سلسله تجروبتى مع كليه العلوم (ثانى تجربه) | علومنجى دوت كوم

إشعارات

تسجيل الدخول
الدخول

سلسله تجروبتى مع كليه العلوم (ثانى تجربه)

بقلم : علومنجى دوت كوم | 9:50:00 م | التعليقات : 0

سلسله تجروبتى مع كليه العلوم (ثانى تجربه)
بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

تكمله لسلسله "تجروبتى مع كليه العلوم" هحكى ليكم النهارده عن تجربه جديده لزميل لينا شغال وهو لسه بيدرس.

أنا حاليا بتدرب ككيميائى فى شركه معالجه مياه و كيماويات كبيره اسمها YAS Group لسه داخل سنه رابعه (علوم بنها - كيمياء سبيشيال) .
  1. كنت داخل علوم مش طايقها بصراحه بس حاسس انى هقدر اثبت نفسى فى اى مكان (احسن ما ادفع دم قلبى و ادخل كليه خاصه بعد ما عملت جمع وحى وحاويح).
  2. أنا مش من المتفوقين اوى و الناس اللى بتطلع من الاوائل رغم انى جايب اخر سنه جيد جدا , بس انا فهمت الكليه صح , وعرفت سوق العمل محتاج أيه و أشتغلت على نفسى سنتين عمال اتعلم حاجات ف مجال الكيمياء و غيره , عملت علاقات هايله مع معظم الدكاتره و المعيدين خارج و داخل جامعتى , لما بحتاجهم بلاقيهم .
  3. إتطوعت فى انشطه كتير جدا منها تجليات عالم و مصر تعمل و مسكت فرق فى مسابقات تبع وزاره الاتصالات , نظمت مؤتمرات كبيره و قابلت وزراء , سنه كامله مشارك فى 8 مشاريع و مدخلش جيبى ربع جنيه.
  4. اتدربت فى ميكروسوفت و باكين و فى شركات كبيره غيرهم عملت منها علاقات كتير جدا اهم من العلم اللى خدته من هناك ... حاليا بفضل الله بقيت كل يوم اقعد مع مديرى شركات بعدد شعر راسى .
  5. اهم معلومه استفدتها من كل ده ان تكوين العلاقات شئ مهم لاقصى الحدود , حاجه زى الميه و الهوا كده ... انا جالى فتره بعد ما كنت بجيب تدريب بالذل و المرمطه فى المناطق الصناعيه دلوقتى بقى الموضوع يخلص بتليفون واحد ... خلى كل اللى حواليك ناس واعيه لان دول اللى هيرفعوك لفوق , غصب عنك وانت وسطهم لازم تعمل حاجه تنفعك و هتبقى زى الدينامو .
  6. من احد امنياتى انى اقف اتكلم قدام طلبه علوم كلها و اغيرهم فعلا و اغير تفكيرهم , اتاحت ليا فرصه صغيره فى عين شمس السنه اللى فاتت بس انا نفسى يكون الموضوع على نطاق اوسع بكتير , جايز تكون سنتى الاخيره فى الكليه مخبيالى شئ عظيم اخر .

ربنا مخلقناش عبثاً , فاتعلم , اتعلم , اتعلم .
شكر خاص من فريق الموقع لصاحب التجربه محمد هشام

عبر عن تعليقك :

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق