كل ما يخص التحاليل الطبيه وفتح معامل التحاليل | علومنجى دوت كوم

إشعارات

تسجيل الدخول
الدخول

كل ما يخص التحاليل الطبيه وفتح معامل التحاليل

بقلم : علومنجى دوت كوم | 6:38:00 م | التعليقات : 83

كل ما يخص التحاليل الطبيه وفتح معامل التحاليل
بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم





    أول ما تتخرج من كليه علوم هتفكر بشكل مباشر انك تاخد دراسات عليا وخاصه  دبلومه التحاليل الطبيه المتاحه لطلبه بيولوجى بالاضافه للاقسام المزدوجه وهنا تبدأ التسائلات عن كل ما يخص التحاليل الطبيه وفتح معامل التحاليل ودبلومات التحاليل الطبيه ... هل من حقي أن أفتح معمل وأكتب عليه اسمي ؟ ... هل من حقي ابقى دكتور تحاليل وكمان اصل الى استشارى؟ ، فى المقال دا المقدم من موقع « علومنجى دوت كوم » واللى بيضم كل المعلومات اللى ممكن تخطر فى بالك او تفكر فيها.

    هل من حقي أن أفتح معمل وأكتب عليه اسمي ؟  
    هل من حقي ابقى دكتور تحاليل وكمان اصل الى استشارى؟

    هذا يقودنا إلى سؤال هام جدا :
    هل قانونا المعمل ده من حقي ؟
    وكذلك ازاى اخد الدبلومات دى وأيه أهمها؟

    العلماء والعلميين هم الاجدر فى مجال التحاليل الطبية

    اولا: القانون المصري لسنة 54  لم يفرق في ممارسة مهنة التحاليل الطبية بين الكيميائي والميكروبيولوجى والباثولوجيست والطبيب .. إلخ بل هذا الحق يتساوى فيه جميع الخريجيين طالما قد استوفوا شهادات التخصص المطلوبة، واعتبره القانون المصري حق مكتسب ومشروع للجميع واعتبر مهنة التحاليل الطبية مهنة منفصلة عن باقي التخصصات الطبية الأخرى ، ويلزم لممارستها الحصول على شهادة الدراسات العليا. وإذا تحدثنا عن مهنة التحاليل الطبية ، فمعروف أنها مهنة الكيميائي والميكروبيولوجي والباثولوجيست في الأصل.

    نص القانون


    ثانيا: هذا القانون معمول به في معظم  الدول العربية مثل تونس – سوريا – لبنان – ومصر - السعوديه .... وفى جميع دول العالم الأول مثل : أمريكا – كندا – فرنسا – ألمانيا – إيطاليا – بلجيكا – بريطانيا .. إلخ  مسموح للاطباء العمل فى التحاليل لانهم درسوا 4 سنوات فى كلية العلوم ثم اكملوا فى تخصص من تخصصات الطب حيث انه فى هذه الدول يسمح فقط لخريجى كليات العلوم بالعمل فى تخصصات التحاليل الطبية. 

    ولذلك أن القانون المصري متفق مع برتوكولات وقوانين الدول الأوربية وأمريكا ... وجميعها يعترف بإدارة وتملك الكيميائيين الأخصائيين لمعامل التحاليل الطبية ولذلك لا يجوز تعديل أو إلغاء هذا القانون لأنه قد ثبتت صلاحيته لا أكاديميا ولا شرعيا ولا رسميا ولا عمليا فقط بل دوليا أيضا !!!!

    ثالثا: إن أقدر وأكفأ من يتعامل مع أجهزة التحليل الكيميائي (كالأسبكتروفوتوميتر أو أجهزة الفصل الكروموتوجرافي أو التحضير الكيميائي للعينات الكيميائية أو الإلمام بالتقنيات الكيميائية وتطبيقات الكيمياء أو العضوية أو التحليلية مثل التحليل التربيديمتري أو الفوليوميتري أو الكلاريمتري أو الجرافيميتري) هم الكيميائيون ومعروف على مستوى كوكب الأرض كله أن الكيميائيين هم أكثر الفئات إلتصاقاً بالحياة المعملية فمثلاً قد تدرس بعض مساقات الكيمياء العضوية أو التحليلية للكيميائيين 3 ساعات للسكشن الواحد وفي سنوات التخصص تصل إلى 6 ساعات !! كما انه معروف أن أكثر الفئات التي تعمل بمجال التحاليل الطبية في مصر هم الكيميائيون والميكروبيولوجيين يليهم البيطريين ثم الأطباء والصيادلة بنسبة قد تزيد على الأربعة أضعاف.

    رابعا: للأسف يروج بعض الأطباء في أحقيتهم وإلغاء أحقيتنا في ممارسة المهنة ويضعون العراقيل ويحاربوننا بشتى السبل من أجل وضع القصور على الباقيين في ممارسة المهنة ، ويضغطون على وزير الصحة من أجل رفض إعطاء الترخيص والتحايل على القانون (الصريح) وانتهاك الأعراف الدولية ، ولي عنق الحقائق ، واتباع مبدأ "بروكر ستيز" (الذي كان يقطع أرجل ضيوفه لتناسب طول السرير الذي سينامون عليه !!!) ويتفنون في وضع العراقيل لمنعنا من ممارسة المهنة مثل إعطاءنا لتصاريح ناقصة "لابد فيها من تعيين طبيب لسحب عينات الدم" وكتابة عبارات في الصحف بغرض الإثارة وتحدي القانون الرسمي للبلاد وخرق الأعراف الدولية كأن يكتبون: " تضافروا لقصر المهنة على الأطباء" أو من يكتب " فوضى التحاليل الطبية".

    خامسا: لقد خسرت نقابة الأطباء القضية المرفوعة ضدنا لمزاولة المهنة وأمام مجلس الشعب حيث قوبل طلبهم بالرفض عام 94 بعد أن أستماتوا في تقديمه ومازالوا هنا أعيد الحق لأصحابه ، لكن الآن هناك من يعبثون بشد ذيل القط النائم من آن لآخر ، ومنهم الذين يريدون الحصول على شعرة من شنب الغول الأسود وهو غافي !!

    الخلاصة : التحاليل الطبية لا تعتمد على التشخيص السريري .. أنت - في المعمل - تتعامل مع عينة يعني مركب كيميائي او مزرع ...ألخ - لا مع مريض ، وأنك الأكفأ والأجدر مقارنة بما هو مطلوب ، أنت تشخص فقط تشخيصا معمليا لا سريريا ولا تعتمد على الحالة الإكلينيكية في التحليل ، لكنها تؤخذ في الإعتبار ، وأكرر تؤخذ في الإعتبار ، لكن لا يعتمد عليها.

    سادسا: إن ممارسة التحاليل الطبية حقك ثم حقك ثم حقك !!
    في دول العالم الأول يتساوى الكيميائيين مع الصيادلة مع الأطباء مع البيطريين في الحصول على المناصب ، ومعروف أن رئيس الإتحاد الدولي للتحاليل الطبية هو أستاذ كيميائى "Graham Beastall" خريج علوم قسم كيمياءحيوي -جامعة ليفربول بانجلترا !! ويتناوب على رئاسة المنصب كيميائيين وبيطريين وأطباء وصيادلة أيضاً ، ويضم هذا الإتحاد الكثير من الأساتذة الكيميائيين والصيادلة !!. 
    كما أن اللجان العلمية يشترك في عضويتها الكثير من أساتذة التحاليل الكيميائيين والأطباء والصيادلة واالبيطريين  ، ويتم الترقي لرئاسة وأمانة هذه اللجان الطبية الأساتذة الصيادلة والبياطرة والكيميائيين على قدم المساواة دون أي تفرقة من أي نوع !! 

    سابعاً: وجدير بالذكر - ومعلومة لمن لا يعلم - 
    أن من أبرز مؤسسي أقسام الباثولوجيا بكليات الطب المصرية العريقة هم أساتذة كيميائيين وصيادلة وبيطريين في علوم الميكروبيولجي والبيوكمستري ، بل ويدرسون فيها أيضاً !!!

    ثامناً: نحن لا نتحامل على الأطباء: 
    فكثير منهم الزميل والقريب والصديق والأخ والأب ونحن بدورهم الفعال في المجتمع تمام الإيمان ، ومتيقن من عظم وتفعيل دور الطبيب في النهوض بمستوى الطب وأنه ملقى على عاتقه من 90% من مجمل الخدمات الطبية التي تقدم للمجتمع والأبحاث والوعي الصحي .. إلخ.

    وبكدة نكون خلصنا المقدم الطويلة دى وعرفناك ان ده حق ... ندخل بقى على ازاى تتخصص فى التحاليل :

    ------------------------------------------------------------

    إزاى تتخصص فى التحاليل

    عشان أنت ككيميائي تفتح معمل بإسمك وتبقى دكتور تحاليل وتفتح معمل باسمك - لازم تعمل الخطوات الآتية:

    اولا أن تحصل على أحد أو جميع شهادات الدبلوم في الآتي:

    1. دبلوم الميكروبيولجي العامة أو التطبيقية أو الإكلينيكية أو الماسترية (ماجستير) في نفس التخصص.
    2. دبلوم البكتيريولوجيا العامة أو الإكلينيكية .
    3. دبلوم الكيمياء الحيوية التحليلية أو الإكلينيكية أو الماستريه (ماجستير) في نفس التخصص.

    ثانيا هتقدم فى النقابه طلب بترخيص معمل تحاليل: 

    • بيأخذ حوالى من 3-6 شهور وبيطلعلك كرنيه وده حسب قانون الكيمياء الطبية والبكتريولوجى والباثولوجى 367 لسنة 54  ... و بتاخد من النقابة درجة : " أخصائي تحاليل طبية" (وليس " أخصائي ميكروبيولجي أو كيميائي طبي" كما يعتقد البعض) .
    • ودى صورة ترخيص وزارة الصحة:
    ترخيص وزارة الصحة
    • كمان النقابة هتعطيك شهادة انك مسجل فى سجل أخصائيين التحاليل الطبية او سجل أستشاريين التحاليل الطبية و دى صورة السجل:
      سجل أخصائيين التحاليل الطبية
    وكمان تقدر تكتب أخصائى تحاليل طبية فى البطاقة الشخصية بعد الانضمام لشعبة العلوم الطبية (نقابة العلماء) لان شعبة العلوم الطبية التابعه لنقابة المهن العلمية (العلماء) هى الممثل الوحيد للعلوم الطبية فى مصر وتقدر تقدم طلب بكتابه لقب دكتور فى كرنية النقابة اسوة بكليات الطب والصيدلة والعلاج الطبيعى والبيطرى بعد استكمالك لبعض الشروط .

    شروط اللقب


    شروط تراخيص معامل التحاليل الطبيه

    الاوراق المطلوبه

    1- اصل مزاولة المهنة.
    2- صورة الرقم القومى.
    3- فيش جنائى حديث او بيان حاله للموظف.
    4- عقد ايجار مصدق بمده لا تقل عن 5 سنوات.
    5- 3 رسم هندسى للمعمل معتمد من مهندس نقابي .
    ودى بتقدر تعملها اى مهندس يعمل ليك الرسم وتاخده تعتمده من اى مكتب هندسي معتمد او من نقابة المهندسين نفسها مقابل رسوم بسسطه اهم حاجه ختم المهندس النقابي المعتمد.
    6- اقرار من طبيب بشر وصورة الكارنيه بانه مسؤل عن سحب العينات وده اجراء صورى .
    7- يفضل عقد محرقة النفايات او صوره منه.
    8- نسخه من مطبوعاتك (الظرف والتقرير) مكتوب عليه اسكم المعمل وتخصصه واسم مدير المعمل وتخصصه والبكالوريوس والدبلومه .
    9- ده كله بيتقدم فى ملف بلاستيك للاداره ويتم اعطاءك طلب تملىء فيه بياناتك وبيانات المعمل والتخصص وتدفع دمغات 35 ج وتاخود افاده من الاداره بان حضرتك قدمت الاوراق وقيد الترخيص عشان تقدمها لاى تفتيش يجيلك قبل المعاينه.

    يفضل مراعاة التخصص فى كل شيء

    فى اليافطه 
    فى المطبوعات
    فى التقارير الموجوده على الكمبيوتر
    فى النتايج الموجوده عندك
    فى دفتر الاحوال اليوميه بتاعك
    فى الاجهزه الموجوده بالمعمل
    فى المحاليل والكيتسات
    الالتزام التام بالتحاليل التى تتبع تخصصك
    اى حاجه غير كده بيتحفظ الملف ويترفض الترخيص

    أيه التحاليل المطلوبه من كل تخصص والاجهزه المستخدمة

    اولاً ترخيص الكيمياء

    وظائف الكبد والكلى والسكر واليوريك والانزيمات  والاجهزه مثل جهاز الكيمياء.

    ثانياً تخصص البكتريولوجى

    تحاليل اى اس او سي ار بي ار اف المزارع والميديا بانواعها والمضادات الحيويه تحاليل اليورين والستول تحاليل الفيروسات بانواعها والاجهزه مثل اوتوكلاف وميكرويف وحضانه ولهب بنزن وميكرسكوب.

    ثالثاً تخصص الهيماتولوجى

    محاليل العد والهيموسيتوميتر والميكرسكوب والشرايح والترسيب والسيوله بي تى و بي تى تى والنزف والتجلط  والاجهزه مثل سي بي سي وجهاز السيوله.

    رابعاً تخصص الكلينيكال باثولوجى 

    بيشمل ال 3 تخصصات السابقه مجتمعه وله الحق فى شغل التخصصات كيميا وميكرو وهيماتولوجى وله الحق فى وجود جميغ انواع المحاليل لل 3 تخصصات وشرط بهذا التخصص وجود غرفة بكتريولوجى منفصله عن المعمل.

    بخصوص الكلام اللي بيتكتب على التقارير واللافتات ده مهم جدا:

    معمل ........ للتحاليل الطبيه ال بكتريولوجيه او الكيمياءيه
    ك........ اسم الاخصائى
    اخصائى تحاليل طبيه
    بكالوريوس ......... جامعة............
    دبلومة............ جامعة.........


    شروط تجهيز معمل

    للمحترفين فقط من يريد أن يأخذ الحزام الأسود في التحاليل

    دبلوم ميكروبيولوجى + دبلوم بيو "الكيمياء الحيوية + ماستر او دكتوراه في المناعة.
    طب دكتوراه المناعة إيه حكايتها ؟؟
    معهد البحوث الطبية / اسكندرية بيدي ماستر في المناعة لكن بيطلب تقدير وبياخد بالعدد (بيطلبوا 2 من صيدلة بس )– وبيطلب 2 أطباء – و6 كيميائيين  أو عندك معهد بحوث الهندسة الورائية / السادات وده بياخد عدد كتييير لكن بمبلغ مالى حوالى 500 جنيه في السنة (ومفيش تمهيدي ماجستير يعني رسالة على طول) + كورسات سنتين وده بيدي دبلوم أو ماسترأو دكتوراه  في المناعة الجزيئية .
    ملحوظه: هناك اكثر من تخصص في التحاليل الطبيه ويوجد في كليه العلوم سبع تخصصات في التحاليل الطبيه اشهرهم هو تخصص الكيمياء الحيوي ثم تخصص الميكروبيوولجي ثم تخصص امراض الدم ثم تخصص المناعه ثم تخصص الطفيليات ثم تخصص التحاليل الوراثيه والبيولوجيا الجزيئيه ثم تخصص الباثولوجي.
    ملحوظه: عشان تحصل علي لقب استشاري تحاليل طبيه لازم تكون واخد دبلومه او ماجستير في التحاليل الطبيه مع 15 سنه خبره في التحاليل الطبيه ثم يتم تقديم شهادات الخبره للنقابه ويتم بعددها اعتماد اللقب.
    ملحوظه: لازم تعرف ان دكاتره التحاليل خريجي علوم يكادو يسيطرو علي المعامل بالكامل فيوجد في مصر 11 الف معمل تحاليل مرخص منهمحوالى 9 الاف معمل مرخص لخريجي كليه علوم اي ان خريجي علوم يسيطرو علي المعامل في مصر بنسبه تزيد عن 85% .

    تنحصر تخصصات التحاليل الطبية فى الاتى:

    اولا تخصص الكيمياء الحيويه Biochemistry

    هو التخصص الاكبر في التحاليل الطبية التخصص في اغلب الكليات بيدرس تحاليل الكيمياء الحيوي وهى تشكل 70% من التحاليل الطبيه واغلب الجامعات بيتم ددراسه الباقي الفروع في دبلومه الكيمياءالحيوي كمواد مساعده زي مواد الميكروبيولوجي والمناعه والهيماتولوجي والهستوباثوولجي وبتتاخد كمواد مساعده عشان للي واخد الدبلومه يكون عنده علم بكل فروع التحاليل وليس تحاليل الكيمياء الحيوي فقط
    افضل دبلومه كيمياء حيوي هي الاسكندريه.
    -----------------------------------------------------

    ثانيا تخصص الميكروبيولوجي والمناعه Microbiology and immunology

    هو التخصص الثاني للي لو عايز تكمل بعد دبلومه الكيمياءالحيوي تاخده - افضل دبلومه او ماجستير ميكروبيولوجي من حيث الناحيه العلمية هي دبلومه ميكرو علوم بورسعيد والاسماعيليه (وموادها 12 ماده كلهم متخصصين جدا في الترم الاول ماده 1 مقدمه في علم البكتريا - ماده 2 مقدمه في علم الفطريات - ماده 3 طفليات - ماده 4 كيمياء سوائل الجسم - ماده 5 كيمياحيوى - ماده 6 فيروسات اما الترم التانى - ماده 7 بكتريا طبيه - ماده 8 فطريات طبيه - ماده9 ميكروبيولوجيا تشخيصيه - ماده 10 ميكروبولوجيا غذائيه - ماده 11 مضادات حيويه - ماده 12 تحاليل طبيه عامه) وفيه نقطه مهمه قد يتواجد الميكروبيولوجى لوحده ويدرس بداخله تخصص المناعه وقد يتواجد مزدوج مع المناعه وقد تتواجد المناعه لوحدها.
    -----------------------------------------------------

    ثالثا تخصص امراض الدم ( الهيماتولوجي) Hematology

    هو التخصص التالت للي لو عايز تكمل بعد الكيمياء الحيوي والميكروبيولوجي بالترتيب وهيفيدك كناحيه علميه - وافضل دبلومه او ماجستير لتخصص امراض دم هي علوم شبين.
    -----------------------------------------------------

    رابعا تخصص التحاليل الوراثيه والبيولوجيا الجزيئيه Genetic analysis and Molecular biology

    هو التخصص الرابع للي لو عايز تستزيد علميا في التحاليل هتاخده لكن عشان تبقي عارف تحاليل التخصص ده قليله وتكاد تكون نادر ماتطلب وكمان بيتم دراسه التحاليل الوراثيه كمواد في دبلومه الكيمياء الحيوي اما لو عايز تتوسع فهتاخد دبلومه او ماجستير في التحاليل الوراثيه وافضل دبلومه او ماجستير في التحاليل الوراثيه في علوم شبين والقاهره .
    -----------------------------------------------------

    خامسا تخصص الهيستولوجي والهيتوباثولوجي Histology and Histopathology

    هو التخصص الخامس التخصص ده مش موجود كدبلومه وماجستير لكن موجود ماجستير ودكتوراه وممكن تكمل فيه في علوم شبين او الاسماعيليه الخ.
    -----------------------------------------------------

    سادسا تخصص التحاليل المعمليه والحيويه الطبيه biomedical laboratory analysis

    وهو تخصص شامل يدرس الكيمياء الحيوي والميكروبيولوجي والمناعه والهيماتولوجي وقد يتواجد بهذا المسمى التحاليل المعمليه والحيويه الطبية زي علوم السويس وقد يتواجد بمسمى التحاليل البيولوجيه مثل علوم طنطا.


    ملاحظات قانونيه

    1- معمل التحاليل الطبيه في القانون لا يعتبر منشاءه طبيه (عياده).
    2- المنشاءه الطبيه في القانون المصري هي اي منشاءه يديرها خريج طب وبالتالي فان معمل التحاليل الطبيه لا يعتبر في حكم المنشاءه الطبيه (عياده).
    3- في الاعوام الاخيره سعت نقابه الاطباء لجعل المعمل في حكم المنشاءه الطبيه (العياده) التى لا يديرها الا طبيب وسنت قانون في غفله من نقابه العلميين منذ اكثر من عشر اعوام اسمه قانون المنشاءات الطبيه الذي اقر ان المعمل للي تابع لمركز طبي او مستشفي يعتبر في حكم العياده او المنشاءه الطبيه والتى لا يديرها الا طبيب بشري وبقييت المعامل الخاصه للي مش تبع المستشفيات او المراكز الطبيه معرفه قانونيا بانها ليست منشاءات طبيه (عيادات طبيه).
    4- وللتغلب علي قصه ترخيص المعمل داخل المستشفي او المركز الطبي قانونيا
    يجب فصل المعمل عن المستشفي يعنى المعمل يكون ليه باب دخول وخروج للجمهور مستقل عن باب المستشفي او المركز ويكون ليه غرفه سحب عينات وغرفه معمل مستقليين عن المستشفي .

    إحذر الكورسات الفشنك

    أولا : اي كورس بيضم خريجي علوم مع خريج المعهد الفنى الصحي في نفس الكورس أعرف انه فشنك ولا يؤهلك كاخصائي تحاليل طبيه .
    -----------
    ثانيا : اي كورس لا يقوم بتدريس التشخيص المعملي للامراض وتفسير النتايج أعرف انه فشنك ولا يؤهلك كاخصائي تحاليل طبيه .
    -----------
    ثالثا : اي كورس لا يحتوي علي دراسه حالات( case studies ) أعرف انه فشنك ولا يؤهلك كاخصائي تحاليل طبيه .


    مسميات العاملين في مجال التحاليل

    1- فنى كيمياء medical lab technician in chemistry
    وهو الحاصل علي المعهد الفنى الصحى
    2- تقنى كيمياء medical lab technologist in chemistry
    وهو الحاصل علي بكالوريوس علوم طبيه تقنى
    3- علمى كيمياء medical lab scientist in chemistry
    وهو الحاصل علي بكالوريوس علوم دون الحصول علي دراسات عليا
    4- أخصائي كيمياء medical lab specialist in chemistry
    وهو الحاصل علي بكالوريوس علوم + دراسات عليا
    5- إستشارى كيمياء medical lab consultant in chemistry
    وهو الحاصل علي بكالوريوس علوم + دراسات عليا + خبره

    كلهم يعملون في معمل التحاليل الطبيه لكن كل شخص له طبيعه عمل مختلفه عن التانى باستثناء الاخصائي والاستشاري فطبيعه عملهم تتشابه - هل تعلم ان لكل شخص فيهم رخصه مختلفه عن التانى وكل منهم يعمل تحت اشراف الاخر ففنى الكميا يعمل تحت اشراف تقنى الكميا الذي يعمل تحت اشراف علمى الكميا الذي يعمل تحت اشراف اخصائي او استشاري الكمياء هذا فقط في معمل التحاليل الطبيه المختص بالكمياء فهناك ايضا ذات الدرجات في الميكروبيولوجى والمناعه والهيماتولوجى بنفس الترتيب -فنى -تقنى -علمى -اخصائي -استشاري.

    فتح معمل تحاليل في عياده او مستشفي

    زي ماليك الحق في اداره و فتح معمل في شقه مستقله برضو ليك الحق في اداره وفتح معمل تحاليل في عياده او مستشفي والقانون بيكفلك ده - احدي رخص معمل تحاليل لمديره معمل تحاليل خريجة كلية علوم داخل عيادة
    فتح معمل تحاليل في عياده او مستشفي
    فتح معمل تحاليل في عياده او مستشفي

    حوار يهمك تعرفه

    الحوار الكامل بين دكتور احمد سامى محمد و الدكتور محمد عبدالمنعم وهو خريج كلية علوم طنطا ويعمل اخصائي تحاليل طبيه بولايه شيكاغو بالولايات المتحده الامريكيه واتمنى استفاده طلبة كليه العلوم او حديثي التخرج من الكلية من الحوار :

    د أحمد :حضرتك خريج ايه يا دكتور ومتخرج امتى ؟
    د محمد : انا خريج كلية علوم تخصص ميكروبيولوجى من جامعه طنطا دفعه 2003
    د أحمد  : حضرتك بتشتغل ايه ومتخصص في ايه في التحاليل الطبيه
    د محمد : بشتغل كاخصائي بنك دم
    ازاى حضرتك سافرت وايه انواع الهجره ؟
    السفر ممكن يكون هجره عشوائية او للدراسه
    د أحمد :حضرتك بتدرس ايه ؟
    د محمد : حصلت علي دبلومه الكميا الحيوى من مصر وحاليا بدرس ماجستير اداره معامل طبيه بامريكا
    ----------------
    د أحمد :هل العمل كاخصائي تحاليل طبيه في امريكا فيه صعوبه ؟
    د محمد :لازم تعادل شهادتك من مكتب معادله هنا في امريكا ودى بتاخد لها شهريين او تلاته ولازم تعدي امتحان البورد وطريقه الشغل طبعا مختلفه جدا وطبعا لازم تكون اللغه عندك كويسه
    -----------------
    د أحمد : حضرتك اتخصصت ليه كاخصائي بنك دم ؟
    د محمد : التخصص هنا بعد ماتخلص بكالوريوس علوم بتدخل امتحان عام في التحاليل الطبيه في البدايه بيكون عام جرانيلست تشتغل في كل أقسام المعمل وده من خلاله لا تستطيع اداره المعمل وحتى تستطيع اداره المعمل لابد من ان تتخصص فيما بعد في تخصص من تخصصات التحاليل ولحبي في تخصص بنك الدم تخصصت به وعامه بنك الدم من أصعب امتحانات البورد الي موجوده وكمان في ناس كتير يتهرب منهاعشان المسئوليه وفي امريكا حوالي 5346 فقط أخصائي بنك دم أخدو البورد من سنه 1964
    -------------
    انا :هل فيه فرق معامله بينك وبين الطبيب زى مابيحصل في مصر في بعض الاماكن حيث يدعى الاطباء ؟
    د محمد : كل أخصائيين التحاليل هنا في الولايات المتحده الامريكيه هنا علوم بنسبه تكاد تفوق ال 95%
    ---------------------------
    د أحمد : هل فيه خريجى طب بيطري او زراعه بيشتغلو في التحاليل في امريكا ؟
    د محمد : لا طبعا
    ------------------
    د أحمد : ماهو بدايه راتب اخصائي التحاليل الطبيه في امريكا ؟
    يبداء من $20 في الساعه وده طبعا البدايه للي لسه فريش وطبعا المرتب بيزيد علي حسب الخبره و لاحظ كمان أن فيه نسبه ضرائب 20%
    ---------------
    د أحمد : لو فيه حاجه يا دكتور عايز تنصح بيها طلبة كلية علوم او حديثي التخرج ياريت تقولها عشان عايز انشر الحوار بحيث الطلبة وحديثي التخرج يستفيدو ؟
    د محمد : اي حد بيفكر يسافر امريكا. أهم شيء اللغه. ممكن يخلص تويفل من مصر وكمان البورد سهل انه ياخدو وهما لسه في مصر. بالنسبه الطلبه حديثي التخرج .أهم شيء الثقه والقراءه. احنا في عصر الانترنت وكل شيء متاح للي عايز يطلع ويقرأ. وتعرف نقاط قوتك وضعفك.

    شروط درجه استشاري

    انك تكون محقق واحد من الشروط دي

    1. الحصول علي الدكتوراه في أحد التخصصات (كمثال: تخصصات التحاليل الطبية) + 10 سنوات خبره (تحتسب الخبره من بعد البكالوريوس).
    2. الحصول علي دبلومة فى أحد التخصصات (كمثال: تخصصات التحاليل الطبية) + 15 سنه خبره (تحتسب الخبره من بعد البكالوريوس).
    صوره البطاقة لزميل مغير البطاقه من اسبوعين بعد ختم استماره البطاقه من النقابه واعتمادها من السجل المدني
    صوره البطاقة لزميل من العلميين مغير البطاقه فى شهر يونيو 2020 بعد ختم استماره البطاقه من النقابه واعتمادها من السجل المدني

    بالنسبه للى بيشتغل حكومى ف الصحه يقدر يغير البطاقه بعد الحصول على استشارى فى كارنيه النقابه ؟

    فيه زملاء عملوها وفيه زملاء عندهم شئون العامليين مش راضيه لكن عموما الدرجه مستنده علي قانون نقابه المهن العلمية في الماده 3 التي اعطت للنقابه حق تنظيم المهن العلمية بتخصصاتها وفروعها.

    يعنى لو مضيتها وختمتها من شؤن العاملين السجل المدنى مش هيعترض ؟ لانى سمعت ان الاعتراض بيبقى من موظفين السجل المدنى وبيطلبوا استقاله من الحكومه لتغيير المسمى ف البطاقه؟

    شئون العامليين فى الصحة هو للي بيرفض وبيربط الدرجه بالاطباء وده خطا

    هل بيتكتب إستشاري تحاليل طبية أم إستشاري في التحاليل الطبية؟

    بيتكتب في البطاقه استشاري تحاليل طبية

    منين بنجيب شهادة الخبرة؟

    من المعمل للي شغاله فيه أو ترخيص معملك

    طب هل ليها صيغة معينة يا دكتور؟

    لا مفيش صيغه محددة

    طيب الخبره دي لازم يكون شغال ف الحكومه ولا معامل خاصه عادي؟

    اي معمل خاص او حكومة

    تكلفتها كام؟

    كانت فى حدود كانت بالف ونص


    عبر عن تعليقك :

    هناك 83 تعليقًا:

    أظهر التعليقات
    1. السلام عليكم. سؤال من فضلك
      دبلومة biomedical laboratory analysis معتمده لفتح معمل تحاليل فى مصر

      ردحذف
      الردود
      1. اى دبلومة كيمياء حيوى فى كلية العلوم معتمدة

        حذف
    2. من فضلك هل فعلا اقصى مدة مسموح لعمل الدبلومة هو عشرة سنوات من بعد التخرج فقط

      ردحذف
    3. من فضلك هو ينفع حد معه بكالريوس علوم تربيه يبقي اخصائي تحليل
      لو يدنفع ايه الدبلومه اللي يبداء بيها؟

      ردحذف
      الردود
      1. لا حضرتك مينفعش
        لازم تدخل علوم "كأنك بتكمل وغالبا بتبقى 2-3 سنين" وبعدين ينفع

        حذف
    4. شكرا جزيلا المجهود الرائع .. لى استفسار انا حاصلة على دكتوراة في الميكروبيولوجى ...و ماجستير ميكرو و بكالوريوس ميكرو كيمياء و معى مزاولة مهنة من وزارة الصحة بعد الماجستير و لكن مكتوب عبارة "مع عدم القيام بأعمال التشخيص الطبى المعمل لأحكام المادة 75 من القانون رقم 367 لسنه 1954 و المادة 1 من القانون 415 لسنه 1954" فهل أتقدم مرة أخرى للوزارة للحصول على ترخيص خالى من هذة العبارة كما صورة الترخيص المنشورة على الموقع و كيف أتقدم للحصول على ترخيص معمل و هل لابد أن أحصل على دبلومة فى فرع آخر من التحاليل لكم منى خالص التقدير

      ردحذف
      الردود
      1. الشكر لله وحده
        اكيد مش مكتوب عند حضرتك كده
        لكن مكتوب مع عدم اخد العينات الخاصه بالتشخيص الطبي المعملي "ودى مهمة الطبيب"
        لان ده نص الماده 1 من القانون 415

        حذف
      2. وبتتكتب لان ده القانون في مصر
        اخد العينه ملهاش علاقه بمهنه التحليل ومش تبع قانون التحاليل لكنها تتبع مهنه الطب وقانون الطب

        حذف
      3. مكتوب النص اللى كتبته فى التعليق السابق بالضبط و لذلك انا سألت اعمل ايه على فكرة هى تاريخها 2011 مع عدم التشخيص الطبى المعملى و لم يذكر عينات اطلاقا

        حذف
      4. تمام حضرتك روحى لنقابة العلميين فى محافظتك وان شاء الله الموضوع دة هيتحل

        حذف
      5. للحالات اللى زى حضرتك
        الحل؟!
        بترفعى دعوى قضائية وبيكون صيغة الدعوى كالاتى
        ----------------------------------
        https://archive.org/download/medical-laboratory/%D8%AF%D8%B9%D9%88%D9%89%20%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D8%A9%20%D9%84%D9%81%D8%AA%D8%AD%20%D9%85%D8%B9%D9%85%D9%84%20%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%84%20%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D8%A9.doc

        حذف
    5. السلام عليكم هو فى تخصص معين للقبول فى دبلومه التحاليل بالاسكندريه ولا عادى اى تخصص انا (نبات/كيمياء)

      ردحذف
      الردود
      1. اه لازم تخصصات معينة حسب انت هتقدمى دبلومة ايه من دبلومات التحاليل
        وشروط دبلومة الحيوى هتلاقيها هنا
        http://3lomangy.blogspot.com/2018/04/Diploma-Biochemistry-alex.html
        اما شروط دبلومة الميكروبيولوجى يبقى لازم قسم نبات او كيمياءونبات او ميكروبيولوجى او كيمياءوميكروبيولوجى

        حذف
    6. مفيش أي جامعه ممكن اخد فيها دبلومه كميا حيوي لخريج علوم قسم رياضيات ؟؟؟؟

      ردحذف
    7. انا كلية تربية بيولوجي ازاي اقدر اكمل في علوم ؟

      ردحذف
    8. ينفع خريجى الزراعة عمل الدبلومه وبعدها يفتح معمل تحاليل

      ردحذف
    9. حضرتك
      قسم ميكروبيولوجي المعادله فيه سنه ولا اد اي.. علوم المنصوره؟

      ردحذف
    10. هو ممكن لو انت قسم نبات كيميا تاخد دبلومه التحاليل الطبيه وتفتح معمل تحليل؟؟

      ردحذف
    11. لو سمحت خريج علوم قسم حشرات ينفع يفتح معمل ولا لا ؟؟؟��

      ردحذف
    12. انا حاصلة علي بكالوريوس علوم كيمياء 2004 هل من الممكن أن التحق بدبلومة التحاليل

      ردحذف
    13. انا حاصلة علي بكالوريوس علوم كيمياء 2004 هل من الممكن أن التحق بدبلومة التحاليل

      ردحذف
    14. انا خريج علوم جامعة سوهاج ٢٠١٤ ودبلومة في الميكوبيولوجي التطبيقية ٢٠١٥ . وعشان احصل ع ترخيص معمل لازم محامي وقضية في القاهرة عشان احصل علي مزاولة المهنة .. هل القضية اتلغت واقد احصل ع مزاولة المهنة من وزارة الصحة بالقاهرة ؟ ولا لازم قضية واستني ٦ شهور لحد ماخد الحكم ؟

      ردحذف
    15. هو خريجين ميكرو لازم يعملوا معادلة كيمياء عشان يفتحوا معمل تحاليل

      ردحذف
    16. ممكن يقبلونى اعمل دبلومه وانا خريجه 2001

      ردحذف
    17. لو سمحت انا خريجة كليه تمريض شغاله في قسم غسيل كلوي عايزة اخد دبلومه تساعدني في فهم تحاليل المرضي الدورية تنصحني بإيه وتكون معتمده

      ردحذف
    18. لو سمحتم انا خريجة كليه تمريض اعمل في قسم غسيل الكلى عاوزة اخد دبلومه تهمني التحاليل الدورية للمرضى بس تكون معتمده .اتمني الرد

      ردحذف
    19. لو سمحتم انا خريجة كليه تمريض اعمل في قسم غسيل الكلى عاوزة اخد دبلومه تهمني التحاليل الدورية للمرضى بس تكون معتمده .اتمني الرد

      ردحذف
      الردود
      1. للاسف علوم مش بتسمح تدى اى دبلومة من دبلومات التحاليل لخريجى تمريض

        حذف
    20. أنا علوم كيمياءوميكروبيولوجي و عايزه اخد الدبلومه
      ممكن اعرف مين احسن دبلومه موثقه أنا من كفرالشيخ يعني طنطا احسن ولا كفرالشيخ

      ردحذف
      الردود
      1. اولا كلاهما جيد مع بعض الفروقات البسيطة زى
        لو هتاخد دبلومة كيمياء حيوى : من حيث المحتوى العلمى والعملى ، فطنطا احسن
        لكن من حيث الحضور فكفر الشيخ احسن ... لان طنطا لازم لازم تحضر لان الدكاترة متشددين (اصعب يعنى لكن استفادة اكبر)

        حذف
    21. أنا خريجه كليه تربيه قسم كيمياء عايزة أعمل الدبلومه عايزة أعرف الخطوات وهتاخد كأم سنه عشان أفتح معمل تحاليل

      ردحذف
    22. ينفع اخد دبلومة التحليل وافتح معمل لو انا كنت تخصص كيمياء جيولوجيا

      ردحذف
      الردود
      1. لو اخدت الدبلومة يبقى ينفع
        وفى بعض الكليات بتسمح انك تاخد الدبلومة

        حذف
    23. هل يحق لخريج قسم جيولوجيا البترول عمل دراسات عليا في الكيماء عامه او الكيمياء الحيويه ؟

      ردحذف
    24. طيب لوسمحت مسموح ل خريج تريبية اساسي قسم علوم يعمل دبلومه تحاليل؟

      ردحذف
    25. هو ينفع دبلومه التغذيه من قسم ميكروبيولوچي

      ردحذف
      الردود
      1. تفاصيل دبلومة التغذية
        https://3lomangy.blogspot.com/2018/07/Therapeutic-Nutrition-Diploma.html

        حذف
    26. ينفع علوم جيوكيميا

      ردحذف
    27. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هل من الممكن انو خريج فيزياء حيوي يفتح معمل

      ردحذف
    28. ينفع بكالوريوس تجارة يكمل ويقى اخصائى تحاليل ويدرس ايه

      ردحذف
    29. موضوع جميل

      ردحذف
    30. Muhammed Sabri:
      ممكن استفسار

      ؟

      انا حضراتكو طالب بمعهد تحاليل بيولوجية بكليه العلوم جامعه الازهر
      كنت محتاج اعرف اي اللقب بتاعي لما اشتغل؟

      وايه وظيفتي بالظبط داخل المعمل أو المستشفى

      ردحذف
      الردود
      1. اولا المسمى الوظيفى او اللقب ، فنى معمل او فنى تحاليل
        ثانيا وظيفتك فى المستشفى هتشتغل فى معمل التحاليل ، ووظيفتك فى المعمل هتقوم بعمل التحاليل لكن طبعاً مش كل التحاليل + تحت اشراف اخصائى تحاليل

        حذف
    31. طيب لو سمحت مسموح ل خريج كلية تربيه قسم اساسي علوم يعمل دبلومة تحاليل؟ ارجو الرد

      ردحذف
    32. عايزه اعرف لو سمحت ايه هى مجالات عمل قسم الفيزياء المنفرد و ازاى ا استفاد بدراستها فيها ف عمل مشروع خالص بيا

      ردحذف
      الردود
      1. ادخلى الرابط دا
        https://3lomangy.blogspot.com/2016/07/science-work.html

        حذف
    33. لو سمحت انا لسه متخرجه من بايوتكنولوجي جامعه msa كنت عايزه اعرف لو اخد دبلومه في ال translation biology&molecular medicine هل هقدر افتح معمل تحاليل وراثيه علي طول؟ و الدبلومه دي في GUC فا هل هيا افضل ولا اني اخد دبلومه من جامعه حكوميه افضل من حيث الاستفاده و الشهاده. و عندي سؤال كمان هل انت اقدر مثلا اجيب ناس واخدين ماستر او عاملين دراسات عليا في مجالات التحاليل التانيه و افتح معمل تحاليل في اكتر من تخصص؟ بس كل دكتور شغال في تخصصه يعني انا في التحاليل الوراثيه و الباقي في التخصصات التانيه؟

      ردحذف
      الردود
      1. للاسف القانون فى مصر قديم من 1954 ومكنش ليه فى التخصصات دى ولذلك لازم يكون معاكى دبلومة كيمياء حيوى او ميكروبيولوجى عشان تقدرى تفتحى معمل
        ثم ممكن بعدها تاخدى دبلومة translation biology & molecular medicine وتبقى شغاله فى التحاليل الوراثية بالاضافة للكيمياء الحيوى لكن لازم دبلومة حيوى او ميكرو او باثولوجى عشان تفتحى معمل طبقا للقانون.
        اما بخصوص الشراكة فدا سؤال جميل جدا
        اولا تقدرى تشاركى اكتر من حدا بشرط يكونوا نفس تخصصك وهيكون للمعمل مدير فنى واحد
        ثانيا مش هينفع تبقوا كل واحد فى تخصص بحيث تفتحوا معمل فيه اكتر من تخصص لان لازم يكون للمعمل مدير فنى واحد فقط

        حذف
    34. هل يحق لخريج علوم وتربية شعبة تعليم اساسي فتح معمل تحاليل

      ردحذف
    35. السلام عليكم.
      من فضلك ينفع اكمل علوم انا تربية كيمياء بتقدير جيد بس دور سبتمبر 2018 هل ينفع ولا لا
      وهل يشترط تقديرات معينه ف مواد الكيمياء

      ردحذف
      الردود
      1. ينفع تدخل علوم ، مش تكمل علوم
        وبيتعملك مقاصة يعنى حزف للمواد المشتركة اللى انت درستها قبل كدا وبتاخد الباقى ودا بيقلل سنوات الدراسة
        وبتكون بمصاريف حوالى 9-15 الف فى السنة

        حذف
    36. ممكن حضرتك تقول هل ينفع خريج تربية كيمياء او احياء يعمل دبلومة وياخد سنتين في علوم وبعدين يبقي دكتور تحاليل ان شاء الله

      ردحذف
      الردود
      1. اه ممكن بس تعمل معادلة علوم الاول وبعد كدا الدبلومة

        حذف
    37. كان عندى استفسار انا خريج بيوتكنولوجى MSA 2017 كنت عايز اقدم دبلومه بايوكمسترى عشان المعمل فهل ينفع بعد ما اخد الدبلومه افتح معمل ولا لازم قضيه ...وشكرا

      ردحذف
      الردود
      1. لازم قضية وللاسف ممكن فى القضية يبقى مطلوب منك انك تعادل بكيمياء الاول وممكن تتقبل

        حذف
    38. بارك الله فيكم وجزاكم كل خير 🥰❤👌👍

      ردحذف
    39. لو أنا طالب ف كليه تربيه عين شمس قسم كيمياء بندرس تربيه +علوم من حيث عدد المواد والسكاشن كمان اعمل اي عشان ابقي زي خريجي علوم هل الدبلومه المدتها ٦ شهور اللي بنخدها من الجامعه بعد التخرج تعادل علوم ولا لازم ادرس تالته ورابعه علوم للعلم أن ف عين شمس ف سنه رابعه و تالته بندرس نفس المقررات بنفس الكم
      وهل ف اي دبلومه ينفع اخدها قبل ماتخرج ولا لازم استني لما اخلص

      ردحذف
      الردود
      1. عمل معادلة علوم سنتين الى 3 سنوات وبعدها دبلومة كيمياء حيوى سنة ويقدر يفتح معمل

        حذف
    40. طيب هل خريجي كليه تربيه كيمياء بعد ما بيعملوا معادله أو دبلومه سنتين في علوم بيحق ليهم كل دا كمان

      ردحذف
      الردود
      1. لو عمل معادلة علوم سنتين الى 3 سنوات وبعدها دبلومة كيمياء حيوى سنة ويقدر يفتح معمل

        حذف
    41. حضرتك انا كلية العلوم جامعة الأزهر قسم الجيولوجيا لسه في سنه اولى هحضر دراسات عليا ايه بعد م اتخرج عشان افتح معمل ارجو الرد لو سمحت

      ردحذف
      الردود
      1. هتاخد معادلة كيمياء وبعدها دبلومة كيمياء حيوى

        حذف
    42. أنا خريجة مختبرات طبية من كلية في السعودية والمسمى الوظيفي ) تقني مختبرات طبية(
      حابة اكمل دراسات عليا في تخصص بنك الدم أو الهيماتولوجي.. إلى أي جامعة أتجه للدراسة وتتبع أي كلية؟ اذا ممكن تزودوني بالجامعات الحكومية اللي اقدر اكمل فيها ماجستير وشكرا جزيلا لكم

      ردحذف
    43. ايه لازمة معادلة الكيمياء وهل مطلوبه لترخيص المعمل
      انا خريجة قسم علم الحيوان جامعة الأزهر فهل بعد الدبلومه لازم معادله ولا اقدر افتح المعمل عادي

      ردحذف
    44. لو سمحت دلوقت انا بكالوريوس علوم شعبة كيمياء وكيمياء حيوية جامعة حلوان
      ودبلوم كيمياء حيوية جامعة حلوان
      دلوقت لو حصلت ع مزاولة مهنة وفتحت معمل هيبقى مسموح ليا اشتغل كل التحاليل ولا هيبقى وضع معملى ايه
      ارجو التوضيح

      ردحذف
      الردود
      1. رسميا مسموح ليك تشتغل تحاليل الكيمياء فقط ... لكن فعليا هتشتغل كلة
        لكن لو حابب تزود يعنى تشتغل تحاليل الميكرو والطفيليات خد دبلومة ميكرو .... وهكذا

        حذف
    45. ينفع افتح معمل من قسم نبات كميا ف وانا تانية ، ولو فتحت ايه مجالات التحاليل الللي هتبقى شغالة ف المعمل

      ردحذف
      الردود
      1. ينفع بعد ما تتخرج وتاخد دبلومة من دبلومات التحاليل (دبلومة ميكرو ، كيمياء ، هيماتولوجى ، طفيليات ، أمراض دم ... الخ)

        حذف
    46. عايز أعرف الأقسام الي منها يمكن اخد دبلومة التحاليل الطبية ع طول من غير معادلة .. كلية العلوم جامعة كفر الشيخ

      ردحذف
    47. هل صحيح انى كصيدله مثلا لى اعمل دبلومه تحليل كيميائى هيبقى لى اعمل التحاليل الكيميائيه فقط ولو اخدت مايكرو يبقى هيبقى لى اعمل تحاليل المايكرو لكن الcbc وكده تبع الاطباء اللى واخدين تخصص باثولوجى وفقط؟

      ردحذف
      الردود
      1. فعليا هتشتغلى كل التحاليل
        لكن قانونا
        لازم تبقى متخصصه كيمياء حيوى وميكروبيولوجى وباثولوجى عشان تشتغلى كل التحاليل

        حذف