هل طبيب الكلينيكال باثولوجي مؤهل للعمل فى مجال التحاليل؟ | علومنجى دوت كوم

إشعارات

تسجيل الدخول
الدخول

هل طبيب الكلينيكال باثولوجي مؤهل للعمل فى مجال التحاليل؟

بقلم : علومنجى دوت كوم | 2:08:00 ص | التعليقات : 0

هل طبيب الكلينيكال باثولوجي مؤهل للعمل فى مجال التحاليل؟
بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم





    وقوفا ضد حملات التشوية المتعمدة من الأطباء المصريين متخصصي الباطنة (كلينيكال باثولوجي) وتصدير نفسهم للحديث باسم مهنة علمية بحتة وهم غير مؤهلين لذلك إطلاقا وانا ادعي ذلك علما ويقينا قرر فريق موقع « علومنجى دوت كوم » يتكلم عن الموضوع من كل جوانبه.

    ترخيص لطبيب في سجل الكيميائيين

    ييجي طبيب ضرباه القلاطة ويقولك احنا اللي دهنا الهوا دوكو و بنكشف على أنابيب الاختبار 
    "يا عم انت بتاع باطنة" 
    التشخيص المعملي بتاعنا احنا ، احنا بنعلم الكل يا  افنديه في حين أن احنا ما بنتعلمش عندكم.

    حرصا على إيقاف المهازل التي تقوم بها كليات العلوم في مصر من منح خريجي كليات الطب الغير متخصصين درجة تخصصية في الكيمياء في مهزلة لا تحدث سوى في مصر.

    اشارك حضراتكم هذا المستند.

    ترخيص مزاولة مهنة لطبيب يقيد في سجل الكيميائيين وعشان يمارس المهنة بياخد ترخيص مزاولة مهنة , طب منين؟ 
    من نقابة العلميين "بيتنا احنا" ، يعني اذا كانت الكليات المصرية مغيبة فلازم النقابة توضح لهم أن أنصاف المتعلمين دول غير معتمدين بالخارج علشان لا يحصلوا على مؤهل مكافيء لبكالوريوس العلوم المصري اللي معتمد اصلا بالخارج ، دا أحد الأسباب طبعا دا غير أن تأهيلهم كمهنيين غير كافي.
    ترخيص مزاولة مهنة لطبيب يقيد في سجل الكيميائيين

    انا ضيعت المعالم الشخصية للترخيص وعندنا مئات من الأطباء والصيادلة وغيرهم مسجلين في سجلاتنا وغير متخصصين ... صحيح انا مش ضد دا ولكن يجب على من يريد ذلك أن يعادل شهادته ببكالوريوس تخصصي مكافيء من كلية العلوم.

    ببساطة: لأن بعد كدة هنجد الولاد بتوع ثانوي اخدوا ماجستير ودكتوراة في الكيمياء ما هو نفس المستوى التعليمي مع زيادة منهج مادة الكيمياءالحيوى لبتوع طب  .... انا ما ارضاش اني اقول اروح احضر دبلومة فى جراحة وأمارس جراحة وصدقونى هنجح فيها.

    رأى دكتور خالد مجدى

    الزملاء متخصصي الباثولوجيا الاكلينيكيه

    بلاش الخلط المتعمد بين مهنه الباثولوجيا الاكلينيكيه و مهنه علوم التحاليل الطبيه (medical laboratory science) فانتم تعلمون علم اليقين ان كل منهما مهنه منفصله تماما فالاولي على مستوى العالم مهنه طبيه قريبه جدا من تخصص الباطنه و تختص بمناظره الحالات المرضيه و تحديد ال (investigations) المطلوبه بل المشاركه ايضا فى خطه العلاج .... اما الثانيه فهى مهنه علميه معمليه تقوم على علمي الكيمياء و البيولوجي و تختص باجراء كافه التحاليل المختلفه بمختلف التخصصات و بالتالي فهي على مستوى العالم يمارسها الاطباء و غير الاطباء متساويين تماما فى المهام و المسؤوليات و الناحيه الاداريه.

    الطبيب اخصائي الباثولوجيا الاكلينيكيه

    ارجو الا تنسي ان مفيش تعريف لمهنتك من الاساس فى قانون 367 الخاص بمزاوله مهن الكيمياء الطبية والبكتريولوجيا والباثولوجيا و راجع الماده الاولي و الماده السادسه من القانون و انت تعرف ... و لان حضرتك فى مصر فعليا (paramedical) و مش قادر تمارس دورك الفعلي فى الطب .... فاضافتك للقانون كانت فقط كسجل فى وزاره الصحه دون توصيف فعلي لدورك فى المعمل (لانه فعلا مفيش دور) ........... فمينفعش انك تتكلم النهارده و تقول انك اساس المهنه !!!!!!!!!!!!!!

    الناس اللى في وزاره الصحه (خاصه اللى بيقولوا علاقه الطبيب بالاخصائي العلمي كعلاقه المهندس بالعامل) 

    متفتكرش ان قانون السبوبه ده ممكن يمر فجأه كده و من غير ما حد يحس !!!!!!!! حضرتك بس مش متخيل ان في حوالى 50 الف اخصائي علمي فى المهنه نصهم تقريبا اصحاب معامل ... و فى كمان ضعف الرقم ده ناس شعاله فى المعامل دى (زى السكرتاريا مثلا) ....... و ضيف عليهم كام الف اصحاب مصانع و شركات الكيمياويات و اللى شغالين فيها و شغلهم حيقف لان مش حيبقي فى معامل يسوقوا لها المنتجات ......... صحيح كل دول ساكتين حاليا بس دى مراعاه لظروف البلد اللى انتم نفسكم مش مراعينها ...... لكن انت متخيل لما تقفل له مصدر رزقه حيقف يسقف لحضرتك !!!!!!!

    اعضاء مجلس الشعب

    طبعا اغلبهم غير متخصص فى الموضوع ده و اعتمادهم الاساسي حيبقي على وزاره الصحه كجهه اختصاص (اللى للاسف متبنيه التغيير الى الاسوا) ........... لازم بس يبقي عندك علم ان قانون زى ده لما يقفل مصدر رزق لما لا يقل عن 100 الى 200 الف شخص حتصبح حضراتكم مطالبين بتوفير فرص عمل اخري للناس دى و فى مجالاتهم و دى قصه صعبه جدااااااااا....... و للتذكره فقط عام 94 فى تغيير مشابه اتوافق عليه و اتغير القانون فعلا فى الجلسه الصباحيه ......... و رغم ان الاعداد كانت اقل كتير جدا من دلوقتى الا ان القلق اللى حصل و تدخل الرئاسه ادى الى ايقاف القانون فى الجلسه المسائيه من نفس اليوم .......... الموضوع مش سهل ابدا

    هل فعلا قانون التحاليل محتاج تعديلات ؟؟؟؟؟

    اكيد طبعا احنا بنتكلم عن قانون لمهنه علميه معمول من حوالي 70 سنه .. هل تتخيل كم التغيرات العلميه فى الفتره دى ؟؟؟؟ ... بالاضافه لكده القانون يمنح الحق فى اداره معمل لتخصصات بعيده تماما عن دراسه العلوم الطبيه و تخيل انه في نفس الوقت لا يعطى الحق لخريجي قسم الميكروبيولوجيا مثلا في مزاوله المهنه !!!!!!! ...... اذن التغير فعلا ضروره لا جدال فيها.

    الزملاء الاطباء المحترمين

    الفرصه الوحيده للتغير هي التوافق .. وقتها حتلاقي عندك واحد من اقوى القوانين اللى اتعملت ....... قانون بيحدد بشكل واضح مؤهل الاخصائي و دراساته العليا المطلوبه ... و انه لازم يمتحن قبل الحصول على المزاوله و انه لازم يطور نفسه و مزاولته تجدد كل فتره ....... و حتلاقي فى تشديد رقابه على ضبط الجوده فى المعامل و جهه مسؤوله عن اداره الموضوع ده و حتلاقي كل ما يمكن ان يضمن دقه و جوده النتائج لمصلحه المرضي و مصلحه الطبيب المعالج ........... غير كده يبقي بتسعادوا ان الوضع يظل سئ و يتجه نحو الاسوأ.

    طيب هل ممكن يحصل توافق ؟؟؟؟؟ 

    بالفعل التوافق حصل مره فى موضوع المواصفات القياسيه للمعامل ... فايه المانع يحصل تاني و تنتهى تلك الازمه الى الابد .............. بس ثواني فى موضوع المواصفات كان اللى بيدير الكلام جهه محايده (الهيئة العامة المصرية للمواصفات والجودة) انما فى قصه القانون هل وزاره الصحه جهه محايده؟؟

    رأى الطبيب الدكتور خالد سمير

    دة كلام الطبيب الدكتور خالد سمير استاذ جراحة القلب وعضو مجلس نقابة الاطباء عن معامل التحاليل الطبية ومين الاجدر فى التحاليل واجراءها ... الكلام دا نشر فى جريدة الاهرام فى 2015 ودا رابط الخبر كاملا .... هو ذكر جزء من الحقيقة وليس الحقيقة كاملة لكن الجزء كان كفيل انه يوضح ان خريج طب غير مؤهل علميا للتحاليل:


    الدكتور خالد سمير استاذ جراحة القلب وعضو مجلس نقابة الاطباء من داخل المعامل المركزية التابعه لوزارة الصحة اوضح قائلا: 
    أن هناك خلافا حول من يدير هذه المعامل ومن يتحمل القرار الطبي بها فمعروف ان عملية التحاليل الطبية تمر بثلاث مراحل كالتالى 
    1. الاولى هى اخذ العينات من المريض 
    2. الثانية  اجراء التحليل نفسه أو التعامل مع العينة 
    3. المرحلة الأخيرة وهى التقرير النهائى 

    اما المرحلة الثانية الخاص بتحليل العينة 

    فلا يوجد حولها خلاف ويرى الجميع أن خريجى العلوم هم اكثر الناس قدرة على التعامل فى هذه المرحلة ، إلا ان المشكلة الحقيقية والازمة الشديدة تنحصر فى المرحلتين الأولى والأخيرة حسب وجهة نظر الدكتور خالد سمير فوفقاً لقانون ممارسة الطب لا يجوز لأى شخص آخر غير الطبيب أن يقوم بحقن أو سحب عينة من الجسم البشرى و ألا يكون منتحل صفة طبيب حتى التمريض غير مصرح له أن يفعل ذلك.

    اما المرحلة الاولى فبيقول: 

    لدينا قانون ينظم التعامل مع الجسم البشرى اسمه قانون مزاولة مهنة الطب "تم انشاءه سنة 1956" وهذا القانون يحرم على كل من لا يحمل بكالوريوس الطب والجراحة اخذ اى عينة من المريض سواء من الوريد او الجلد او انسجة الجسم ويسمى من يفعل ذلك انتحال صفة طبيب ويحكم عليه بالسجن او الغرامه هذا هو القانون 
    ويضيف: القصة ليست فى صعوبة اخذ العينة ولكن اثناء اخذ العينة قد ينقل فيروس او يموت المريض اثناء اخذ العينة لاصابته بمرض اخر مثلا سرعه النزف وهنا نسأل من الذى يستطيع أن يتدارك تلك الامور؟
    ويضيف: انا ضد هذا القانون مع اننا نعلم ان التمريض كويس و يأخذون العينات ولكن القانون يجرم اى حد يأخذ العينات وعلينا العمل على تغيير القانون.

    رد فريق علومنجى بخصوص جزئية سحب العينات: 

    فاحب اوضح ان ما حدث كان إلتفافا على القانون عام 1956 وتم تعديل قانون مزاولة مهنة الطب فى غيبة من العلميين وتم تعديل القانون بالنسبه لجزئية سحب العينات لسرقة مهنة التحاليل الطبيه وجعلها فى حيز ما ، وحصل دا بقرار وزارى "لوزير الصحة اللى هو طبيب فى التسعينات" .

    رد الطبيب الدكتور احمد صفوت مدير المعامل المركزية بخصوص تفسير النتائج: 

    فوضح ان تفسير النتائج لا يمكن أن يقوم بها اى شخص حتى من الاطباء فلابد أن يكون هناك «سنيور» ، ويقصد بسينيور شخص حاصل على دراسات عليا.

    رد الدكتور احمد اليمني رئيس جمعية الكيمياء الحيوية الباثولوجية وأبحاث الدم: 

    اوضح لنا بداية القصة عام 1992حينما حدثت الهجمة الاولى على مهنة التحاليل الطبية وتزامنها مع تكوين اول شركه للمعامل فى مصر (تابعة للاطباء) تمتلك معامل متعددة الفروع وكان الدكتور على عبد الفتاح وزير الصحة ومعه نقابه الاطباء وأصدر قرار بقصر سحب العينات على الأطباء فقط وهو ما يراه اليمنى قراراً لم يبني حينها على اساس علمى أو قانونى وهو ما ادى من وجهة نظره إلى العشوائيه التى تعيشها منذ اكثر من 20 سنة 
    ويوضح: ان قانون ممارسة الطب يجب ان يحدد من هو الشخص الذى يحق له قانونا ان يسحب العينة من وريد المريض وهذا الشخص هى كل الفئات التى لها حق الترخيص بالاضافة الى التمريض والفنيين والفئات المساعدة بعد تدريبها ... واما العينة التى يمنع القانون المصرى اخذها الا بواسطة طبيب فهى العينه التى تنطوى على هتك عرض مثل مسحة مهبلية للسيدات أو تدليك البروستاتا للرجل وهذه العينات التى يجب ان يقوم بها طبيب بشرى مرخص ومتخصص.

    أية موضوع سحب العينات

    رد على كلام الاطباء بخصوص العينات دى اللى بيقولولك مينفعش يعملها خريج علوم .... فسؤال هل يجوز اخذ عينات بذل نخاع أو تحليل بروستاتا أو مسحة عين او مسحات الحلق أو مسحة جرح او عينات الجلد بواسطة اطباء الكلينيكال باثولوجى؟


    الأجابه صريحه لا 

    كالعاده كلام الأطباء يخلط بين حاجتيين ملهمشي علاقه ببعض التداخل الطبي ((الذى تحتاج لطبيب معالج متخصص وتتم في العيادة او المستشفي)) وتحليل العينات ((التى تتم في المعمل))  ، هناك عينات تحتاج لطبيب معالج متخصص ملوش علاقه بالمعمل نهائيا ولا في اي دوله ليها علاقه بالمعمل والطبيب للي شغال في المعمل لو عمل كده في اي دولة بيتسحب رخصته زى امريكا وانجلترا الخ علي سبيل المثال ، والتداخل الطبي يشمل 
    • بذل النخاع والتى تحتاج لطبيب تخدير 
    • سحب عينه من الغدد الليمفاوية التى تحتاج لطبيب اشعه 
    • مسحة المهبل التى تحتاج لطبيب نسا 
    • عينات من البروستاتا التى تحتاج لطبيب ذكورة 
    كل هذه العينات تعتبر تدخل طبي وتؤخد بواسطة الطبيب المعالج المختص في العيادة وترسل للمعمل وفي اي دولة محترمة لو فيه طبيب بيشتغل في المعمل وسحب العينات دى بتسحب منه الترخيص لعدم تخصصة واخصائي التحاليل الطبية لا يتعامل بتاتا الا مع الطبيب المعالج المختص يعني مسحه من المهبل يبقي طبيب نسا -عينه بروستاتا يبقي طبيب ذكورة الخ وده موجود في كل دول العالم المرجعيه.
    يعنى من الاخر هذه العينات يسحبها طبيب متخصص مش طبيب باطنة كلينيكال باثولوجي لكن سحب الدم الوريدي يقوم به الفنيون لكن قرار الوزير في مصر فقط يشترط أن يكون موظف السحب طبيب.
    وضحتلك ؟؟ ولا اوضح اكتر واكتر لو طبيب الكلينكال باثولوجى اللي شغال في المعمل عمل كده ممكن يموت المريض لانه معندوش الادوات للي تعمل كدة وكمان مش متخصص!! ... ببساطة كدة ممكن تقولي هتعمل ازاي وانت معندكشي سونار واشعة في المعمل lymph node aspiration ؟؟؟

    صورة بتوضح انى اخصائى التحاليل بيعين طبيب ليقوم بعملية السحب

    صورة بتوضح انى اخصائى التحاليل بيعين طبيب ليقوم بعملية السحب
     

    وثائق دولية تبين المؤهل والغير المؤهل

    بالوثائق الدولية الرسمية من المؤهل ومن غير المؤهل لممارسة مهنة التحاليل الطبية وإدارة المعامل ، العلمي أم الطبيب ؟!

    تنبيه: علمى = عالم = scientist

    • اولا في الصور المرفقة بعض معادلات العلميين لشهادة البكالوريوس المصري بالبكالوريوس الأمريكي ، والماستر المصري بالماستر الأمريكي ... وهذا دليل قاطع على أن بكالوريوس العلوم بجامعات مصر يكافئ بكالوريوس العلوم في أمريكا وأن ماستر العلوم المصري يكافئ ماستر العلوم في أمريكا وأن خريج كلية العلوم المصرية معترف به في أمريكا ويسمح له بممارسة مهنة التحاليل الطبية دون أي دراسة تكميلية ويسمح له بإدارة جميع درجات معامل التحاليل في أمريكا.
    • ثانيا في الصور المرفقة القانون الأمريكي نفسه والذي يسمح لخريجي العلوم بإدارة معامل التحاليل الطبية والإشراف التشخيصي المعملي عليها.
    • ثالثا على الجانب الآخر أطباء الكلينيكال باثولوجي غير معترف بهم دوليا لكونهم غير مؤهلين علميا لممارسة مهنة التحاليل الطبية ولا يسمح لهم بممارسة المهنة إلا بعد دراسة تأهيلية يدرسون فيها العلوم الأساسية الضرورية للعمل بمجال التحاليل الطبية ونتحداهم أن يأتوا باعتراف أمريكي ودولي بهم كما أتينا ... وفي الصور المرفقة تصريحات كبار المسؤولين الأطباء التي تؤكد عدم الاعتراف الدولي بالطبيب المصري لعدم الأهلية العلمية.
    • السؤال الآن للعقلاء: من الذي يجب أن يشرف على من ؟ نحن أم أطباء الكلينيكال باثولوجي؟ المعترف بهم دوليا أم غير المعترف بهم ؟
     
     
     
    تصريحات كبار المسؤولين الأطباء التي تؤكد عدم الاعتراف الدولي بالطبيب المصري لعدم الأهلية العلمية

     
    تصريحات كبار المسؤولين الأطباء التي تؤكد عدم الاعتراف الدولي بالطبيب المصري لعدم الأهلية العلمية

     
     
     
     
     
     
     
     

    علماء حصول علي البورد الامريكي

    دي شهادات بعض الزملاء للحصول علي شهاده البورد الامريكي كعلمي تحاليل طبية medical lab scientist:

    شهادات معادلة شهاده بكالوريوس العلوم كيمياء / بيولوجي الممنوحه من الجامعات المصرية بنظريتها ببكالوريوس العلوم الموجوده بالولايات المتحده الامريكية -دي شهادات بعض الزملاء للحصول علي شهاده البورد الامريكي كعلمي تحاليل طبية medical lab scientist ولو انت عايز تمارس مهنه التحاليل الطبية بامريكا - طبعا الشهادات مكتوب فيها ان بكالوريوس العلوم كيمياء/ بيولوجي في مصر يساوي بكالوريوس العلوم كيمياء/بيولوجي في امريكا











        

    ماجستير ودكتوراة الباثولوجيا الاكلينيكة

    للايضاح لا اكثر 
    مرفق صور ماجستير و دكتوراة فى الباثولوجيا الاكلينيكة وايضا ماجستير و دكتوراة  الكيمياء الحيوية من كلية طب 
    مرفق المستوى التعليمي المفصل والمحترم جدا لبكالوريوس الكيمياء الحيوية من كلية العلوم "لسنتين فقط وليس الاربع سنوات كلهم" ولم اضف زيادة عن ذلك في درجات الماجستير والدكتوراة لكلية العلوم ... ستجد ان دكتوراة في الطب في ما يطلقون عليه كلينيكال باثولوجي – كيمياء لا ترقي لما يحصله طالب كلية علوم كيمياءحيوى في المستوى الثاني من المرحلة الجامعية
    دكتوراة  الكيمياء الحيوية من كلية طب

    ماجستير فى الباثولوجيا الاكلينيكة من كلية طب

    دكتوراة فى الباثولوجيا الاكلينيكة من كلية طب

    ماجستير الكيمياء الحيوية من كلية طب
     
    سنتين تخصص كيمياء حيوى بكلية العلوم
     

    نقاش بين عالم وطبيب

    دة نقاش دار بين اخصائى تحاليل طبية دكتور محمود سعد وطبيب كلينيكال باثولوجى احمد كمال

    رأى طبيب كلينيكال باثولوجى احمد كمال

    رأى طبيب كلينيكال باثولوجى احمد كمال
     

    رد اخصائى تحاليل طبية دكتور محمود سعد

    رد اخصائى تحاليل طبية دكتور محمود سعد

    موضوع فرق سنوات الدراسة

    بالدخول فى جدال انكم بتدرسوا 7 سنوات:

    • اولا احب اقولكوا دى كلها اكاذيب حيث انك تقضي 6 ساعات في الكلية بينما اقضي ما بين 10 الى 12 ساعة ودة فى حال انكم بتروحوا الكلية اصلا ومش مقضينها فيديوهات لناس بتدى كورسات وخلاص "وانتوا فاهمنى فى النقطة دى كويس".
    • ثانيا ما تتحصل عليه من ساعات دراسه عملية في اليوم لا يتجاوز 3 ساعات بينما اتخطى في كلية العلوم 6 ساعات عملية.
    • ثالثا لو وزعت الساعات العملية على سنوات بكلية العلوم لوصلنا ل 7 سنوات دراسية ونفوقكم بذلك بفارق عام دراسي حيث ان السنة السابعة عندكم هي سنة تدريبية لا اكثر.

    معلومات هامة

    1. 90% من الدول لا يوجد بها تخصص اسمه باثولوجيا اكلينكية والاطباء بيمارسوا المهنه دي من خلال تخصصات اسمها كيمياءحيوية -ميكروبيولوجي -مناعه -علم دم -بيولوجيا جزيئيه - وراثه - بيولوجيا طبية- مختبرات.
    2. 8% من الدول يوجد بها تخصص باثولوجي ويكون دراسته ( 20% باثولوجيا اكلينكية و 80% هيستوباثوولوجي )
    3. 2% من الدول يوجد بها تخصص باثولوجيا اكلينكية
    -------------------
    80% من الدول للي فيها باثولوجيا اكلينكيىة (سواء كان لوحده او داخل الباثولوجي) اي 80% (من ال 10%) تعتبره تخصص طبي اي بيكشف علي المريض ويعالجه وليس له علاقه بالمعمل اي ان مدير المعمل يقوم باجراء التحليل ويضع تفسير ليه ويمضي عليه ثم يرسله لعياده بها طبيب باثولوجيا او باثولوجيا اكلينكية والذي بدوره بدوره يكشف علي المريض بالسماعه ويكتب له توصيه علاجية (علاج كيميائي او جراحي او اشعاعي ) والذي بدوره يحوله للطبيب معالج.
    -------------------
    الطبيب المعالج قد ياخد بالكشف والتوصيه العلاجية للي كتبها طبيب الباثولوجيا وقد يرميها في الزباله وعشان كده هتلاقي ان اغلب الدول لايوجد بها هذا التخصص لانه يعتبر تدخل من طبيب معالج في المعامل وايضا في عمل الاطباء المعالجين وبالتالي 90% من الدول اللي بتخلي الاطباء يشتغلو في المهنه بتخليهم يشتغلوا في المهنه عن طريق تخصصات العلوم للي هي الكييماءالحيوي ، الميكروبيولوجى ، المناعه ، علم الدم ، البيولوجيا الجزيئيه ، الوراثه البيولوجيا الطبية ، المختبرات

    طبيب الكلينيكال باثولوجي وعلم الدم

    هل فعلا طبيب الكلينيكال باثولوجي مؤهل للعمل فى مجال التحاليل "خصوصا الهيماتولوجي"

    طبيب الكلينيكال باثولوجي غير مؤهل لشغل الهيماتولوجي سواء أوتوماتيك أو يدوي وبيان ذلك باختصار للاتى

    اولا الهيموجلوبين يدويا:

    طبيب الكلينيكال باثولوجي غير مؤهل لعمل الهيموجلوبين يدويا لأنه لم يدرس خواص المحاليل والكواشف ولم يدرس كيمياء الأطياف ولا الكيمياء التحليلية ولا كيمياء الموائع والأمواه وبالتالي غير مؤهل لتحضير العينة في أنابيب الاختبار من أجل القياس ، ولم يدرس الفيزياء الحيوية التي تؤهله للتعامل مع الأجهزة من أجل قياس النتيجة.

    ثانيا عد الصفائح والكرات الحمراء والبيضاء يدويا:

    كذلك هو غير مؤهل لعد الصفائح والخلايا البيضاء والحمراء يدويا لأن  تحضيرها العد يعتمد على خواص فيزيائية وكيميائية لم يدرسها. عدم دراسة تلك  الخواص يتسبب في كثير من الأخطاء، زيادة الايديتا المستخدمة كمانع للتجلط  مثلا سيتسبب في انتفاخ الصفائح ثم تفتتها فتعطي عددا أكبر كثيرا من العدد الصحيح ، كذلك يسبب انكماش الكرات الحمراء وتغير معاملاتها، وقلة الايديتا  تسبب تجمع الصفائح مما يؤدي الى قلة الصفائح بشكل خطأ . فكيف يسمح لطبيب لم يدرس ما هي الايديتا وما تركيبها وخواصها ولا كيفية تحضيرها أن يتعامل معها ومع العينات المسحوبة عليها ؟! كذلك هو لم يدرس طبيعة المحاليل والكواشف المستخدمة في تكسير بعض المكونات لعد غيرها ، ولم يدرس كيف يتأكد من سلامة المحاليل وكفاءتها ، لم يدرس حتى لو اشتراها جاهزة ازاي يعمل عليها كونترول للتأكد من سلامتها وصحة النتائج لذلك عمل طبيب الكلينيكال باثولوجي لصورة الدم خطر على صحة النتيجة وصحة المرضى. 

    ثالثا فيلم الدم وفيلم النخاع:

    طبيب الكلينيكال باثولوجي غير مؤهل للتعامل مع أفلام الدم أو النخاع لأنه لم يدرس العلوم الأساسية الضرورية لذلك مثلا هو غير مؤهل لتحضير الصبغات ولا لعمل كونترول لها ولا لقياس الأس الهيدروجيني ، وطبعا أي اختلاف في الأس الهيدروجيني سيكون له تأثير كبير جدا على أفلام الدم وأفلام النخاع لأنه سيتسبب في صباغة بعض أنواع الخلايا وعدم صباغة البعض الآخر، يعني شغله لأفلام النخاع خطر على صحة النتيجة وصحة المرضى كذلك ، أفلام الدم و النخاع لها أبعاد وأسس ترجع لخواص فيزيائية وكيميائية لم يدرسها الطبيب وكذلك يحتاج إلى دراسة العروسات والسطوح وهو ما لم يدرسها طبيب الكلينيكال باثولوجي، مما سيسبب خللا واضحافي النتائج ويعرضها للخطر ويعرض صحة المرضى للخطر.

    رابعا شغل الطبيب الكلينيكال باثولوجي على الأجهزة الأوتوماتيك مشكلة كبيرة جدا لا يمكن السيطرة عليها بحال:

    جهاز عد صورة الدم الأوتوماتيك هو جهاز فيزيائي يقوم بتخفيف عينات الدم بنسب دقيقة وتتحكم معاملات التخفيف ومعادلات الحساب الرياضية في دقة  النتائج بشكل كامل ويؤثر في دقة الجهاز الكثير من العوامل الكيميائية والفيزيائية وغيرها، مما يستوجب أن يتعامل معها فقط من درس كيمياء حرارية وثيرموديناميكية ويعلم تأثير سيل الالكترونات على عدد الصفائح الذي قد يتغير زيادة ونقصانا بسبب أخطاء إجرائية. لابد من عمل كونترول على كل هذه المتظاهرات لإخراج نتيجة صحيحة وهو ما لم يتأهل له طبيب الكلينيكال باثولوجي مما يجعل النتائج في خطر وصحة المرضى في خطر.

    خامسا يحق العلميين التقيد في ثلاث سجلات 

    وهم الكيمياء والميكروبيولوجى والباثولوجى بينما الاطباء في اربع سجلات وهم الكمياء والميكروبيولوجى والباثولوجى والباثولوجيا الاكلينكية ، ولم يرد توصيف للباثولوجيا الاكلينكية في القانون بان يقوم بعمل كل التحاليل باستثناء الباثولوجى ولكن تم باجتهادات من وزاره الصحه اللى كلها اطباء.

    سادسا ما الفرق بين العلميين والأطباء في دراسة جسم الإنسان وكيفية التعامل معه:  

    يعتقد كثير من الزملاء للاسف على غير دراية ان العلميين لم يدرسوا الجسم البشري ؟ ولم يدرسوا علم الامراض؟ وهذا للاسف جهل لطبيعة كليات العلوم ودور العلماء الفريد الذي يقدمونه للبشرية.

    فرق دراسة العلماء والاطباء للأنسان

    إيه الفرق بين دراسة العلماء لجسم الانسان ودراسة الاطباء:

    1. الطبيب البشري هو المؤهل للتعامل مع المريض من ناحية التشخيص والجراحات وكتابة العلاج.
    2. الطبيب يستطيع تشخيص المرض على المريض اكلينيكيا .... وادرى بتداخل الامراض مع بعضها وتطورها على المريض ... الخ.
    3. هنا ياتي دور العالم ليتعرف على الطبيعة الكيميائية للمرض .... التغييرات الكيميائية بالجسم المصاحبة للمرض تخصص العلماء وليس الاطباء لانهم المسؤلون عن تفسير التفاعلات الكيميائية بالجسم البشري والعلماء هم من وضعوا حوالي مليون ونصف تفاعل كيميائى بالجسم واكتشفوا ٣ مليون مركب حيوي بموسوعات بليشتاين واليزافير ..... الميكانيزمات البيولوجية للمركبات الحيوية تخصص العلماء وليس الاطباء .... ان ادرى الناس بفهم كيمياء المرض هم العلماء لا الاطباء .... هم الاقدر على فهم بيولوجيا المرض ..... لكن طرق تشخيصه -على المريض - وعلاجه تخصص الاطباء فقط !!
    4. الدليل على ان العلماء هم اقدر الناس على فهم كيمياء او بيولوجيا المرض هو استحداث الوسائل التشخيصية الجديدة والتقنيات العلمية الجديدة لتشخيص الامراض .... هذا تخصص علمي وليس دور الاطباء .... العلماء هم اقدر الناس على ابتكار الادوية لعلاج الامراض وتجريبها بمعامل الابحاث ثم تقديمها للاطباء ليتعاملوا بها مع المريض.
    5. العلماء لا يتعاملون مع المريض؛ الا من خلال عيناته البيولوجية فيزيائيا وكيميائيا بمعامل الابحاث .... لا يستطيع الاطباء التعرف على طبيعة المركبات الحيوية بالجسم او اكتشافها لانهم لم يدرسوا علوم الكيمياء او الفيزياء او البيولوجي ؛ كما لا يستطيع العلماء التعامل مع المريض بالكشف او العلاج لانهم لن يدرسوا الطب !!
    6. الاف من رسائل الماستر والدكتوراه التي اجيزت لكليات العلوم كانت على المرضى سواء بمجال الكيمياء الطبية او الفيزياء الطبية او البيولوجيا الطبية بالتعاون مع اطباء التخصصات المختلفة لتشخيص الحالات سريريا .... اما التقييم المعملي وتفسير نتيجة البحث من اختصاصات العلميين لان هذا هو دورهم الرئيسي .
    7. لان العلماء هم اقدر الناس على فهم كيمياء وبيولوجيا وفيزياء الجسم البشري نالوا ٧٠٪ من جوائز نوبل في الطب .... ادخل على جوجل وابحث عن اللذين حصلوا على نوبل في مجالات الكيمياء الطبية مثلا ..... جميعهم دكاترة العلوم الاستثناء الوحيد هو السير هانز كريبس مكتشف دورة كريبس كان طبيبا لكنه درس العلوم "كيمياء حيوية" وتقاسم الجائزة مع عالم اكتشف ال Co enzyme A نوبل في الطب ١٩٥٦ .... مجال الفيزياء الطبية بالكامل للعلماء .... مجال البيولوجيا الطبية للعلماء .... اي دورة حيوية بالجسم البشري اكتشفها دكاترة العلوم وليس الطب .... اي مركب حيوي اكتشفه دكاترة العلوم وليس الطب .... من اول ال DNA ومرورا بالمضادات الحيوية والفيتامينات والهرمونات والانزيمات والهرمونات والسايتوكاينات والاجسام المضادة حتى البريونات.

    الباثولوجيا الاكلينكية سجل أم مهنه

    ما هو معني وجود الباثولوجيا الاكلينكية في سجل وليس كمهنه ؟؟

    • اولا التحاليل الطبية طبقا لنص القانون تم تقسيمها لثلاث مهن وهي مهنه الكيمياء الطبية ومهنه البكتريولوجيا ومهنه الباثولوجيا وفي الماده شرح مهام للي بتقوم بيها المهن الثلاثه التي يمارسها جميع الفئات علوم وطب وصيدله الخ حيث اعطي المشرع لهم ممارسه المهن التلاته.
    • ثانيا تاتي الماده 6 من القانون لتقول بعمل اربع سجلات وهي مقسمه لثلاث سجلات للثلاث مهن السابقه وهو سجل الكيميائيين الطبيين وسجل البكتريولوجين وسجل الباثولوجيين اضافه لسجل الباثولوجيين الاكلينكيين.
    • ثالثا نص المشرع علي ان سجل الباثولوجيين الاكلينكيين لابد ان يكون طبيب بشري عكس الثلاث السجلات الاخري.
    • رابعا من اولا وثانيا وثالثا يتضح ان الباثولوجيا الاكلينكية ليست مهنه حيث لم يتم ذكرها في الماده الاولي وتم ذكر ثلاث مهن فقط لكنه تخصص طبي اي لا يستطيع احد ممارسته الا الطبيب البشري بدليل ان المشرع قصره علي الاطباء البشريين.
    • خامسا التخصص الطبي في اي دوله لا يمكن اختراقه بينما التخصصات العلمية يمكن اختراقها بمعني قد تجد في الخارج طبيب يمارس مهنه الكيمياء باعتباره يدرس كلية العلوم اولا ثم يدرس الطب وبالتالي هنا في اي دولة مرجعيه يسمح للاطباء التخصص في الكيمياء وبالتالي الكيمياء كتخصص علمي يتم اختراقه من فئات اخري باعتبارهم انهم درسو كليات العلوم لكن وحط تحتها مليون خط لا يمكن باي حال من الاحوال اختراق تخصص طبي - التخصص الطبي يعني بيكشف ويعالج يعني عمرك ماهتقابل خريج علوم او صيدله الخ بيكشف ويعالج ويمارس تخصص طب الباطنه مثلا.
    • سادسا من الكلام للي فوق ده كله يتضح طالما هو تخصص طبي اذا يقوم بعمل اخر مختلف عن ما يقوم به المقيديين في السجلات الثلاثه علما بان الدور الذي يقوم به عمل طبي اي ممارسه مهامه كطبيب للكشف والعلاج وليس لتفسير النتايج حيث ان نص الماده الاولي موضح ان للي بيمارسو المهن الثلاثه الكيمياء والبكتريولوجي والباثولوجي هم فقط من يفسرو النتايج (ابداء اراء في التحاليل والاختبارات الكيمايئيه الطبية والبكتريولوجيا والباوثولجيا ).

    اولا القانون المصري سمح للأطباء بالعمل كعلميين في مجال التحاليل الطبية لأنهم كانوا يدرسون العلوم الأساسية في كليات العلوم على أيدي أساتذة العلوم ، أما وقد صاروا لا يدرسون في كليات العلوم فلا يُسمح لهم طبقا للقانون بالعمل في المهنة حتى يعودوا للدراسة في كليات العلوم وسماح الوزارة لهم بالعمل بمجال التحاليل يعد انحرافا بالسلطة ومخالفة للقانون المصري.
    ثانيا مفيش حاجة في القانون المصري اسمها مهنة "التحاليل الطبية" ولكن القانون المنظم للمهنة اسمه "قانون مزاولة مهن الكيمياء الطبية والبكتريولوجي والباثولوجيا " وبالتالي فإن مسمى "أخصائي تحاليل طبية" الذي تمنحه نقابة الأطباء غير قانوني ولا يصح اعتباره مسوغا للتسجيل في أحد السجلات الأربعة بوزارة الصحة.
    ثالثاً قيام وزارة الصحة بتسجيلهم في هذه السجلات بناء على قيدهم بهذا المسمى في نقابتهم يعد مخالفا للقانون ... حيث ان الطبيب عندما امتهن مهنة التحاليل الطبية ترك القانون المنظم لمهنة الطب ودخل في قانون مهن التحاليل الطبية واصبح شريكا للجميع في القانون المنظم لذلك 367 لسنة 54.

    رأى الطبيب الدكتور السيد على موافى

    دا كلام استشارى نسا وتوليد بكالوريوس طب وجراحة اسمة السيد على موافى بيسأل نفسة وبيجاوب (بس خد بالك من حاجتين اولا كلامه دا خد منة الجزء اللى بيوضح فية ان فعلا الناس دى ماخدوش حاجة تخص التحاليل فى طب لكن ابعد عن الجزء اللى هو بيوضح فية علوم افضل لانة ميعرفش حاجة عن دراستنا وكمان لانة منحاز لعلوم طبية لان ابنة فى كلية علوم طبية جامعة فاروس"):

    سؤال: انا (بكالوريوس طب وجراحه) فكيف تم إعدادى وتاهيلى لأكون اخصائى (تحاليل طبية).

    الجواب : لاشىء

    س2:طيب ينفع بعد البكالوريوس والامتياز امارس تخصص التحاليل طبية بالبكالوريوس اللى اتهرست فية مذاكرة

    ج2: محتاج حد يعلمك الاساسيات + الممارسة المعملية + التعامل مع الأجهزة المختلفة + التعامل مع المريض + ممكن تشتغل ايه وماتقدرش تشتغل ايه + مين هيعلمك + لازم تعترف انك تقدر تشتغل " باطنه ونسا وجراحة ..الخ انما تحاليل طبية فانت ماتعرفش تقول فيها غير لاحول ولا قوة الا بالله

    س3: طب انا اتفرمت مذاكرة وطلعت مش محصل معلومات خريج معهد صحى مختبرات (للاسف دا الواقع ) ... طيب بتوع طب بيعملوا ايه فى المواقف دى عشان يشتغلوا فى (التحاليل الطبية )

    ج3 اقولك الاجابه هفكرك بمواد درستها وتقولى فاكر منها معلومات ايه تفيد شغلانة (التحاليل الطبية) دى وحاول تعصر مخك كويس.

    س4: كلينكال باثولوجى

    ج:يا عم انا يادوب فاكر فى سادسه طب زمان كانت مذكرة من حوالى 20ورقة ... كنت حافظها صم كجزء يغنون من مادة الباطنة ... طب بلاش دى

    س5:هستوباثولوجى

    ج:تمام كانت مذكرة فى سنة ثالثة حوالى 40 ورقة ... بس معلوماتى ان الأطباء نسبة المتخصصين فيها لاتتعدى ال1% ... طب بلاش دى.

    س6:تحاليل كيميائية:

    ج:معلوماتى انى لازم اكون دارس (علوم أساسية واكاديمية ) فيها كيمياء طبية لكن (انا درست بيوكيمسترى ج١&ج٢ فى أولى وثانية طب حوالى 100ورقه كده) ... طب ميكروبيولوجى ومناعه (مذكرة حوالى 50ورقة فى سنة ثالثه) (باثولوجى وباراسيتولوجى) مذكرات لاتتعدى المادة 50-60ورقة فى سنة ثالثة .

    س7: انا عايز اعرف ايه تانى على مستوى البكالوريوس يخلينى اشتغل (تحاليل طبية)

    ج:مفيييييييييش .

    س8: يعنى بعد كل الهرس إللى اتهرسته 6سنين طب مش عارف اعمل لنفسى اختبار فصيلة دم او كرات دم بيضاء يعنى ماحصلتش فنى المختبرات

    ج: ايوه تمام ..... انت تقدر تشتغل بالبكالوريوس طبيب معالج لكن ماتقدرش تشتغل مساعد طبيب معالج ليييييه ...
    لان الأولى مجالك طب بشرى اكلينيكى (تشخيص سريرى) لكن الثانية مش دى مجال علوم (تشخيص معملى).
    ملحوظة١: عينة الـ  csf يقوم بسحبها اخصائى التخدير مش التحاليل.
    ملحوظه٢: لا يوجد طبيب بشرى فى شتى دول العالم يمارس التحاليل الطبية ولا يليق بقيمة مهنة الطب ان نبرر ممارسة الأطباء التحاليل بحجة أخذ عينات التحليل (سواء لـ الجسم المختلفه) بواسطة طبيب بشرى والمفترض يكون فى فنى سحب عينات أو فنى مدرب أو ممرضة فانها اهانه لمهنة الطب قول حق يراد به ماليس حقا.


    شكر خاص من فريق الموقع لدكتور حسنى ايمن ولدكتور محمود سعد ولدكتور احمد سامى ولمدونة انسان لاب .
    فى النهاية خالص احترامي و تقديري لكل طبيب يحترم تخصصه الدراسي و يعمل بمجال الطب و يشخص المرض من خلال عمله في العيادة. و اعذروني في عدم تقدير لذلك التخصص الذي عندي عنه تفصيل اكبر و الذي اعلم انه غير موجود الا بلطجة و في دول فاشلة لا تتجاوز نسبتها ال 8% في العالم اما الدول المحترمة فتدرس الباثولوجي و لا يمنع صاحب علم من ممارسة علمه و يشرف على الاطباء طالما الكل دخل منظومة تعليمية و الكل يتحدث علم فالمهنة مهنة علمية بالاساس.

    عبر عن تعليقك :