للفسكوز .

هنتكلم بس على curve واحد وهو critical -60
١- نضع الخام مع الملح الكومن NaCL ونضعهم فى ماكينة أهيبا لترفع لدرجة حرارة ٥٠ درجه مع الدوران فى الماكينه ١٥ لفه فى الدقيقه لمدة ١٥ دقيقه.
٢- نقوم بأخذ عينات القماش ووضعها فى حمام الصبغه الذى تم تحضيرها كما بينا سابقا .
٣- ترفع درجة حرارة الماكينه الى ٨٠ درجه لمدة ربع ساعه ثم نقوم بعملية التبريد لمدة ١٠دقائق .
٤- ثم نقوم وضع الأش والصودا بالترتيب بطريقة الدوزات .
ده جزء بسيط جدا من الصباغه وكمان بطريقه مختصره جدا .

" لو عندك انت كمان حكايه عاوز تفيد بيها الغير شاركها معنا."

عبر عن تعليقك :

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق