خد شهاده آيلتس او تويفل (IELTS-TOEFL) فى شهرين | علومنجى دوت كوم

إشعارات

تسجيل الدخول
الدخول

خد شهاده آيلتس او تويفل (IELTS-TOEFL) فى شهرين

بقلم : علومنجى دوت كوم | 12:40:00 م | التعليقات : 3

خد شهاده آيلتس او تويفل (IELTS-TOEFL) فى شهرين
بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

هذا المقال هام لكل طالب وخريج انه يعرفه وينفذه بسرعه وهو الحصول على شهاده ايلتس وتويفل (وللامانه انا بفضل ايلتس) ، والشهادتين هم شهادات لأهم دورات اللغه الانجليزيه وللامانه فايدته مش للتقديم للعمل فى مصر بس ، له فوائد آخرى زى الدعم فى حالة التقديم على منح ودراسات خارج مصر وكذلك مفيد للباحثين عن عمل خارج مصر.

الجماعة اللى بيرفعوا الشعار ده ابتدوا يزيدوا وابتدى التفكير يدخل حيز التفيذ وبدأ الجميع يتسابقون فى القفز من قارب الحاجه زينب الذى أوشك على الغرق ، على الرغم من تأكيد المِعلم حنفى شيخ الصيادين ان كل شىء تمام وان القارب زى الفل ويقدر يعدى المحيط  ، عشان كده حبيت النهارده ألفت نظر الناس اللى بتفكر فى القفز من هذا القارب المتهالك لــ لايف جاكيت اللى صعب من غيره تقدر توصل للشواطىء الخضراء.

IELTS-TOEFL

الأيلتس(IELTS) هو واحد من أهم وأشهر امتحانات اللغة الإنجليزية على مستوى العالم ، شهادته معترف بها من أغلب المؤسسات والجامعات العالمية إنك كده مؤهل للسفر والتحدث والعمل بالإنجليزية بالتالي بتفتحلك مجالات كتير في الدراسة أو السفر أو المنح أو التأشيرة.

تجميعة شاملة بالخطوات الرئيسية من البداية ومحددة بالوقت عن كل حاجة في الأيلتس وإزاي تذاكر ليه مجانا من على النت وتعدي منه في 3 خطوات فقط :

أجزاء الأمتحان

الامتحان 4 أجزاء هم الاستماع والقراءة والكتابة والتحدث.

طاب أعمل إيه علشان أجهز للاختبار؟

1- هات ورقة وقلم وخش على القناة دي ، إيما من بريطانيا عاملة مجموعة دروس للأيلتس ، مش ببالغ لو قلتلك إن 80 % من الامتحان مبيخرجش منها بشهادة الناس اللي امتحنوا هناك وجابو درجات عالية فيه (24 حلقة فى 24 يوم)

رابط القناة

2- بعد ما تخلص القناة اللي فوق خش على الموقع ده هتلاقي نماذج كاملة للـ 4 أجزاء اللي هتمتحن فيهم ، خطوة خطوة وبيوضحلك في كل جزء أهم التريكات اللي ممكن تقع فيها (أسبوع)

رابط الموقع

3- مينفعش تدخل أي امتحان غير لما تكون حالل عليه عشرات النماذج قبل كده، الموقع ده عليه امتحانات أيلتس سابقة متقسمه وجاهزة للتحميل مجانا:

رابط الموقع

والموقع ده بقى لذيذ جدا بيعمل محاكاه كأنك في الامتحان بالظبط وبتحل وبيصححلك الإجابات كمان ويقولك على درجاتك (تدرب عليهم في أسبوعين الى شهر):

رابط الموقع

كده المجموع: شهرين، يعني طوال الأجازة تقدر تستعد للامتحان براحتك. 
((ال3 خطوات دول باتقان شديد وبعيدا عن زحمة اللينكات الكتيرة ومع مستوى متوسط في الإنجليزية هتقدر بإذن الله تعدي بيهم الامتحان )) 

نيجي للأسئلة المهمة

1- إزاي أقدم للامتحان ومواعيده امتى؟

الامتحان في أغلب محافظات مصر وفي كل الدول العربية ، والمواعيد على مدار السنة لكن غالبا في آخر 4 شهورمن السنة ، ودي فرصة كويسة علشان تلحق تجهز نفسك ، هنا المواعيد بالتفصيل:

رابط الموقع

شوف الميعاد اللي يناسبك وبعد كده هتملا نموذج التسجيل الإلكتروني من هنا:

رابط التسجيل


2- هو لازم أكون ممتاز في الإنجليزي علشان أعدي الامتحان؟

لا ، أنا كنت فاكر كده ، لكن اتضح إن المعلومة خاطئة ، إنت محتاج تكون جيد فقط ومذاكر كويس لأهم أجزاء الأمتحان ، مش لازم تبقى مولود في أمريكا وبتتتكلم زي الأمريكيين علشان تعديه ، لأنه أصلا معمول لغير الدول الناطقة بالإنجليزية ، في 2 مليون شخص بيقدموا ليه سنويا منهم مئات الآلاف من الناجحين، فالامتحان مش إعجازي أو مستحيل . 

3- هيا الخطوات دي كفاية ؟ 

أيوه ، متضيعش وقتك في اللينكات الكتير ومتشتتش نفسك، أنا هدخل الامتحان الأجازه دي بإذن الله ، قدامك شهرين في الأجازة تكون أتقنت كل الخطوات السابقة وتكون مستعد للاختبار.

لو عاوز تتوسع وتبحر شويه يبقى كمل قراءه

اكتر من 14 موقع اختبارات للتوفيل والايليتس :

1 - موقع cambridgeenglish :

من المواقع الرائعة اللى تقدر من خلالها تختبر نفسك في اللغة الإنجليزي، لأنه مش بس بيقولك نتيجة الإختار، ده كمان بيرشحلك إيه الاختبارات المناسبة ليك بناءا على مستواك. 

رابط الموقع

2 - موقع examenglish :

هنا هتقدر تختبر نفسك في مهارات اللغة المختلفة سواء Listening، Speaking أو Grammar. 

رابط الموقع

3 - موقع ilsenglish :

الموقع ده بيقدم 50 سؤال هتقدر من خلالهم تحدد مستواك في اللغة وفي آخر الاختبار بيكون في نتيجة علشان تعرف مستواك. 

رابط الموقع

4 - موقع englishtag :

مجموعة من أسئلة الـMCQ بيغطوا جزأ كبير من اللغة، هتساعدك الأسئلة على معرفة مستواك وتحديد إيه الخطوة الجاية اللى المفروض تاخودها بعد ما عرفت مستواك. 

رابط الموقع

5 - موقع transparent :

الموقع هنا مقسم الاختبارات لأربع أجزاء، جزأين للإنجليزي كل جزأ منهم 15 سؤال، وبعد كده هتلاقي جزأ Vocabulary عبارة عن 10 أسئلة وآخر جزأ Reading مكون من 10 أسئلة زي الجزأ اللى قبله. 

رابط الموقع

6 - موقع languagelevel :

هنا هتلاقي 15 سؤال والجميل في الموقع إن درجة صعوبة أو سهولة الأسئلة بتكون على حسب إجابتك للأسئلة السابقة. 

رابط الموقع

7 - موقع ego4u :

لو مهتم انك تختبر مستواك في الـGrammar الموقع ده هيساعدك بشكل كبير جدا على تحديد مستواك في الـGrammar لأنه بيقدملك مجموعة من الأسئلة خاصة بكل زمن أو قاعده Grammar وكمان الأسئلة متقسمه لمستويات بحيث إنها تناسب الجميع. 

رابط الموقع

8 - موقع englishteststore :

الموقع ده ممتاز جدا لأنه بيحتوى على مجموعة كبيرة جدا من الاختبارات في مهارات مختلفة للغة وكمان تقدر تعمل Download للإختبارات دي. 

رابط الموقع

9 - موقع examenglish :

الناس المهتمه بالـTOEFL والـIELTS وغيرها من الاختبارات المختلفة للغة هيلاقوا في الموقع ده مجموعة كبيرة من التمارين اللى ليها علاقة بالإختبارات المشهورة في اللغة. 

رابط الموقع

10 - موقع wiziq :

أكتر من اختبار خاص بالـGrammar للناس المهتمه بتحديد مستواها في الـGrammar 

رابط الموقع

11 - موقع myenglishpages :

هتلاقوا هنا نوعين من الاختبارات، نوع خاص بالـGrammar والنوع التاني خاص بالـVocabulary وكل نوع فيهم موجود ليه مجموعة كبير جدا من الإختبارت. 

رابط الموقع

12 - موقع englishgramma :

الموقع ده مش بس بيحتوي على اختبارات علشان تحدد مستواك، إنت كمان هتلاقي عليه مجموعة من الدروس المفيدة جدا اللى هتساعدك في تحسين مستواك في المهارات المختلفة لللغة. 

رابط الموقع

13- كورس IELTS مجاني أونلاين مقدمة من ال British council 

ازاي تذاكر للايلتس وتجيب 7 من 9

مبدئيا الانجليزي زي اي لغة بيحتاج ممارسة واستمرار فيه علشان مجهودك وتعبك ميضيعش وأول حاجة علشان تذاكر الايلتس صح وتخش الامتحان وانت متطمن هياخد منك 3 شهور مذاكره شبه يوميه لمدة ساعتين, بس ده ميمنعش ان فيه ناس بتذاكرة فى شهر .
((متتخضش الموضوع مش صعب لو عرفت تقسمه صح وممكن تخلي حد يذاكر معاك علشان يشجعك )) .

طب ازاي اقسمه ؟!!

لازم في الاول تعمل تحديد مستوي لنفسك وتعرف مستواك ايه في القراءة والكتابة والمحادثة والاستماع و ده سهل جدا تعمله من كتاب ( Cambridge ielts 1-9 test exam ) وتقدر تحسب الدرجة بتاعتك زي الامتحان من هذا الموقع 

رابط الموقع

بعد ما تقيم نفسك تمسك جزء جزء تتدرب عليه كويس زي مثلا :

1- الاستماع 
لازم كل يوم ع الاقل نص ساعة لناس Native زي مثلا تسمع راديو الـ BBC او CNN هيحسن من السمع عندك كتير ومش هيكون صعب لانك هتلاقي محطات كتيرة تختار منها الي انت عايزة
لازم تكسر حاجز الخوف وتتكلم كتييير علشان تتعود حتي لو بتغلط علشان تقدر تصلح غلطاتك بسهولة وده ممكن تعمله مع صحابك وتسجل لنفسك وتشوف انت بتغلط في ايه وتصلحه ولازم تتعلم من ناس native .
3- القراءة دي ممكن تتعلمها من جرايد انجليزية اونلاين او تشوف مقالات او امثلة امتحانات ايلتس قبل كده علشان تعرف شكل الامتحان عامل ازاي وتتعرف كمان علي نوعية المواضيع الي ممكن تلاقيها.
4- الكتابة 
مهم انك تركز وانت بتكتب علي عدد الكلمات اد ايه في الجملة وتركز عالجرامر وتحاول تستخدم اساليب مختلفة وانت بتكتب ومهم جدااا تركز عالقواعد الاملائية لانها ممكن تنقصك كتيير.
5- الأمتحان
بعد كده تدرب نفسك زي الامتحان بالظبط يعني تشوف كل جزء مثلا بيكون مدته اد ايه في الامتحان وتظبط الوقت علي كده يعني لو مثلا في جزء في الامتحان بياخد 20 دقيقة تظبط الساعة علي 20 دقيقة ومتغشش وتشوف معدل انجازك اد ايه.

ازاي تدرب نفسك علي نوعية الاسئلة والامتحان :

استخدم الاول كتاب barron's ielts - third edition علشان تعرف شكل الاسئلة بيجي ازاي في الامتحان وتتعود عليها وبعد كده ممكن تحل نماذج من كتاب Cambridge ielts 1-9 test exam علشان تشوف امثلة للامتحان بالظبط عاملة ازاي وتكون متعود عليها.


ملخص آخر للـ IELTS

كل ما يتعلق بالـ IELTS ناس ربنا يجزيهم خير جمعته ولخصته فى الأتى:

كتب التحضير لامتحان الأيلتس ::

ملف Collins_Vocabulary_for_IELTS_Book.pdf
ملف Collins Vocabulary for IELTS Audio.rar
ملف Collins_Reading_for_IELTS_Book.pdf
ملف Collins_Writing_for_IELTS_Book.pdf
ملف Collins_Speaking_for_IELTS_Book.pdf
ملف 6 Collins Speaking for IELTS Audio.rar
ملف Collins_Listening_for_IELTS_Book.pdf
ملف Collins_Listening_for_IELTS.rar
================================
موقع يحتوي امتحانات كامبريدج من 1 حتى 11 و يتميز أن التصحيح اونلاين .
================================

مواقع تنشر امتحانات IELTS الآخيرة

================================

مجموعة من الكتب العالمية للتحضير لامتحان الأيلتس ::

عبر عن تعليقك :

هناك 3 تعليقات:

أظهر التعليقات
  1. الموقع دا بقا من احب المواقع لقلبي جزاك الله خيرا

    ردحذف